Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscal

28-Iun-2012
4379
Datorita importantei cazierului fiscal in prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, la intarirea
administrarii impozitelor si taxelor datorate bugetului general consolidat al statului, am considerat

necesara elaborarea unui documentar de specialitate in acest domeniu.

ACT NORMATIV DE BAZA

Ordonanta Guvernului nr. 75/20011 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

ACTE NORMATIVE MODIFICATOARE IMPORTANTE

1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/20092, intrata in vigoare la data de 25.05.2009, care a legiferat noi fapte care se inscriu in cazierul fiscal, astfel:

- art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 precizeaza:
"(2) in cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita
prin decizie a organului fiscal [...].
b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.".

Nota: Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2009, atragerea raspunderii solidare se inscrie in cazierul fiscal, in toate cazurile in care aceasta a ramas definitiva si irevocabila, de la data de 25 mai 2009 pentru deciziile si hotararile judecatoresti emise de la aceasta data, chiar daca faptele au fost savarsite in trecut.

2. Ordonanta Guvernului nr. 25/20113 pentru modificarea art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, intrata in vigoare la data de 05.09.2011, prin care s-au stabilit termenele si conditiile
de scoatere a faptelor si situatiilor din cazierul fiscal, astfel:

a) Faptele sanctionate drept contraventii, cu exceptia contraventiilor la regimul produselor accizabile, se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- s-a scurs cel putin un an de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte;
- in aceasta perioada, respectivul contribuabil nu a savarsit fapte de natura celor prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001;
- la data de 5 septembrie 2011 cuantumul amenzii a fost achitat in integralitate.

In situatia in care cuantumul amenzii contraventionale nu a fost achitat pana la data de 5 septembrie 2011, fapta se scoate din evidenta cazierului fiscal in conditiile art. 7 alin. (1) lit. d) astfel cum a fost modificat.

b) Datele privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- s-a scurs cel putin un an de la data comunicarii deciziei organului fiscal competent ramase definitive in sistemul cailor administrative sau judiciare de atac;

- creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent au fost stinse pana la data de 5 septembrie 2011.

In situatia in care creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul
declarat insolvabil sau insolvent nu au fost stinse pana la data de 5 septembrie 2011, datele se scot din evidenta cazierului fiscal in conditiile art. 7 alin. (1) lit. f) astfel cum a fost modificat.

c) Datele privind declararea inactivitatii fiscale se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite urmatoarele conditii:

- contribuabilul, care a fost declarat inactiv fiscal intrucat nu si-a indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, a fost reactivat pana la data
de 5 septembrie 2011, respectiv a intrat in vigoare ordinul presedintelui ANAF de reactivare;

- contribuabilul, care a fost declarat inactiv fiscal de catre activitatea de inspectie fiscala, a fost reactivat si s-a scurs o perioada de cel putin 3 luni de la data reactivarii, pana la data de 5 septembrie 2011.

De asemenea, precizam ca, daca sunt indeplinite cerintele, mentionate mai sus, se scot din evidenta cazierului fiscal atat datele privind inactivitatea fiscala inscrise la persoana juridica reactivata, cat si cele inscrise la reprezentantul legal al acesteia.

Mentionam ca pentru celelalte date inscrise in cazierul fiscal (fapte care nu mai sunt sanctionate
de lege, fapte pentru care a intervenit reabilitarea, fapte sanctionate drept infractiuni, contraventii la regimul produselor accizabile sau decesul, respectiv radierea contribuabilului) nu au fost aduse modificari prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2011.

3. Hotararea Guvernului nr. 1.078/20114 privind modificarea anexei la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 31/2003 (in vigoare de la 08.11.2011).

Nota: Au fost actualizate faptele care se inscriu in cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislatiei in vigoare, astfel:

A. Fapte care constituie infractiuni.

a) Art. 3, 4, 5, 6, 7 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (1), (2) si (3), art. 9 alin. (1) lit. a), b), c), d), e),
f) si g) din Legea nr. 241/20055 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile
ulterioare.
b) Art. 2961 alin. (1) lit. b), c), f), h), i), j), k), l) si m) din Legea nr. 571/20036 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Art. 143 alin. (2) lit. a), b) si c) din Legea nr. 85/20067 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare.
d) Art. 48 alin. (1) din Legea nr. 26/19908 privind registrul comertului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
e) Art. 270 alin. (1), alin. (2) lit. a), b), c), alin. (3), art. 271, 272, 273, 274, 275 si 276 din
Legea nr. 86/20069 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

f) Art. 43 din Legea contabilitatii nr. 82/199110, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.

g) Art. 23 alin. (1) lit. a), b), c) si alin. (3) din Legea nr. 656/200211 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

h) Art. 23 alin (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/200912 privind organizarea
si exploatarea jocurilor de noroc, cu modificarile si completarile ulterioare.

i) Art. 112 din Legea nr. 76/200213 privind sistemul asigurarilor pentru somaj, cu modificarile
si completarile ulterioare.
j) Art. 303 si 304 din Legea nr. 95/200614 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile
si completarile ulterioare.
k) Art. 100 din Legea nr. 346/200215 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile ulterioare.
l) Alte fapte savarsite in domeniul financiar, vamal si care privesc disciplina financiara,
sanctionate potrivit legislatiei penale.

B. Fapte care constituie contraventii.

a) Art. 41, pct. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
b) Art. 219 alin. (1) lit. j), k), m), n), o) si p) din Ordonanta Guvernului nr. 92/200316 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Art. 2213 alin. (1) lit. a), b), c), d), e) si f), alin. (2) lit. a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k), l),
m), n), o), p), q), r), s), s), t), t), u), v) si w) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

4. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.696/201117 privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal (in vigoare de la data de 27.10.2011).

Nota:
- Au fost actualizate formularele de la cod 500 la cod 508.
- Fisele de inscriere si de actualizare in cazierul fiscal se completeaza si se editeaza numai cu ajutorul programului de asistenta.
- Cazierul fiscal este gestionat "din punct de vedere informatic, de Directia Generala de
Tehnologia Informatiei, ANAF si serviciul de tehnologia informatiei din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene.
- La informatiile referitoare la cazierul fiscal au acces numai persoanele cu atributii in administrarea (AFP-urile teritoriale si alte structuri: inspectie fiscala, vama, garda financiara) si respectiv gestionarea cazierului fiscal (titularii si inlocuitorii din cadrul Biroului Autorizari si Gestionarea
Cazierului Fiscal care functioneaza in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene).

ANEXA nr. 3 la ordin stabileste Procedura de inscriere si actualizare a datelor din cazierul fiscal.
A. Procedura de inscriere in cazierul fiscal:

a) a faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale si a celor care privesc disciplina financiara.

Fisele de inscriere se intocmesc de organele cu atributii de control din cadrul ANAF (inspectie fiscala, vama, garda financiara) si din afara agentiei, care au constatat contraventiile si au aplicat sanctiunile ca si compartimentele juridice din cadrul organelor prevazute mai sus si numai pentru faptele prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.078/2011 mentionate la pct. 3.

b) a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de executare silita (in cazul deciziilor ramase definitive in sistemul cailor administrative de atac) si respectiv de compartimentul juridic (in cazul hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile).

c) a starii de inactivitate fiscala pentru persoanele juridice declarate inactive pentru nedepunerea niciunei declaratii fiscale pe parcursul unui semestru calendaristic. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale competente.

d) a starii de inactivitate fiscala pentru reprezentantii legali ai persoanelor juridice declarate inactive pentru nedepunerea niciunei declaratii fiscale pe parcursul unui semestru calendaristic. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale competente.

e) a starii de inactivitate fiscala pentru persoanele juridice declarate inactive de catre activitatea de inspectie fiscala cand acestea: se sustrag inspectiei fiscale; nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala
competente.

f) a starii de inactivitate fiscala pentru reprezentantii legali in conditiile persoanelor juridice mentionate la lit. e). Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala competente.

B. Procedura de actualizare a faptelor si situatiilor inscrise in cazierul fiscal. Contine dispozitii generale si speciale privind scoaterea situatiilor si faptelor din cazierul fiscal in conditiile si la termenele stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2011 detaliate la pct. 2 din prezentul documentar.

In cazul scoaterii, din cazierul fiscal, a faptelor sanctionate drept contraventii, altele decat cele la regimul produselor accizabile si situatiilor privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal intocmeste nota de serviciu si fisa de actualizare.

Pentru scoaterea situatiilor, din cazierul fiscal, privind inactivitatea fiscala in cazul persoanei juridice reactivate, cat si a reprezentantilor legali ai acesteia, in conditiile art. 781 lit. a) din Codul de procedura fiscala, fisa de actualizare este intocmita si transmisa in format electronic si fizic la Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor.

Totodata, pentru scoaterea situatiilor din cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala, declarata de Activitatea de Inspectie Fiscala in conditiile art. 781 lit. b)-c) din Codul de procedura fiscala, fisa de actualizare, este intocmita si transmisa in format electronic si fizic la Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala competente.


Sursa: DGFP Valcea
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016