Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscal

28-Iun-2012
3685
Datorita importantei cazierului fiscal in prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, la intarirea
administrarii impozitelor si taxelor datorate bugetului general consolidat al statului, am considerat

necesara elaborarea unui documentar de specialitate in acest domeniu.

ACT NORMATIV DE BAZA

Ordonanta Guvernului nr. 75/20011 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

ACTE NORMATIVE MODIFICATOARE IMPORTANTE

1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/20092, intrata in vigoare la data de 25.05.2009, care a legiferat noi fapte care se inscriu in cazierul fiscal, astfel:

- art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 precizeaza:
"(2) in cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita
prin decizie a organului fiscal [...].
b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.".

Nota: Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2009, atragerea raspunderii solidare se inscrie in cazierul fiscal, in toate cazurile in care aceasta a ramas definitiva si irevocabila, de la data de 25 mai 2009 pentru deciziile si hotararile judecatoresti emise de la aceasta data, chiar daca faptele au fost savarsite in trecut.

2. Ordonanta Guvernului nr. 25/20113 pentru modificarea art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, intrata in vigoare la data de 05.09.2011, prin care s-au stabilit termenele si conditiile
de scoatere a faptelor si situatiilor din cazierul fiscal, astfel:

a) Faptele sanctionate drept contraventii, cu exceptia contraventiilor la regimul produselor accizabile, se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- s-a scurs cel putin un an de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte;
- in aceasta perioada, respectivul contribuabil nu a savarsit fapte de natura celor prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001;
- la data de 5 septembrie 2011 cuantumul amenzii a fost achitat in integralitate.

In situatia in care cuantumul amenzii contraventionale nu a fost achitat pana la data de 5 septembrie 2011, fapta se scoate din evidenta cazierului fiscal in conditiile art. 7 alin. (1) lit. d) astfel cum a fost modificat.

b) Datele privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- s-a scurs cel putin un an de la data comunicarii deciziei organului fiscal competent ramase definitive in sistemul cailor administrative sau judiciare de atac;

- creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent au fost stinse pana la data de 5 septembrie 2011.

In situatia in care creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul
declarat insolvabil sau insolvent nu au fost stinse pana la data de 5 septembrie 2011, datele se scot din evidenta cazierului fiscal in conditiile art. 7 alin. (1) lit. f) astfel cum a fost modificat.

c) Datele privind declararea inactivitatii fiscale se scot din cazierul fiscal, cu data de 5 septembrie 2011, daca pana la aceasta data sunt indeplinite urmatoarele conditii:

- contribuabilul, care a fost declarat inactiv fiscal intrucat nu si-a indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, a fost reactivat pana la data
de 5 septembrie 2011, respectiv a intrat in vigoare ordinul presedintelui ANAF de reactivare;

- contribuabilul, care a fost declarat inactiv fiscal de catre activitatea de inspectie fiscala, a fost reactivat si s-a scurs o perioada de cel putin 3 luni de la data reactivarii, pana la data de 5 septembrie 2011.

De asemenea, precizam ca, daca sunt indeplinite cerintele, mentionate mai sus, se scot din evidenta cazierului fiscal atat datele privind inactivitatea fiscala inscrise la persoana juridica reactivata, cat si cele inscrise la reprezentantul legal al acesteia.

Mentionam ca pentru celelalte date inscrise in cazierul fiscal (fapte care nu mai sunt sanctionate
de lege, fapte pentru care a intervenit reabilitarea, fapte sanctionate drept infractiuni, contraventii la regimul produselor accizabile sau decesul, respectiv radierea contribuabilului) nu au fost aduse modificari prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2011.

3. Hotararea Guvernului nr. 1.078/20114 privind modificarea anexei la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 31/2003 (in vigoare de la 08.11.2011).

Nota: Au fost actualizate faptele care se inscriu in cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislatiei in vigoare, astfel:

A. Fapte care constituie infractiuni.

a) Art. 3, 4, 5, 6, 7 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (1), (2) si (3), art. 9 alin. (1) lit. a), b), c), d), e),
f) si g) din Legea nr. 241/20055 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile
ulterioare.
b) Art. 2961 alin. (1) lit. b), c), f), h), i), j), k), l) si m) din Legea nr. 571/20036 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Art. 143 alin. (2) lit. a), b) si c) din Legea nr. 85/20067 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare.
d) Art. 48 alin. (1) din Legea nr. 26/19908 privind registrul comertului, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
e) Art. 270 alin. (1), alin. (2) lit. a), b), c), alin. (3), art. 271, 272, 273, 274, 275 si 276 din
Legea nr. 86/20069 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

f) Art. 43 din Legea contabilitatii nr. 82/199110, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.

g) Art. 23 alin. (1) lit. a), b), c) si alin. (3) din Legea nr. 656/200211 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

h) Art. 23 alin (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/200912 privind organizarea
si exploatarea jocurilor de noroc, cu modificarile si completarile ulterioare.

i) Art. 112 din Legea nr. 76/200213 privind sistemul asigurarilor pentru somaj, cu modificarile
si completarile ulterioare.
j) Art. 303 si 304 din Legea nr. 95/200614 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile
si completarile ulterioare.
k) Art. 100 din Legea nr. 346/200215 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile ulterioare.
l) Alte fapte savarsite in domeniul financiar, vamal si care privesc disciplina financiara,
sanctionate potrivit legislatiei penale.

B. Fapte care constituie contraventii.

a) Art. 41, pct. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
b) Art. 219 alin. (1) lit. j), k), m), n), o) si p) din Ordonanta Guvernului nr. 92/200316 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Art. 2213 alin. (1) lit. a), b), c), d), e) si f), alin. (2) lit. a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k), l),
m), n), o), p), q), r), s), s), t), t), u), v) si w) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

4. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.696/201117 privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal (in vigoare de la data de 27.10.2011).

Nota:
- Au fost actualizate formularele de la cod 500 la cod 508.
- Fisele de inscriere si de actualizare in cazierul fiscal se completeaza si se editeaza numai cu ajutorul programului de asistenta.
- Cazierul fiscal este gestionat "din punct de vedere informatic, de Directia Generala de
Tehnologia Informatiei, ANAF si serviciul de tehnologia informatiei din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene.
- La informatiile referitoare la cazierul fiscal au acces numai persoanele cu atributii in administrarea (AFP-urile teritoriale si alte structuri: inspectie fiscala, vama, garda financiara) si respectiv gestionarea cazierului fiscal (titularii si inlocuitorii din cadrul Biroului Autorizari si Gestionarea
Cazierului Fiscal care functioneaza in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene).

ANEXA nr. 3 la ordin stabileste Procedura de inscriere si actualizare a datelor din cazierul fiscal.
A. Procedura de inscriere in cazierul fiscal:

a) a faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale si a celor care privesc disciplina financiara.

Fisele de inscriere se intocmesc de organele cu atributii de control din cadrul ANAF (inspectie fiscala, vama, garda financiara) si din afara agentiei, care au constatat contraventiile si au aplicat sanctiunile ca si compartimentele juridice din cadrul organelor prevazute mai sus si numai pentru faptele prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.078/2011 mentionate la pct. 3.

b) a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de executare silita (in cazul deciziilor ramase definitive in sistemul cailor administrative de atac) si respectiv de compartimentul juridic (in cazul hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile).

c) a starii de inactivitate fiscala pentru persoanele juridice declarate inactive pentru nedepunerea niciunei declaratii fiscale pe parcursul unui semestru calendaristic. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale competente.

d) a starii de inactivitate fiscala pentru reprezentantii legali ai persoanelor juridice declarate inactive pentru nedepunerea niciunei declaratii fiscale pe parcursul unui semestru calendaristic. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale competente.

e) a starii de inactivitate fiscala pentru persoanele juridice declarate inactive de catre activitatea de inspectie fiscala cand acestea: se sustrag inspectiei fiscale; nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat. Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala
competente.

f) a starii de inactivitate fiscala pentru reprezentantii legali in conditiile persoanelor juridice mentionate la lit. e). Fisele de inscriere se intocmesc de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala competente.

B. Procedura de actualizare a faptelor si situatiilor inscrise in cazierul fiscal. Contine dispozitii generale si speciale privind scoaterea situatiilor si faptelor din cazierul fiscal in conditiile si la termenele stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2011 detaliate la pct. 2 din prezentul documentar.

In cazul scoaterii, din cazierul fiscal, a faptelor sanctionate drept contraventii, altele decat cele la regimul produselor accizabile si situatiilor privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal intocmeste nota de serviciu si fisa de actualizare.

Pentru scoaterea situatiilor, din cazierul fiscal, privind inactivitatea fiscala in cazul persoanei juridice reactivate, cat si a reprezentantilor legali ai acesteia, in conditiile art. 781 lit. a) din Codul de procedura fiscala, fisa de actualizare este intocmita si transmisa in format electronic si fizic la Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal de compartimentele cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor.

Totodata, pentru scoaterea situatiilor din cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala, declarata de Activitatea de Inspectie Fiscala in conditiile art. 781 lit. b)-c) din Codul de procedura fiscala, fisa de actualizare, este intocmita si transmisa in format electronic si fizic la Biroul Autorizari si Gestionarea Cazierului Fiscal de compartimentele cu atributii de inspectie fiscala competente.


Sursa: DGFP Valcea
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Servicii electronice puse la dispozitia contribuabililor 24h/24h
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala pune la dispozitia contribuabililor servicii electronice disponibile la orice ora, astfel incat cozile de la ghiseele sediilor de administrare fiscala sau de la oficiile postale sa fie evitate. Asadar, prin Spatiul privat virtual (SPV), contribuabilii persoane fizice si persoane juridice au la dispozitie toate facilitatile comunicarii electronice a actelor administrative fiscale emise in forma electronica, dar pot beneficia si de alte informatii si...» citeste mai departe aici

  • Documente justificative. Regim fiscal si declarativ achizitii de la persoane fizice
    • Ce impozite trebuie retinute si livrate de o societate care, in calitate de persoana juridica (societate platitoare de TVA), achizitioneaza cereale de la persoane fizice? Pentru a avea o viziune completa asupra acestui subiect, am apelat la cunostintele unuia dintre expertii nostri. Tot el va explica si ce documente trebuie intocmite si cerute vanzatorului persoana fizica. Raspunsul specialistului 1) Documentele pe care trebuie sa le intocmeasca persoana juridica care achizitioneaza cereale de...» citeste mai departe aici

  • Care sunt facilitatile fiscale care va pot ajuta sa reduceti impozitul pe profit?
    • Pentru ca foarte multi contribuabili nu stiu care sunt parghiile pe care le au la dispozitie pentru a diminua impozitul pe profit, acest material va va pune la dispozitiile informatiile de care aveti nevoie. Pentru a diminua impozitul pe profit, companiile din Romania au la dispozitie mai multe instrumente fiscale. De aceea administratorul unei firme trebuie sa stie: • care sunt facilitatile fiscale pentru societatile platitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit (pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea salarizarii aplicata incorect: Diferente semnificative de salarii in cadrul aceleiasi categorii profesionale
    • Doar patru din cele 15 Curti de Apel din tara aplica in mod corect Legea Salarizarii, consecinta ducand la diferente semnificative de salarii in cadrul aceleiasi categorii profesionale, potrivit unui comunicat remis, joi, de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS). "Ministerul Muncii si Justitiei Sociale atrage din nou atentia curtilor de apel din tara ca interpreteaza si aplica in mod eronat dispozitiile Legii 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. MMJS a...» citeste mai departe aici

  • 4 beneficii fiscale de care angajatorii pot beneficia in relatia cu angajatii lor
    • Salariul a fost mereu principalul factor motivant pentru un angajat in relatia cu locul de munca. Insa rotunjirea veniturilor unui angajat nu trebuie sa tina mereu doar de salariu. Legislatia permite si alte beneficii pentru angajati, care sunt extrem de avantajoase si pentru firme, reprezentand facilitati fiscale importante pentru bugetul oricarui tip de business. Prin apelarea la acestea, un angajator se poate asigura ca reuseste sa mentina moralul angajatilor sai la un nivel bun, fara sa pune...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016