Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi reguli pentru utilizarea SPV, conform Ordinului 1090/2022. In sistem a fost introdusa sectiunea pentru E-Factura

17-Iun-2022
5020
Noi reguli pentru utilizarea SPV, conform Ordinului 1090/2022. In sistem a fost introdusa sectiunea pentru E-Factura

In Monitorul Oficial nr. 585 din 16 iunie 2022 a fost publicat Ordinul 1090/2022 care aproba noua procedura pentru comunicarea prin mijloace electronice la distanta intre organul fiscal si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica. Sistemul a fost adaptat schimbarilor legislative din ultima perioada, spre exemplu, a fost introdusa sectiunea E-Factura. In plus, contribuabilii pot face petitii si reclamatii prin SPV.

Conform actului normativ, procedura a fost adaptata atat modificarilor legislative care au instituit obligativitatea utilizarii sistemului de la 1 martie 2022, cat si pentru utilizarea E-Factura. Astfel, prin sistem pot fi trimise si facturile electronice pentru bunurile riscante comercializate in sistem B2G sau B2B.

Documentele si informatiile comunicate prin intermediul SPV

Categoriile de documente ce pot face obiectul comunicarii prin SPV sunt:

a) declaratii fiscale, declaratii de inregistrare fiscala si alte declaratii intocmite, potrivit legii;

b) cereri adresate organului fiscal central, cum ar fi: cerere de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscala, cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal, cerere de eliberare a unei adeverinte de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale, cereri de audienta, sesizari, petitii, reclamatii, solicitari privind informatiile publice si altele asemenea;

c) acte administrative fiscale, acte de executare si alte acte emise de organul fiscal central in executarea legii, cum ar fi: decizii de impunere, notificari, somatii si altele asemenea;

d) documente, acte sau fisiere emise de organul fiscal central la cererea persoanei fizice, persoanei juridice sau a altei entitati fara personalitate juridica, cum ar fi: certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit, fisierele de profil prevazute de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fisierelor prevazute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, precum si categoriile de URL-uri utilizate in schimbul de informatii cu sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, si altele asemenea;

e) registrul documentelor electronice comunicate in ultimii 2 ani;

f) informatii referitoare la istoricul actiunilor;

g) informatii cu privire la evidenta fiscala a creantelor fiscale ale persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica;

h) informatii cu privire la livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, conform datelor preluate din declaratiile informative 394;

i) informatii relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, in vederea instiintarii contribuabililor in scopul conformarii voluntare;

j) formularul „Ordin de plata multiplu electronic (OPME)“, document.pdf cu fisier.xml atasat;

k) informatii referitoare la efectuarea de plati potrivit art. 163 din Codul de procedura fiscala;

l) informatii si documente specifice sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022.

PROCEDURA de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica

Articolul 1
Comunicarea prin „Spatiul privat virtual“

(1) Actele administrative fiscale emise in forma electronica de catre organul fiscal central se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta prin intermediul serviciului „Spatiul privat virtual“, denumit in continuare SPV, disponibil pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) SPV consta in punerea la dispozitia persoanelor fizice, persoanelor juridice si altor entitati fara personalitate juridica a unui spatiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finantelor, prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor intre organul fiscal central si persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica in legatura cu situatia financiara sau fiscala proprie a acesteia.
(3) Prin SPV se pot comunica de catre organul fiscal central documente sau informatii, altele decat cele prevazute la alin. (1), in masura in care acestea sunt detinute si sunt prevazute in prezenta procedura.
(4) in cazul utilizarii SPV nu se mai utilizeaza si alta modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal.
(5) Prin SPV persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica pot transmite organului fiscal central cereri, inscrisuri sau orice alte documente.
(6) In SPV sunt puse la dispozitia utilizatorilor sub forma de functionalitati si alte servicii disponibile pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, astfel cum sunt prevazute la art. 28-30.

Articolul 2
Accesul la SPV

(1) SPV este accesibil persoanei fizice direct sau prin imputernicit.
(2) SPV este accesibil persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat sau prin imputernicit.
(3) Accesul la SPV se realizeaza dupa inregistrarea ca utilizator SPV conform prevederilor cap. III, in baza mijloacelor de identificare prevazute la cap. II si aprobarea cererii de inregistrare ca utilizator SPV.
(4) Actiunile asigurate si permise de SPV sunt:
a) modificarea datelor de identificare a utilizatorului si schimbarea modalitatii de primire a atentionarilor;
b) comunicarea actelor administrative fiscale, cererilor, precum si a altor documente si informatii;
c) descarcari de documente;
d) renuntarea la folosirea SPV;
e) monitorizarea istoricului accesului si actiunilor prevazute la lit. a)-d).
(5) SPV este accesibil persoanei fizice, persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) accepta conditiile de comunicare prevazute la art. 24;
b) utilizeaza pentru identificarea electronica in vederea accesului propriu-zis unul dintre mijloacele de identificare electronica prevazute la art. 6.

Articolul 3
Reguli privind utilizarea SPV

(1) La SPV au acces persoanele fizice, persoanele juridice sau alte entitati fara personalitate juridica, direct sau prin reprezentantii legali, desemnati sau imputernicitii acestora.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) care utilizeaza SPV trebuie sa respecte regulile de protectie si securitate a datelor stabilite de legislatia in vigoare si prezenta procedura.
(3) in scopul utilizarii SPV persoanele prevazute la alin. (1) trebuie sa se identifice folosind mijloacele de identificare electronica prevazute la art. 6 si sa se inregistreze conform regulilor stabilite prin prezenta procedura.

Articolul 4
Reguli privind furnizarea SPV

(1) SPV este pus la dispozitia utilizatorilor in mod gratuit. in cazul in care furnizarea serviciului presupune suportarea unor costuri de catre beneficiari, acestia vor fi avertizati in mod corespunzator.
(2) SPV este disponibil 24 de ore din 24.
(3) Furnizarea SPV se efectueaza prin intermediul sistemului informatic centralizat al Ministerului Finantelor, pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, denumit in continuare platforma informatica dedicata.
(4) SPV si functionalitatile acestuia sunt furnizate in baza ofertei de servicii puse la dispozitie de organul fiscal central si a optiunilor utilizatorului, potrivit termenilor si conditiilor stabilite prin prezenta procedura.
(5) Ministerul Finantelor/Agentia Nationala de Administrare Fiscala furnizeaza servicii de comunicare electronica in conditii normale de functionare a echipamentelor electronice si nu raspunde pentru eventualele disfunctionalitati ale sistemelor prin care se asigura serviciile electronice si care nu ii pot fi imputabile.
Capitolul II Mijloacele de identificare electronica a persoanelor fizice, persoanelor juridice si a altor entitati fara personalitate juridica in mediul electronic

Articolul 5
Definitii

In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) autentificare - proces electronic care permite confirmarea identificarii electronice a unei persoane fizice, persoane juridice sau a altei entitati fara personalitate juridica, prin tehnici si mijloace de identificare electronica, in vederea obtinerii anumitor drepturi in cadrul sistemului informatic, in baza identitatii persoanei fizice, persoanei juridice sau a altei entitati fara personalitate juridica;
b) certificat calificat - certificat calificat eliberat de furnizorii de servicii de certificare, acreditati in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, sau ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 910/2014;
c) date de identificare - setul de date definit potrivit art. 1 pct. 40 din Codul de procedura fiscala;
d) document electronic - continut stocat in format electronic;
e) HTTPS - protocol de transmitere a informatiilor, securizat, folosit pentru criptarea transferului de informatii;
f) identificatorul persoanei fizice, persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica - sirul de caractere alfanumerice care este asociat in mod unic de catre un furnizor de servicii de autentificare electronica persoanei fizice, persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica;
g) identificare electronica - procesul de recunoastere a unei persoane fizice, persoane juridice sau altei entitati fara personalitate juridica, prin mijloace electronice, in baza informatiilor detinute de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001, republicata, cu completarile ulterioare, si ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014;
h) identificare fizica - procesul de recunoastere unica a persoanei (fizice, juridice sau entitatii fara personalitate juridica) in baza informatiilor prezentate de persoana fizica, reprezentantul legal, imputernicitul sau reprezentantul desemnat din documentele de identitate, de reprezentare sau de imputernicire, dupa caz, valabile, emise de autoritatile competente conform legii;
i) identificarea persoanei la distanta prin mijloace video - procesul de identificare si verificare a identitatii persoanei fizice, in baza documentelor prezentate, a imaginilor capturate si/sau a informatiilor comunicate de persoana fizica, utilizand mijloace video, definita potrivit art. 2 lit. b) din anexa la Decizia presedintelui Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei nr. 564/2021 pentru aprobarea Normelor privind reglementarea, recunoasterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanta utilizand mijloace video;
j) metoda de identificare electronica - autentificarea electronica in relatia cu organul fiscal central, realizata in scopul accesului la SPV al persoanei fizice, persoanei juridice sau al altei entitati fara personalitate juridica;
k) mijloc de identificare electronica - ansamblul de informatii si dispozitivul sau procedura informatica prin care se poate face la distanta dovada identitatii persoanei (fizice, juridice sau entitatii fara personalitate juridica) in vederea oferirii unui acces la informatii sau servicii electronice;
l) navigator internet - aplicatie informatica ce permite utilizatorilor sa afiseze pe terminalul propriu text, grafica, video, muzica si alte informatii aflate pe o pagina web, sa comunice cu furnizorul de informatii si cu alti utilizatori;
m) NPOTP - identificatorul utilizatorului reprezentand nume, parola si cod de autentificare OTP;
n) OTP - cod de autentificare de unica folosinta, parola valabila pentru o singura sesiune de lucru sau o tranzactie;
o) RSS - familie de formate de date pentru continutul sau/si sumarele de pagini web actualizate frecvent, impreuna cu legaturi catre continutul complet al paginilor si alte metadate;
p) sistem video - sistem de transmitere si de inregistrare a imaginii.

Articolul 6
Mijloacele de identificare electronica

(1) Persoanele juridice sau alte entitati fara personalitate juridica se identifica electronic cu certificate calificate.
(2) Persoanele fizice care au calitatea de reprezentant sau de imputernicit al unei persoane fizice, persoane juridice sau al altei entitati fara personalitate juridica se identifica electronic cu certificate calificate.
(3) Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent ori exercita profesii liberale se identifica electronic cu certificate calificate numai pentru obligatiile fiscale pentru care, in relatia cu organul fiscal central, se identifica prin codul de inregistrare fiscala sau codul unic de inregistrare, dupa caz.
(4) Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent ori exercita profesii liberale, pentru obligatiile fiscale, altele decat cele prevazute la alin. (3), precum si celelalte persoane fizice se identifica electronic prin oricare dintre urmatoarele dispozitive:
a) certificate calificate;
b) NPOTP.
(5) Mijloacele de identificare prevazute la alin. (1)-(3) si alin. (4) lit. a) asigura un nivel de incredere incadrat in categoria ridicat, iar mijloacele de identificare prevazute la alin. (4) lit. b) asigura un nivel de incredere incadrat in categoria substantial. Nivelurile de incredere pentru mijloacele de identificare electronica sunt stabilite prin raportare la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/1.502 de stabilire a unor specificatii si proceduri tehnice minime pentru nivelurile de asigurare a increderii ale mijloacelor de identificare electronica in temeiul art. 8 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014.

Articolul 7
Securitatea datelor de identificare

(1) Persoanele fizice care se identifica potrivit prezentului capitol au drepturile prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679.
(2) Schimbul de date realizat in scopul aprobarii cererii de inregistrare intre persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica si furnizorul serviciului trebuie sa indeplineasca cerinte-standard de integritate si confidentialitate potrivit protocolului HTTPS.

Articolul 8
Confirmarea informatiilor si acordul de folosire a datelor personale

(1) in cadrul procedurii de autentificare electronica, dupa efectuarea cu succes a identificarii, organul fiscal central are obligatia de a pune la dispozitia utilizatorului datele personale ale acestuia, pe care le detine in baza sa de date si pe care le utilizeaza in scopul autentificarii, precum si denumirea serviciului electronic la care se acorda accesul.
(2) Acordul persoanei fizice pentru folosirea datelor sale personale, precum si acordul persoanei fizice, persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica pentru verificarea datelor si documentelor justificative prezentate, in scopul acordarii accesului la serviciile de comunicare electronica pentru care persoana fizica, persoana juridica sau entitatea fara personalitate juridica solicita utilizarea, se considera a fi implicit.
(3) Acceptarea termenilor si conditiilor de utilizare a SPV, potrivit prezentei proceduri, reprezinta inclusiv acordul pentru utilizarea datelor cu caracter personal. Neacceptarea acestora conduce la respingerea automata a inregistrarii in SPV.
Capitolul III Identificarea in mediul electronic si inregistrarea ca utilizator SPV a persoanelor fizice, persoanelor juridice si a altor entitati fara personalitate juridica, precum si a reprezentantilor sau imputernicitilor acestora
Sectiunea 1 Identificarea in mediul electronic prin certificat calificat si inregistrarea ca utilizator SPV a persoanelor care detin certificat calificat

Articolul 9
Cererea de inregistrare ca utilizator SPV a persoanelor care detin certificat calificat

(1) Persoanele care detin certificat calificat pot solicita inregistrarea ca utilizator SPV.
(2) Cererea de inregistrare ca utilizator SPV se face prin intermediul aplicatiilor informatice specifice, pe platforma informatica dedicata.
(3) Cererea prevazuta la alin. (2) cuprinde informatii obligatorii si informatii optionale.
(4) Informatiile obligatoriu a fi furnizate de persoana care detine certificat calificat sunt:
a) datele de identificare;
b) elementele de identificare a certificatului calificat;
c) elementele de identificare ale documentelor de identitate, respectiv ale documentelor constitutive, dupa caz;
d) adresa de posta electronica;
e) numarul de telefon mobil valid;
f) acceptul privind termenii si conditiile de utilizare a SPV.
(5) Informatiile optional a fi furnizate se refera la acordul pentru primirea de atentionari prin posta electronica.
(6) Verificarea veridicitatii si actualitatii datelor se face cu emitentii certificatului calificat.
Articolul 10
Aprobarea cererii de inregistrare ca utilizator SPV a persoanelor care detin certificat calificat
(1) Dupa completarea cererii prevazute la art. 9 si lansarea de catre utilizator a procedurii de verificare a datelor acesteia, datele se verifica automat.
(2) In situatia in care solicitantul nu este de acord cu termenii si conditiile de utilizare a SPV sau numarul de telefon nu este valid, persoana nu poate finaliza procedura de inregistrare.
(3) Cererea prevazuta la art. 9 se aproba daca informatiile obligatoriu a fi furnizate prevazute la art. 9 alin. (4) sunt corecte si daca solicitantul este de acord cu termenii si conditiile de utilizare a SPV.
(4) Ca urmare a aprobarii cererii, serviciile SPV sunt puse la dispozitia solicitantului, acesta fiind informat in mod corespunzator pe adresa de posta electronica comunicata in cererea prevazuta la art. 9.
(5) In situatia in care cererea prevazuta la art. 9 a fost respinsa, detinatorul certificatului calificat poate relua procedura de inregistrare.

Articolul 11
Modificarea datelor de inregistrare si radierea inregistrarii ca utilizator SPV prin utilizarea unui certificat calificat

(1) Detinatorul de certificat calificat poate modifica elementele de inregistrare ca utilizator SPV sau poate cere renuntarea la utilizarea SPV.
(2) Pentru modificarea datelor de inregistrare ca utilizator SPV se utilizeaza aplicatiile informatice specifice oferite de SPV.
(3) Renuntarea la utilizarea SPV se face potrivit dispozitiilor art. 25.
Sec?iunea a 2-a Identificarea in mediul electronic si inregistrarea ca utilizator SPV a persoanelor juridice, a entitatilor fara personalitate juridica, a reprezentantilor, precum si a imputernicitilor

Articolul 12
Reguli privind inregistrarea si accesul la SPV a persoanelor juridice, a entitatilor fara personalitate juridica, a reprezentantilor, precum si a imputernicitilor

(1) Persoanele juridice sau alte entitati fara personalitate juridica se pot identifica in mediul electronic astfel:
a) cu certificatul calificat al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica;
b) cu certificatul calificat detinut de persoana fizica reprezentant legal al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica;
c) cu certificatul calificat detinut de reprezentantul desemnat al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica;
d) cu certificatul calificat detinut de imputernicitul persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica.
(2) Persoanele fizice care detin certificat calificat se pot identifica in mediul electronic astfel:
a) cu certificatul calificat al persoanei fizice;
b) cu certificatul calificat al imputernicitului.
(3) Persoanele fizice care nu detin certificat calificat si nu au obligatia detinerii acestuia, dar opteaza pentru utilizarea SPV prin intermediul unui imputernicit, se identifica in mediul electronic prin intermediul certificatului calificat al imputernicitului.
(4) In sensul prezentei proceduri, reprezentantul desemnat este persoana fizica, angajat al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica, desemnata de catre reprezentantul legal al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica, pentru inregistrarea si utilizarea SPV.
(5) Ori de cate ori se schimba reprezentantul legal sau reprezentantul desemnat, in vederea accesului la SPV, noul reprezentant legal sau reprezentantul desemnat al unei persoane juridice sau al unei entitati fara personalitate juridica, inregistrata ca utilizator SPV, trebuie sa dispuna de indata masuri privind inregistrarea unei alte persoane, titular al unui certificat calificat, si revocarea inregistrarii persoanei schimbate.
(6) In scopul accesului la SPV, persoanele fizice, persoanele juridice sau alte entitati fara personalitate juridica pot desemna un imputernicit in conditiile art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) In cazul schimbarii reprezentantului legal, al reprezentantului desemnat sau al imputernicitului, prevederile art. 9, 10, 13 si 14 sunt aplicabile in mod corespunzator.
(8) Revocarea imputernicirii si revocarea desemnarii reprezentantului opereaza fata de organul fiscal central de la data inregistrarii acesteia la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in SPV sau la organul fiscal competent si aprobarea acesteia.
(9) Utilizarea SPV prin imputernicit sau prin reprezentantul desemnat este posibila daca indeplineste, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) imputernicirea sau mandatul de reprezentare este generala/general pentru toate operatiunile din SPV;
b) imputernicirea sau mandatul de reprezentare contine acordul cu privire la accesul la informatiile referitoare la istoricul actiunilor anterioare din SPV al persoanei reprezentate;
c) sunt acceptati termenii si conditiile de utilizare a SPV.

Articolul 13
Cererea de inregistrare ca utilizator SPV a persoanelor juridice, a altor entitati fara personalitate juridica, a reprezentantilor, precum si a imputernicitilor

(1) Persoanele fizice care detin certificat calificat pot solicita inregistrarea ca utilizator SPV cu calitatea de:
a) reprezentant legal al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica;
b) reprezentant desemnat al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica;
c) imputernicit al persoanei fizice, al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica.
(2) Persoanele care detin certificat calificat pot solicita inregistrarea ca utilizator SPV cu calitatea prevazuta la alin. (1) potrivit art. 9.
(3) Cererea de inregistrare ca utilizator SPV pentru persoanele avand calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat sau imputernicit se face prin intermediul aplicatiilor informatice specifice, pe platforma informatica dedicata.
(4) Cererea prevazuta la alin. (3) cuprinde informatii obligatorii si optionale.
(5) Informatiile obligatoriu a fi furnizate sunt:
a) datele de identificare ale persoanei fizice, persoanei juridice sau ale entitatii reprezentate/imputernicite/reprezentantului, dupa caz;
b) calitatea de reprezentant sau de imputernicit;
c) numarul de telefon mobil valid al reprezentantului sau al imputernicitului;
d) acceptul privind termenii si conditiile de utilizare a SPV;
e) documentul semnat cu certificat electronic calificat care atesta calitatea de reprezentant desemnat sau imputernicit sau documentul electronic copie a imaginii documentului care atesta calitatea de reprezentant desemnat sau imputernicit;
f) adresa de posta electronica;
g) elementele de identificare a certificatului calificat.
(6) Informatiile optional a fi furnizate sunt:
a) acordul privind primirea de atentionari prin posta electronica;
b) documentul semnat cu certificat electronic calificat care atesta calitatea de reprezentant legal sau documentul electronic copie a imaginii documentului care atesta calitatea de reprezentant legal.

Articolul 14
Aprobarea cererii de inregistrare ca utilizator SPV a persoanelor juridice, a altor entitati fara personalitate juridica, a reprezentantilor, precum si a imputernicitilor

(1) Dupa completarea si transmiterea cererii de inregistrare prevazuta la art. 13, organul fiscal central inregistreaza cererea si atribuie un numar de inregistrare pe care il comunica solicitantului prin aplicatia dedicata.
(2) Organul fiscal central verifica corectitudinea informatiilor inscrise in cerere si in documentul prevazut la art. 13 si valideaza informatiile. Validarea informatiilor are ca efect aprobarea cererii.
(3) In situatia in care informatiile referitoare la datele de identificare inscrise in cerere sunt incorecte, cererea de inregistrare in SPV a persoanei juridice, a entitatii fara personalitate juridica sau a persoanei fizice se respinge.
(4) In situatia in care solicitantul nu este de acord cu termenii si conditiile de utilizare a SPV sau numarul de telefon mobil nu este valid, nu se poate finaliza procedura de inregistrare.
(5) In situatia in care imputernicirea nu este generala pentru toate operatiunile din SPV sau desemnarea ca reprezentant nu este generala pentru toate operatiunile din SPV, se informeaza solicitantul la adresa de posta electronica, in termen de 5 zile de la inregistrare. in acest caz cererea se respinge.
(6) In situatia in care informatiile referitoare la datele de identificare inscrise in cerere sunt corecte, dar informatiile referitoare la calitatea de reprezentant sau calitatea de imputernicit nu se pot verifica sau din verificarea documentului rezulta ca acesta contine informatii incomplete sau incorecte, se notifica solicitantul la adresa de posta electronica, in termen de 5 zile de la inregistrare, cu privire la faptul ca aprobarea cererii de inregistrare se face la ghiseu.
(7) In cazul in care documentul furnizat este un document electronic copie a imaginii documentului care atesta calitatea de reprezentant desemnat sau imputernicit, se notifica solicitantul la adresa de posta electronica, in termen de 5 zile de la inregistrare, cu privire la faptul ca aprobarea cererii de inregistrare se face la ghiseu.
(8) in cazul aprobarii la ghiseu, reprezentantul legal/ reprezentantul desemnat/imputernicitul se prezinta la orice unitate fiscala din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(9) In vederea aprobarii la ghiseu a cererii prevazute la alin. (1), reprezentantul legal/reprezentantul desemnat/ imputernicitul prezinta organului fiscal central prevazut la alin. (8) urmatoarele:
a) numarul de inregistrare atribuit potrivit alin. (1);
b) documentul de identitate, in original;
c) documentul din care rezulta calitatea de reprezentant legal sau reprezentant desemnat, respectiv de imputernicit potrivit art. 18 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in original sau copie legalizata, dupa caz, indicate in cererea cu numarul de inregistrare prevazut la lit. a).
(10) Organul fiscal procedeaza la aprobarea cererii la ghiseu ori de cate ori a fost realizata identificarea fizica, verificarea documentelor justificative a fost realizata cu succes, documentul de desemnare a reprezentantului sau imputernicirea sunt generale si, dupa caz, verificarea informatiilor sau documentelor prezentate a fost realizata cu succes.
(11) In cazul in care documentul furnizat/prezentat din care rezulta calitatea de reprezentant legal/reprezentant desemnat sau de imputernicit este in forma autentica, accesul in SPV este aprobat in termen de doua zile lucratoare de la inregistrarea cererii prevazute la alin. (1) sau de la prezentarea la ghiseu prevazuta la alin. (8).
(12) In situatia in care cererea nu este aprobata, organul fiscal central comunica solicitantului, la adresa de posta electronica, respingerea cererii, precum si motivele respingerii.
(13) In cazul in care persoana fizica, persoana juridica sau entitatea care a desemnat un imputernicit sau un reprezentant este utilizator SPV, aprobarea sau respingerea cererii prevazute la alin. (1), precum si motivele respingerii se comunica prin SPV si acestora.
(14) Punerea la dispozitia solicitantului a serviciilor de comunicare electronica, drept urmare a aprobarii cererii, se realizeaza in 2 zile lucratoare de la verificarea corectitudinii informatiilor si se comunica solicitantului la adresa de posta electronica completata in cererea prevazuta la art. 13.
(15) in situatia in care, in termen de 10 zile de la completarea si activarea procedurii de verificare a datelor inscrise in cererea prevazuta la art. 13, nu sunt indeplinite obligatiile prevazute la alin. (6)-(9), cererea se considera respinsa.

Articolul 15
Cererea de revocare a imputernicirii sau a desemnarii ca utilizator SPV

(1) Persoana fizica/Reprezentantul legal al unei persoane juridice sau reprezentantul desemnat al entitatii fara personalitate juridica care este inregistrata ca utilizator SPV potrivit prevederilor art. 9 si 10 poate solicita revocarea calitatii de:
a) imputernicit al sau pentru utilizarea serviciilor de comunicare electronica prin SPV;
b) reprezentant desemnat al sau pentru utilizarea serviciilor de comunicare electronica prin SPV.
(2) Pentru completarea cererii de revocare se utilizeaza aplicatia informatica specifica oferita de SPV.
(3) Cererea prevazuta la alin. (2) cuprinde urmatoarele informatii obligatorii:
a) datele de identificare ale persoanei pentru care se solicita revocarea;
b) calitatea de imputernicit sau reprezentant desemnat, dupa caz.

Articolul 16
Aprobarea cererii de revocare a imputernicirii sau a desemnarii ca utilizator SPV

(1) Dupa completarea si transmiterea cererii de revocare prevazute la art. 15, organul fiscal central inregistreaza cererea de revocare si atribuie un numar de inregistrare pe care il comunica solicitantului la adresa de posta electronica sau prin SPV.
(2) Organul fiscal central verifica corectitudinea informatiilor inscrise in cererea prevazuta la art. 15 si valideaza informatiile. Validarea informatiilor are ca efect aprobarea cererii.
(3) In situatia in care informatiile referitoare la datele de identificare ale imputernicitului sau reprezentantului desemnat sau calitatea acestuia sunt incorecte, cererea de revocare se respinge.
(4) Aprobarea sau respingerea cererii prevazute la alin. (1), precum si motivele respingerii se comunica solicitantului pe adresa de posta electronica sau prin SPV.
(5) In cazul in care persoana fizica/reprezentantul legal al unei persoane juridice sau reprezentantul desemnat al entitatii fara personalitate juridica nu a dispus in prealabil solicitarii revocarii potrivit art. 15 masuri privind inregistrarea unei alte persoane, titular al unui certificat calificat, se aplica in mod corespunzator prevederile art. 25.

Sectiunea A 3-A Identificarea persoanei fizice prin NPOTP si inregistrarea ca utilizator SPV

Articolul 17
Cererea de inregistrare prin NPOTP

(1) Pentru completarea cererii de inregistrare pentru identificarea electronica prin NPOTP, persoana fizica utilizeaza serviciul de inregistrare oferit de platforma informatica dedicata.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) cuprinde informatii obligatorii si optionale.
(3) Informatiile obligatoriu a fi furnizate sunt:
a) datele de identificare a persoanei fizice, precum si tipul documentului de identitate, seria si numarul documentului de identitate, numarul de telefon mobil valid;
b) datele de identificare in mediul electronic: identificatorul utilizatorului, parola, intrebarea de siguranta, raspunsul la intrebarea de siguranta;
c) modalitatea de verificare a datelor furnizate de persoana fizica;
d) acceptul privind termenii si conditiile de utilizare a SPV;
e) adresa de posta electronica.
(4) Informatia optional a fi furnizata se refera la acordul pentru primirea de atentionari prin posta electronica.
(5) Utilizatorul trebuie sa aiba un identificator unic si sa foloseasca o singura adresa de posta electronica.
(6) Persoana fizica decide modalitatea de verificare a datelor furnizate in cerere prin alegerea uneia dintre urmatoarele optiuni:
a) aprobare in mediul electronic. in acest caz, persoana fizica trebuie sa indice o informatie fiscala personala cunoscuta numai de organul fiscal central si persoana fizica, asa cum este ceruta de aplicatia informatica, in scopul identificarii electronice;
b) aprobare la ghiseu. in acest caz persoana fizica trebuie sa se prezinte la orice organ fiscal din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in scopul identificarii fizice;
c) aprobare prin identificarea persoanei la distanta prin mijloace video. in acest caz, persoana fizica furnizeaza informatiile prevazute la alin. (3), precum si documentul electronic copie a imaginii documentului de identitate si efectueaza programare online, prin intermediul aplicatiei disponibile pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, selectand data si ora la care este disponibila pentru a fi initiata procedura de identificare a persoanei la distanta prin mijloace video.
(7) Dupa completarea cererii si lansarea de catre utilizator a procedurii de verificare a datelor acesteia, organul fiscal central inregistreaza cererea si atribuie un numar de inregistrare pe care il comunica persoanei fizice prin aplicatia dedicata.

Articolul 18
Aprobarea cererii de inregistrare depuse prin NPOTP

(1) In cazul aprobarii in mediul electronic, organul fiscal central verifica corectitudinea informatiilor prevazute la art. 17 alin. (6) lit. a) si valideaza informatiile. Validarea informatiilor are ca efect aprobarea cererii.
(2) In cazul tipului de aprobare la ghiseu, persoana fizica prezinta organului fiscal central numarul de inregistrare atribuit potrivit art. 17 alin. (7), precum si documentul de identitate indicat in cererea depusa potrivit art. 17. Organul fiscal central procedeaza la aprobarea cererii ori de cate ori identificarea fizica a fost realizata cu succes.
(3) In cazul exercitarii de catre persoana fizica a optiunii privind aprobarea prin identificarea persoanei la distanta prin mijloace video, organul fiscal central initiaza identificarea prin sistem video, ca urmare a programarii/reprogramarii la data si ora alese.
(4) In vederea identificarii persoanei la distanta prin mijloace video, organul fiscal central transmite persoanei fizice o informare, pe adresa de posta electronica completata in formularul de inregistrare, care cuprinde:
a) instructiuni de desfasurare a identificarii persoanei la distanta prin mijloace video ce se va derula;
b) comunicarea faptului ca, in situatia in care nu poate participa la sesiunea de identificare la distanta prin mijloace video la data si ora programate, acesta are posibilitatea de a solicita o reprogramare, prin accesarea aplicatiei de programari online pusa la dispozitie;
c) comunicarea faptului ca neprezentarea la ora si data ce vor fi comunicate va conduce la respingerea inregistrarii in SPV;
d) reguli de conduita.
(5) In situatia in care persoana fizica nu este prezenta la sesiunea de identificare la distanta prin mijloace video la data si ora programate/reprogramate, cererea de inregistrare in SPV se respinge.
(6) In cazul in care persoana fizica nu furnizeaza documentul electronic copie a imaginii documentului de identitate valabil si/sau datele nu sunt corecte, atunci cererea de inregistrare in SPV se respinge.
(7) In timpul sesiunii de identificare la distanta prin mijloace video functionarul public formuleaza intrebari cu privire la informatii ce trebuie sa contina elemente cunoscute de organul fiscal central si persoana fizica prin care se verifica identitatea.
(8) In situatia in care persoana fizica nu raspunde corect intrebarilor adresate, cererea de inregistrare in SPV se respinge.
(9) In cazul in care identificarea la distanta prin mijloace video se intrerupe din motive tehnice independente de vointa solicitantului si/sau a organul fiscal central, se transmite un mesaj contribuabilului pe adresa de posta electronica cu privire la faptul ca trebuie sa se reprogrameze.
(10) In cazul in care identificarea la distanta prin mijloace video s-a realizat cu succes, se procedeaza la aprobarea cererii si se transmite un mesaj contribuabilului pe adresa de posta electronica.
(11) Punerea la dispozitia persoanei fizice a serviciilor de comunicare electronica, drept urmare a aprobarii cererii, se realizeaza in doua zile lucratoare de la verificarea corectitudinii informatiilor si se comunica pe adresa de posta electronica comunicata in cererea de inregistrare prevazuta la art. 17.
(12) Organul fiscal central organizeaza o gestiune si o evidenta separate a documentelor legate de procedura verificarii la ghiseu a datelor furnizate pentru aprobarea cererilor de inregistrare pentru identificarea electronica prin utilizarea prin NPOTP.
(13) Organul fiscal central arhiveaza datele furnizate pentru aprobarea cererilor de inregistrare, potrivit prevederilor legale in vigoare.
(14) in situatia in care, in termen de 10 zile de la completarea si activarea procedurii de verificare a datelor cererii prevazute la art. 17, nu este indeplinita obligatia prevazuta la alin. (2) si (3), aceasta cerere se considera respinsa.
(15) In situatia in care cererea prevazuta la art. 17 a fost respinsa, persoana fizica poate relua procedura de inregistrare.
(16) In situatia in care cererea prevazuta la art. 17 se aproba si au fost depuse alte cereri de inregistrare prin NPOTP, se resping celelalte cereri de inregistrare ale persoanei fizice in curs de aprobare.
(17) In situatia in care persoana fizica nu este de acord cu termenii si conditiile de utilizare a SPV sau numarul de telefon nu este valid, persoana nu poate finaliza procedura de inregistrare.
(18) Agentia Nationala de Administrare Fiscala va lua masurile necesare, cu sprijinul Centrului National pentru Informatii Financiare, pentru indeplinirea cerintelor prevazute in Normele privind reglementarea, recunoasterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanta utilizand mijloace video, aprobate prin Decizia presedintelui Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei nr. 564/2021, in termenul prevazut la art. 25 alin. (1) din acestea.

Articolul 19
Modificarea elementelor de identificare electronica si radierea inregistrarii prin NPOTP

(1) Persoana fizica poate cere oricand organului fiscal central modificarea datelor de identificare disponibile sau renuntarea la identificarea electronica prin utilizarea NPOTP, prin intermediul aplicatiei dedicate.
(2) Pentru renuntarea la utilizarea SPV se aplica prevederile art. 25.

Capitolul IV Documente, informatii comunicate prin SPV si efectuarea platilor

Articolul 20
Documentele si informatiile comunicate prin intermediul SPV

(1) Categoriile de documente ce pot face obiectul comunicarii prin SPV sunt:
a) declaratii fiscale, declaratii de inregistrare fiscala si alte declaratii intocmite, potrivit legii;
b) cereri adresate organului fiscal central, cum ar fi: cerere de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscala, cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal, cerere de eliberare a unei adeverinte de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale, cereri de audienta, sesizari, petitii, reclamatii, solicitari privind informatiile publice si altele asemenea;
c) acte administrative fiscale, acte de executare si alte acte emise de organul fiscal central in executarea legii, cum ar fi: decizii de impunere, notificari, somatii si altele asemenea;
d) documente, acte sau fisiere emise de organul fiscal central la cererea persoanei fizice, persoanei juridice sau a altei entitati fara personalitate juridica, cum ar fi: certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit, fisierele de profil prevazute de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fisierelor prevazute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, precum si categoriile de URL-uri utilizate in schimbul de informatii cu sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, si altele asemenea;
e) registrul documentelor electronice comunicate in ultimii 2 ani;
f) informatii referitoare la istoricul actiunilor;
g) informatii cu privire la evidenta fiscala a creantelor fiscale ale persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica;
h) informatii cu privire la livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, conform datelor preluate din declaratiile informative 394;
i) informatii relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, in vederea instiintarii contribuabililor in scopul conformarii voluntare;
j) formularul „Ordin de plata multiplu electronic (OPME)“, document.pdf cu fisier.xml atasat;
k) informatii referitoare la efectuarea de plati potrivit art. 163 din Codul de procedura fiscala;
l) informatii si documente specifice sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022.
(2) Documentele specifice si informatiile ce pot fi comunicate prin SPV, precum si termenul de pastrare a acestora sunt prevazute dupa cum urmeaza:
a) in anexa nr. 1 la prezenta procedura - documentele ce pot fi comunicate prin SPV in cazul persoanelor fizice;
b) in anexa nr. 2 la prezenta procedura - documente ce pot fi comunicate prin SPV in cazul persoanelor juridice sau entitatilor fara personalitate juridica.
(3) La expirarea termenului de pastrare, documentele se retrag din SPV si se arhiveaza in arhiva electronica conform normelor legale in vigoare.
(4) Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta procedura si se actualizeaza pe masura dezvoltarii sistemului informatic prin care se asigura furnizarea SPV.
(5) Toate documentele puse la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica, prin intermediul SPV, sunt inscrisuri in forma electronica carora li s-a incorporat, atasat sau li s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa in sensul Legii nr. 455/2001, republicata, cu completarile ulterioare, sau al Regulamentului (UE) nr. 910/2014.
(6) in cazul documentelor prevazute la alin. (1) lit. b), persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica selecteaza tipul de cerere si completeaza toate informatiile obligatorii solicitate de aplicatia informatica.
(7) Pe baza informatiilor prevazute la alin. (6) se genereaza cererea si se pune la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica prin intermediul SPV.
(8) Institutia publica, autoritatea publica sau oricare alta persoana careia persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica ii prezinta documentele comunicate prin intermediul SPV poate verifica autenticitatea si integritatea acestora folosind un dispozitiv de verificare a semnaturii electronice conform Legii nr. 455/2001, republicata, cu completarile ulterioare, sau conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014. Instructiuni pentru validarea semnaturii sunt publicate pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in sectiunea Servicii online.
(9) Institutia publica, autoritatea publica sau oricare alta persoana poate verifica si descarca continutul documentelor prezentate de persoana fizica, persoana juridica sau entitatea fara personalitate juridica, comunicate acesteia prin SPV, accesand aplicatia informatica pusa la dispozitia publicului in acest scop pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in sectiunea Servicii online, folosind numarul de inregistrare al documentului si codul de identificare fiscala al persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica. Lista documentelor ce pot fi verificate si descarcate este disponibila in aplicatia dedicata.
(10) Institutia publica, autoritatea publica sau oricare alta persoana poate verifica detaliile tehnice ale certificatelor calificate pe pagina de internet a Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, unde este publicata atat lista furnizorilor de servicii de certificate acreditati in baza Legii nr. 455/2001, republicata, cu completarile ulterioare, cat si lista prestatorilor de servicii de incadrare cu statut calificat din statele membre UE in conformitate cu cerintele Regulamentului (UE) nr. 910/2014. Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, in calitate de organism de supraveghere, instituie si mentine lista de incadrare „Trusted list“ la Comisia Europeana pentru prestatorii de servicii de incredere stabiliti pe teritoriul Romaniei.

Articolul 21
Conditii de depunere a declaratiilor de inregistrare fiscala de catre persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica

(1) Depunerea declaratiilor de inregistrare fiscala consta in completarea datelor corespunzator campurilor din macheta prezentata de aplicatia informatica existenta. Odata cu completarea datelor se transmite un fisier care contine imaginea documentelor justificative ale datelor completate.
(2) Pe baza datelor completate si a fisierului, prevazute la alin. (1), se genereaza automat declaratia de inregistrare fiscala conform modelului aprobat in acest sens. Declaratia se semneaza cu certificatul calificat sau cu semnatura electronica extinsa bazata pe un certificat calificat de catre Ministerul Finantelor, dupa caz, se pune la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitatii fara personalitate juridica prin intermediul SPV si se incarca automat pe canalul de depunere a declaratiilor.
(3) Orice modificare ulterioara inregistrarii fiscale se realizeaza prin depunerea unei declaratii de mentiuni potrivit art. 88 si 89 din Codul de procedura fiscala. Prevederile alin. (1) si (2) din prezentul articol se aplica in mod corespunzator.
(4) Informatiile referitoare la inregistrarea fiscala se comunica persoanelor fizice, persoanelor juridice si altor entitati fara personalitate juridica prin SPV.
(5) Certificatul de inregistrare fiscala emis se pastreaza de catre organul fiscal emitent pana la data ridicarii de catre contribuabil sau imputernicitul acestuia.

Articolul 22
Efectuarea platilor de catre persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica

Contribuabilii pot efectua plati in sistem online pentru tipurile de creante fiscale stabilite prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.809/2020 privind tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare in sistem online prin intermediul Sistemului National Electronic de Plati.

Articolul 23
Conditii de depunere a declaratiilor fiscale prin intermediul SPV de catre persoanele fizice care se identifica cu NPOTP

(1) Depunerea declaratiilor fiscale prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a) de catre o persoana fizica consta in completarea datelor corespunzator campurilor din macheta/formularul electronica/electronic. Odata cu completarea datelor persoana fizica poate transmite un fisier care contine imaginea documentelor justificative ale datelor completate.
(2) Pe baza datelor completate si a fisierului prevazute la alin. (1) se genereaza automat declaratia fiscala conform modelului aprobat in acest sens. Declaratia se semneaza cu semnatura electronica extinsa bazata pe un certificat calificat de catre Ministerul Finantelor, se pune la dispozitia persoanei fizice prin intermediul SPV si se incarca automat pe canalul de depunere a declaratiilor.
(3) Orice modificare a declaratiilor fiscale depuse potrivit alin. (1) se realizeaza prin depunerea unei declaratii rectificative potrivit art. 105 din Codul de procedura fiscala, prevederile alin. (1) si (2) din prezentul articol aplicandu-se in mod corespunzator.
(4) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, depusa de contribuabili in format hartie, poate fi verificata de acestia prin intermediul SPV in ceea ce priveste corectitudinea prelucrarii acesteia de catre organul fiscal.

Articolul 24
Conditii de comunicare a documentelor prin SPV

(1) in cazul comunicarii prin SPV a documentelor prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a) si b), data inregistrarii acestora este data inregistrarii pe platforma informatica dedicata, astfel cum a fost comunicat persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica prin mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a primirii acestora.
(2) in cazul comunicarii prin SPV a documentelor prevazute la art. 20 alin. (1) lit. c) si d), acestea se considera comunicate in termen de 15 zile de la data punerii la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica a documentului in SPV. Acest termen incepe sa curga din ziua urmatoare datei punerii la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica a documentului. Numarul de intrare/iesire electronic si data punerii la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica a documentului sunt inscrise in registrul documentelor electronice.
(3) Documentele prevazute la art. 20 alin. (1) lit. c) si d) se considera comunicate potrivit alin. (2) si in cazul in care persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica renunta la serviciul SPV potrivit art. 25, daca renuntarea se efectueaza anterior implinirii termenului de 15 zile.
(4) Documentele emise de organul fiscal central se semneaza cu certificatul calificat sau cu sigiliul electronic calificat al Ministerului Finantelor.
(5) Documentele emise de persoanele care se identifica cu certificat calificat, potrivit art. 6, se semneaza cu acelasi certificat calificat sau sigiliu electronic calificat.
Capitolul V Renuntarea, oprirea accesului si modificarea termenilor si conditiilor de utilizare a SPV

Articolul 25
Renuntarea la SPV

(1) Persoana fizica, persoana juridica sau entitatea fara personalitate juridica poate cere renuntarea la utilizarea SPV.
(2) in cazul persoanelor fizice inregistrate ca utilizator SPV, renuntarea la SPV se efectueaza de catre acestea prin completarea corespunzatoare a campurilor special destinate in aplicatia informatica specifica oferita in SPV.
(3) in cazul persoanelor fizice inregistrate ca utilizator SPV numai prin imputernicit, renuntarea la SPV se efectueaza, dupa caz, de catre:
a) imputernicit prin completarea corespunzatoare a campurilor special destinate in aplicatia informatica specifica oferita in SPV;
b) persoana fizica prin completarea unei cereri pe care o prezinta organului fiscal central de la domiciliul fiscal.
(4) in cazul persoanelor juridice si al altor entitati fara personalitate juridica inregistrate ca utilizator SPV prin reprezentant legal, renuntarea la SPV se efectueaza de catre reprezentantul legal prin completarea corespunzatoare a campurilor special destinate in aplicatia informatica specifica oferita in SPV.
(5) in cazul persoanelor juridice si al altor entitati fara personalitate juridica inregistrate ca utilizator SPV numai prin imputernicit sau reprezentant desemnat, renuntarea la SPV se efectueaza de catre imputernicit sau reprezentantul desemnat, dupa caz, prin completarea corespunzatoare a campurilor special destinate in aplicatia specifica oferita de SPV, potrivit mandatului de imputernicire sau reprezentare.
(6) Ca urmare a renuntarii la SPV, organul fiscal central transmite persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica, precum si imputernicitilor/ reprezentantilor acesteia, dupa caz, pe adresa de posta electronica, comunicata potrivit cap. III, un mesaj prin care se confirma dezactivarea accesului la serviciu.
(7) Renuntarea la SPV are ca efect:
a) pastrarea pentru o perioada de 15 zile de la renuntare a dreptului de acces la SPV al persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica;
b) imposibilitatea punerii la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica, precum si imposibilitatea comunicarii de catre persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica de noi documente din categoriile celor prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a)-c);
c) pastrarea posibilitatii de acces la categoriile de documente prevazute la art. 20 alin. (1) lit. e) din SPV pentru o perioada de 15 zile de la renuntare;
d) arhivarea documentelor din SPV dupa expirarea termenului prevazut la lit. a).
(8) Dupa termenul prevazut la alin. (7), documentele din SPV se pun la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica, la cerere.

Articolul 26
Oprirea accesului la SPV de catre organul fiscal central din oficiu

(1) Accesul la SPV se opreste, din oficiu, de catre organul fiscal central, in urmatoarele situatii:
a) decesul persoanei fizice;
b) radierea persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica;
c) radierea persoanei fizice care desfasoara activitati economice in mod independent ori exercita profesii libere.
(2) Dispozitiile art. 25 alin. (7) si (8) se aplica in mod corespunzator.
(3) in situatia prevazuta la alin. (1) lit. a), dupa inchiderea SPV, documentele din SPV se pun la dispozitia mostenitorului care a acceptat succesiunea debitorului sau persoanei care preia, in tot sau in parte, drepturile si obligatiile debitorului supus divizarii, fuziunii ori transformarii, dupa caz.

Articolul 27
Modificarea termenilor si conditiilor de utilizare a SPV

(1) Ori de cate ori termenii si conditiile de utilizare a SPV se modifica, persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica este notificata prin SPV.
(2) in situatia in care persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica accepta noii termeni si noile conditii de utilizare a SPV, accesul se continua in conditiile prezentei proceduri.
(3) in situatia in care persoana fizica, persoana juridica sau alta entitate fara personalitate juridica nu este de acord cu noii termeni si noile conditii de utilizare a SPV, aceasta reprezinta renuntare la SPV si sunt aplicabile prevederile art. 25.

Capitolul VI Functionalitati ale SPV

Articolul 28
Serviciul „Buletinul informativ“

(1) Prin SPV utilizatorii au la dispozitie serviciul „Buletinul informativ“, prin care se ofera informatii publice cu caracter financiar sau fiscal, in scopul indrumarii acestora in indeplinirea obligatiilor fiscale, precum si a altor informatii publice.
(2) Serviciul prevazut la alin. (1) este o aplicatie informatica de tip RSS si este disponibil si pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Articolul 29
Serviciul „Programare online“

(1) Prin SPV utilizatorii au la dispozitie serviciul „Programare online“, prin intermediul caruia se pot programa online pentru a se intalni cu un functionar public.
(2) Serviciul prevazut la alin. (1) este disponibil si pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Articolul 30
Serviciul „Formular de contact“

(1) Prin SPV utilizatorii au la dispozitie serviciul „Formular de contact“.
(2) Serviciul prevazut la alin. (1) este disponibil si pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Capitolul VII Reguli privind furnizarea si utilizarea serviciilor prevazute la cap. VI disponibile pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala

Articolul 31
Reguli privind furnizarea serviciilor

Regulile privind furnizarea SPV prevazute la art. 4 se aplica in mod corespunzator si in cazul serviciilor „Buletinul informativ“, „Programare online“ si „Formular de contact“.

Articolul 32
Reguli privind utilizarea serviciului „Buletinul informativ“

(1) Accesul la serviciul „Buletinul informativ“ se realizeaza prin actionarea butonului „RSS“ din platforma electronica dedicata, in aplicatia informatica sau navigatorul internet al utilizatorului, buton afisat pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care furnizeaza informatiile.
(2) Utilizatorii serviciului „Buletinul informativ“ trebuie sa opteze pentru categoriile de informatii pe care le solicita. Ca urmare a optiunii exercitate, Agentia Nationala de Administrare Fiscala furnizeaza informatiile publice solicitate, acestea fiind valabile la data punerii la dispozitia utilizatorilor.
(3) Categoriile de informatii publice furnizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, ce pot fi comunicate prin serviciul „Buletinul informativ“, sunt prevazute in anexa nr. 3, care face parte integranta din prezenta procedura. Anexa nr. 3 se actualizeaza pe masura dezvoltarii sistemului informatic prin care se asigura furnizarea serviciului „Buletinul informativ“.
(4) Modificarea optiunilor privind categoriile de informatii publice si renuntarea la serviciul „Buletinul informativ“ se efectueaza la solicitarea utilizatorilor prin stergerea in navigatorul internet al utilizatorului a paginii web a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care furnizeaza informatiile.
(5) Informatiile transmise prin serviciul „Buletinul informativ“ au caracter informativ, nu inlocuiesc obligatia utilizatorului privind cunoasterea si indeplinirea obligatiilor fiscale si nu genereaza alte drepturi si obligatii decat cele prevazute de legislatia fiscala.

Articolul 33
Reguli privind utilizarea serviciului „Programare online“

(1) Accesul la serviciul „Programare online“ se realizeaza prin platforma electronica dedicata, disponibila pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Pentru a beneficia de serviciul „Programare online“ utilizatorii trebuie sa comunice datele de identificare, adresa de posta electronica, sa selecteze organul fiscal, serviciile de care doresc sa beneficieze, precum si data si ora disponibile in aplicatia informatica.
(3) Ca urmare a programarii efectuate utilizatorul primeste pe adresa de posta electronica inregistrarea programarii, informatii cu privire la data, ora si unitatea fiscala la care s-a programat, precum si informatiile necesare in situatia in care utilizatorul doreste sa renunte la programare.

Articolul 34
Reguli privind utilizarea serviciului „Formular de contact“

(1) Accesul la serviciul „Formular de contact“ se realizeaza prin platforma electronica dedicata, disponibila pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Pentru a beneficia de serviciul „Formular de contact“ utilizatorii trebuie sa comunice toate informatiile obligatorii solicitate prin platforma.
(3) Prin intermediul acestui serviciu pot fi adresate cereri de indrumare si asistenta in domeniul legislatiei fiscale si in domeniul tehnologiei informatiei, sesizari, petitii, reclamatii, precum si alte tipuri de servicii, astfel cum sunt disponibile in aplicatia informatica, in acest sens fiind necesar a se completa toate informatiile obligatorii solicitate de aplicatia informatica.
(4) Raspunsurile la solicitarile utilizatorilor se comunica acestora in format electronic.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Noi reguli pentru utilizarea SPV, conform Ordinului 1090/2022. In sistem a fost introdusa sectiunea pentru E-Factura":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016