Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

13-Ian-2025
2881
Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei.

Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, ANAF notifica persoana impozabila prin mijloace electronice.

Prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.

Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

In acest context, un contribuabil se intreaba ce obligatii are din momentul primirii unei Notificari de conformare referitor la decontul precompletat? Care este procedura de raspuns? Incepand cu 01.01.2025 se vor aplica sanctiuni?

Specialistul ne spune urmatoarele:

1. Obligatii la primirea unei Notificari de conformare:

In cazul primirii unei notificari de conformare, incepand cu data de 01 iulie 2025 aveti obligatia sa:


-Analizati diferentele: Verificati daca diferentele comunicate depasesc pragul de semnificatie (20% si minim 5.000 lei).
-Pregatiti documente justificative.
-Nota explicativa trebuie sa include explicatiile pentru diferente (de exemplu, facturi neinregistrate la timp, ajustari contabile etc.).
-Documentele justificative (facturi, documente contabile relevante).
Daca societatea dumneavoastra aplica sistemul TVA la incasare, va revine obligatia sa raspundeti la Notificarea de conformare RO e-TVA incepand cu data de 1 august 2025.

2.Transmiterea raspunsului in SPV:

Dupa data de 01.07.2025 (respective 01.08.2025) trebuie sa raspundeti in termen de 20 de zile calendaristice de la data primirii Notificarii.

3.Sanctiuni aplicabile incepand cu 01.07.2025:

Conform art. 16 alin. (1) din OUG 70/2024:
-Obligatiile prevazute la art. 5 alin. (8) - (10), art. 7 si art. 8 intra in vigoare la 01.07.2025.
-Pana la aceasta data, nu se aplica sanctiuni pentru lipsa raspunsului la notificarile de conformare sau alte obligatii legate de diferentele din decontul precompletat.

Important!

Notificarea de conformare RO e-TVA nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 iulie 2025, conform art. 6 alin. 10 din OUG 70/2024.

In concluzie, in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aveti urmatoarele obligatii, conform art. 12 din OUG 70/2024:
a) sa verificati datele si informatiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin mijloace electronice;
b) sa raspundeti la Notificarea de conformare RO e-TVA conform prevederilor art. 5 alin. (8) din OUG 70/2024 (incepand cu 01.07.2025 respectiv cu 01.08.2025 daca sunteti TVA la incasare);
c) sa sesizati orice erori tehnice care rezulta din implementarea decontului precompletat RO e-TVA.

Recomandare:
Chiar daca transmiterea de raspunsuri la notificarile ANAF este optionala in prezent, va recomand raspundeti, demonstrand ca faceti verificari interne pentru a intelege de unde provin diferentele (atat in situatia in care diferentele provin din erorile dumneavoastra de raportare, cat si in situatia de erori de interpretare ale ANAF).

Importanta analizarii deconturilor precompletate RO e-TVA
Decontul precompletat este un instrument util pentru verificarea coerentei intre raportarile companiei si informatiile din bazele de date ANAF. Prin urmare, daca identificati diferente intre decontul precompletat si decontul dumneavoastra, analizati posibilele cauze ale nepotrivirilor. Diferentele pot aparea fie din erori interne de raportare, fie din interpretarile ANAF asupra datelor colectate.

In cazul primirii unei notificari de conformare (chiar si inainte de 1 iulie 2025) raspunsurile pot contribui la ajutarea sistemului si evitarea problemelor ulterioare.

Prin urmare, recomand:

1.Sa identificati cauzele diferentelor. Verificati daca diferentele sunt cauzate de dublari intre e-Factura, e-Case de marcat sau alte raportari.
2.Pregatiti un raspuns structurat pentru ANAF. Luati fiecare diferenta mentionata de ANAF si explicati-o clar, cu referire la documente justificative (de exemplu, facturi, contracte, declaratii rectificative) si includeti concluzii generale asupra situatiei.
3.Formulati un sumar al recomandarilor catre ANAF. Indicati daca sunt erori sistemice (de exemplu, dublari de facturi intre e-Case de marcat si e-Factura).

Ca regula generala, in formularea raspunsuilor, evitati formularile complicate sau supraincarcate cu detalii irelevante. Structurati raspunsul astfel incat fiecare diferenta sa fie explicata logic si concis. Raspunsurile trebuie sa atinga toate punctele mentionate in notificare.

De ce este util sa raspundeti chiar si inainte de termenul sanctionabil (1 iulie 2025)?
-Raspunsurile clare si documentate ajuta ANAF sa ajusteze testele de coerenta, evitand notificarile eronate pe termen lung.
-Analiza diferentelor contribuie la identificarea si corectarea erorilor interne.
-Chiar daca obligatiile si sanctiunile intra in vigoare la 1 iulie 2025, abordarea proactiva a notificarilor si analiza atenta a deconturilor precompletate inca din aceasta etapa, pot contribui la optimizarea sistemului RO e-TVA si la reducerea riscurilor fiscale pe termen lung.

Temei legal

Ordonanta de urgenta nr. 70/2024 privind unele masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA si valorificarea datelor si informatiilor prin implementarea unui sistem de guvernanta specific, precum si alte masuri fiscale

Art. 5. -
(1) In situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala notifica persoana impozabila prin mijloace electronice. Prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA. 
(2) Identificarea diferentelor semnificative se realizeaza pe baza sumelor inscrise in coloana "TVA" din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila si decontul precompletat. In situatia in care nu exista obligatia completarii taxei pe valoarea adaugata din decontul de taxa pe valoarea adaugata, verificarile se realizeaza prin compararea sumelor inscrise in coloana "Valoare".
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul randurilor de regularizari din decontul de taxa pe valoarea adaugata.
(4) Pragul de semnificatie se poate modifica periodic prin ordin de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in functie de:
a) categoriile de operatiuni impozabile;
b) categoriile de persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA;
c) alte situatii in vederea indeplinirii obiectivelor prezentului act normativ.
(5) Dupa identificarea diferentelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata, prin intermediul formularului electronic Notificarea de conformare RO e-TVA, o notificare de conformare conform art. 1211 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Modelul formularului si procedura de transmitere se aproba prin ordin de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. 
(6) In situatia in care se identifica diferente sub pragul de semnificatie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in baza analizei de risc, poate transmite Notificarea de conformare RO e-TVA.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 1211 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, Notificarea de conformare RO e-TVA se supune prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(8) Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita, prin mijloacele electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin Notificarea de conformare RO e-TVA, ca raspuns la aceasta, in termen de 20 de zile de la data primirii notificarii.
(9) Agentia Nationala de Administrare Fiscala analizeaza raspunsul persoanei impozabile la Notificarea de conformare RO e-TVA si dispune masurile legale in conformitate cu competentele atribuite si obiectivele prezentului act normativ.
(10) Notificarea de conformare RO e-TVA nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 iulie 2025. 
(11) Notificarea de conformare RO e-TVA nu se aplica:
a) in situatia unor erori materiale;
b) in situatia in care nu exista suficiente informatii din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite randuri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informatii din bazele de date nu sunt corelate;
c) alte situatii prevazute prin ordin al ministrului finantelor.

Art. 7. -
(1) Constituie contraventie, daca, potrivit legii, nu este savarsita in astfel de conditii incat sa constituie infractiune, neindeplinirea obligatiei persoanei impozabile prevazute la art. 5 alin. (8) si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice. 
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul organelor fiscale centrale.
(3) Contraventiei prevazute la alin. (1) ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Contraventiei prevazute la alin. (1) ii sunt aplicabile dispozitiile Legii prevenirii nr. 270/2017.

Art. 8. -
(1) Nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor pentru clarificarea diferentelor intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata reprezinta indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adaugata. 
(2) Selectarea persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA ce urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale sau controlului antifrauda se realizeaza in functie de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.
(3) Se considera ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA si daca se regasesc in cel putin una dintre urmatoarele situatii: 
a) nu transmit raspunsul la Notificarea de conformare RO e-TVA;
b) exista diferente semnificative, astfel cum sunt prevazute la art. 5 alin. (1), si nu au fost transmise informatii si date complete si/sau concludente ca raspuns la Notificarea de conformare RO e-TVA, ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite si concomitent existenta riscului unor fapte de evaziune fiscala.

Art. 16. 
(1) Prevederile art. 5 alin. (8) - (10), art. 7 si art. 8 intra in vigoare la data de 1 iulie 2025 
(2) Prevederile art. 5-8 se aplica in cazul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare conform art. 282 alin. (3) - (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 august 2025.


Raspuns oferit in luna ianuarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016