Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscal

28-Iun-2012
3418
Datorita importantei cazierului fiscal in prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, la intarirea
administrarii impozitelor si taxelor datorate bugetului general consolidat al statului, am considerat

necesara elaborarea unui documentar de specialitate in acest domeniu.

ACT NORMATIV DE BAZA

Ordonanta Guvernului nr. 75/20011 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

ACTE NORMATIVE MODIFICATOARE IMPORTANTE
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii

1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/20092, intrata in vigoare la data de 25.05.2009, care a legiferat noi fapte care se inscriu in cazierul fiscal, astfel:

- art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 precizeaza:
"(2) in cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita
prin decizie a organului fiscal [...].
b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.".

Nota: Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2009, atragerea raspunderii solidare se inscrie in cazierul fiscal, in toate cazurile in care aceasta a ramas definitiva si irevocabila, de la data de 25 mai 2009 pentru deciziile si hotararile judecatoresti emise de la aceasta data, chiar daca faptele au fost savarsite in trecut.

2. Ordonanta Guvernului nr. 25/20113 pentru modificarea art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, intrata in vigoare la data de 05.09.2011, prin care s-au stabilit termenele si conditiile
de scoatere a faptelor si situatiilor din cazierul fiscal, astfel:

a) Faptele sanctionate drept contraventii, cu exceptia contraventiilor la regimul produselor accizabile, se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- s-a scurs cel putin un an de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte;
- in aceasta perioada, respectivul contribuabil nu a savarsit fapte de natura celor prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001;
- la data de 5 septembrie 2011 cuantumul amenzii a fost achitat in integralitate.

In situatia in care cuantumul amenzii contraventionale nu a fost achitat pana la data de 5 septembrie 2011, fapta se scoate din evidenta cazierului fiscal in conditiile art. 7 alin. (1) lit. d) astfel cum a fost modificat.

b) Datele privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- s-a scurs cel putin un an de la data comunicarii deciziei organului fiscal competent ramase definitive in sistemul cailor administrative sau judiciare de atac;

- creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent au fost stinse pana la data de 5 septembrie 2011.

In situatia in care creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul
declarat insolvabil sau insolvent nu au fost stinse pana la data de 5 septembrie 2011, datele se scot din evidenta cazierului fiscal in conditiile art. 7 alin. (1) lit. f) astfel cum a fost modificat.

c) Datele privind declararea inactivitatii fiscale se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite urmatoarele conditii:

- contribuabilul, care a fost declarat inactiv fiscal intrucat nu si-a indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, a fost reactivat pana la data
de 5 septembrie 2011, respectiv a intrat in vigoare ordinul presedintelui ANAF de reactivare;

- contribuabilul, care a fost declarat inactiv fiscal de catre activitatea de inspectie fiscala, a fost reactivat si s-a scurs o perioada de cel putin 3 luni de la data reactivarii, pana la data de 5 septembrie 2011.

De asemenea, precizam ca, daca sunt indeplinite cerintele, mentionate mai sus, se scot din evidenta cazierului fiscal atat datele privind inactivitatea fiscala inscrise la persoana juridica reactivata, cat si cele inscrise la reprezentantul legal al acesteia.

Mentionam ca pentru celelalte date inscrise in cazierul fiscal (fapte care nu mai sunt sanctionate
de lege, fapte pentru care a intervenit reabilitarea, fapte sanctionate drept infractiuni, contraventii la regimul produselor accizabile sau decesul, respectiv radierea contribuabilului) nu au fost aduse modificari prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2011.

3. Hotararea Guvernului nr. 1.078/20114 privind modificarea anexei la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 31/2003 (in vigoare de la 08.11.2011).

Nota: Au fost actualizate faptele care se inscriu in cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislatiei in vigoare, astfel:

A. Fapte care constituie infractiuni.

a) Art. 3, 4, 5, 6, 7 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (1), (2) si (3), art. 9 alin. (1) lit. a), b), c), d), e),
f) si g) din Legea nr. 241/20055 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile
ulterioare.
b) Art. 2961 alin. (1) lit. b), c), f), h), i), j), k), l) si m) din Legea nr. 571/20036 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Art. 143 alin. (2) lit. a), b) si c) din Legea nr. 85/20067 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare.
d) Art. 48 alin. (1) din Legea nr. 26/19908 privind registrul comertului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
e) Art. 270 alin. (1), alin. (2) lit. a), b), c), alin. (3), art. 271, 272, 273, 274, 275 si 276 din
Legea nr. 86/20069 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

f) Art. 43 din Legea contabilitatii nr. 82/199110, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.

g) Art. 23 alin. (1) lit. a), b), c) si alin. (3) din Legea nr. 656/200211 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

h) Art. 23 alin (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/200912 privind organizarea
si exploatarea jocurilor de noroc, cu modificarile si completarile ulterioare.

i) Art. 112 din Legea nr. 76/200213 privind sistemul asigurarilor pentru somaj, cu modificarile
si completarile ulterioare.
j) Art. 303 si 304 din Legea nr. 95/200614 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile
si completarile ulterioare.
k) Art. 100 din Legea nr. 346/200215 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile ulterioare.
l) Alte fapte savarsite in domeniul financiar, vamal si care privesc disciplina financiara,
sanctionate potrivit legislatiei penale.

B. Fapte care constituie contraventii.

a) Art. 41, pct. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
b) Art. 219 alin. (1) lit. j), k), m), n), o) si p) din Ordonanta Guvernului nr. 92/200316 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Art. 2213 alin. (1) lit. a), b), c), d), e) si f), alin. (2) lit. a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k), l),
m), n), o), p), q), r), s), s), t), t), u), v) si w) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

4. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.696/201117 privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal (in vigoare de la data de 27.10.2011).

Nota:
- Au fost actualizate formularele de la cod 500 la cod 508.
- Fisele de inscriere si de actualizare in cazierul fiscal se completeaza si se editeaza numai cu ajutorul programului de asistenta.
- Cazierul fiscal este gestionat "din punct de vedere informatic, de Directia Generala de
Tehnologia Informatiei, ANAF si serviciul de tehnologia informatiei din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene.
- La informatiile referitoare la cazierul fiscal au acces numai persoanele cu atributii in administrarea (AFP-urile teritoriale si alte structuri: inspectie fiscala, vama, garda financiara) si respectiv gestionarea cazierului fiscal (titularii si inlocuitorii din cadrul Biroului Autorizari si Gestionarea
Cazierului Fiscal care functioneaza in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene).

ANEXA nr. 3 la ordin stabileste Procedura de inscriere si actualizare a datelor din cazierul fiscal.
A. Procedura de inscriere in cazierul fiscal:

a) a faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale si a celor care privesc disciplina financiara.

Fisele de inscriere se intocmesc de organele cu atributii de control din cadrul ANAF (inspectie fiscala, vama, garda financiara) si din afara agentiei, care au constatat contraventiile si au aplicat sanctiunile ca si compartimentele juridice din cadrul organelor prevazute mai sus si numai pentru faptele prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.078/2011 mentionate la pct. 3.

b) a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de executare silita (in cazul deciziilor ramase definitive in sistemul cailor administrative de atac) si respectiv de compartimentul juridic (in cazul hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile).

c) a starii de inactivitate fiscala pentru persoanele juridice declarate inactive pentru nedepunerea niciunei declaratii fiscale pe parcursul unui semestru calendaristic. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale competente.

d) a starii de inactivitate fiscala pentru reprezentantii legali ai persoanelor juridice declarate inactive pentru nedepunerea niciunei declaratii fiscale pe parcursul unui semestru calendaristic. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale competente.

e) a starii de inactivitate fiscala pentru persoanele juridice declarate inactive de catre activitatea de inspectie fiscala cand acestea: se sustrag inspectiei fiscale; nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala
competente.

f) a starii de inactivitate fiscala pentru reprezentantii legali in conditiile persoanelor juridice mentionate la lit. e). Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala competente.

B. Procedura de actualizare a faptelor si situatiilor inscrise in cazierul fiscal. Contine dispozitii generale si speciale privind scoaterea situatiilor si faptelor din cazierul fiscal in conditiile si la termenele stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2011 detaliate la pct. 2 din prezentul documentar.

In cazul scoaterii, din cazierul fiscal, a faptelor sanctionate drept contraventii, altele decat cele la regimul produselor accizabile si situatiilor privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal intocmeste nota de serviciu si fisa de actualizare.

Pentru scoaterea situatiilor, din cazierul fiscal, privind inactivitatea fiscala in cazul persoanei juridice reactivate, cat si a reprezentantilor legali ai acesteia, in conditiile art. 781 lit. a) din Codul de procedura fiscala, fisa de actualizare este intocmita si transmisa in format electronic si fizic la Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor.

Totodata, pentru scoaterea situatiilor din cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala, declarata de Activitatea de Inspectie Fiscala in conditiile art. 781 lit. b)-c) din Codul de procedura fiscala, fisa de actualizare, este intocmita si transmisa in format electronic si fizic la Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala competente.


Sursa: DGFP Valcea
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"