Ce obligatii fiscale are o societate in raport cu ANAF, in situatia in care salariatii presteaza activitatea in strainatate, atat in spatiul UE, cat si in tari care nu apartin comunitatii UE. Activitatea este prestata de societate/salariatii in baza contractelor de prestari servicii incheiate intre cele doua entitati/societati. Ce alte obligatii fiscale sunt in raport cu salariatii?
Specialistul nostru atrage atentia asupra faptului ca pentru o analiza riguroasa asupra obligatiilor fiscale datorate in cazurile enuntate, o serie de informatii sunt necesare a fi cunoscute, precum rezidenta persoanei fizice, natura veniturilor realizate, locul de desfasurare al activitatilor dependente, perioada de sedere, modul in care sunt realizate veniturile, modul de realizare a mobilitatii salariatilor, statul UE/non UE in care sunt exercitate activitatile dependente, din perspectiva aplicarii conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu statul UE/non UE, a regulamentelor europene si acordurilor bilaterale in domeniul securitatii sociale.
In raport cu impozitului pe venit/salarii datorat, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, acestea sunt impozabile in Romania, urmand pe cale de consecinta a fi declarate prin Declaratia 112, daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care nu depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea si veniturile din salarii nu sunt suportate de un sediu permanent al angajatorului care este rezident in Romania.
In situatia in care salariatii romani care au desfasurat activitatea dependenta in alt stat pentru o perioada mai mica decat perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea isi prelungesc ulterior perioada de sedere in statul respectiv peste perioada prevazuta de conventie, dreptul de impunere asupra veniturilor din salarii revine statului strain. Dupa expirarea perioadei prevazute in conventie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania nu mai calculeaza, nu mai retine si nu mai vireaza impozitul pe venitul din salarii. Salariatii datoreaza in statul strain impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in acel stat.
In schimb, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, dreptul de impunere revine statului strain daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea. In aceasta situatie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania si care efectueaza plata veniturilor din salarii catre salariatii romani nu are obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe venitul din salarii, si pe cale de consecinta nici a declararii acestuia, intrucat dreptul de impunere revine statului strain in care persoana fizica isi desfasoara activitatea.
Temeiul legal il reprezinta art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct. 12 alin. (20) - (22) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal.
Este, de asemenea, important a fi analizate prevederile conventiilor pentru evitarea dublei impuneri referitoare la profesiile dependente, care pentru a fi facute aplicabile necesita prezentarea certificatului de rezidenta fiscala in Romania.
In ceea ce priveste completarea Declaratiei 112, modelul aprobat si publicat pe site ANAF in temeiul OMFP 3063/2019 a introdus o serie de informatii referitoare la detasare, urmand a fi completate dupa caz, casetele 12 – 20, dupa cum urmeaza:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
a) detasarea la un alt angajator din Romania, in conformitate cu prevederile Codului muncii (tip salariat detasat 1 – 2 din meniul derulant din modelul declaratiei):
1. Salariat detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul care l-a detasat;
2. Salariat detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul la care este detasat;
b) detasarea transnationala din Romania in alte state membre UE sau in alte state din afara UE si in Romania din alte state membre UE sau in alte state din afara UE (tip salariat detasat 3 – 6 din meniul derulant din modelul declaratiei):
3. Salariat detasat din Romania in state din UE si din afara UE - cu A1;
4. Salariat detasat din Romania in state din UE si din afara UE - fara A1;
5. Salariat detasat in Romania din state membre UE sau din afara UE - cu A1;
6. Salariat detasat in Romania din state membre UE sau din afara UE - fara A1.
Cu privire la obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, acestea difera in functie de statul in care salariatii sunt detasati, daca statele in care sunt detasati salaritii intra sau nu sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale sau a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.
Astfel, conform art. 11 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul UE trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala. Regula generala este stabilita de art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulament si prevede ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine detasarea, caz in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 din Regulamentul mentionat.
Astfel, potrivit art. 12 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, „persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si ca persoana sa nu fi fost trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata”.
Asadar, in conformitate cu dispozitiile sus mentionate din regulament, o persoana care lucreaza ca persoana salariata pe teritoriul Romaniei in numele unui angajator roman care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in Romania, care este trimisa de respectivul angajator intr-un alt stat membru pentru a desfasura o activitate in beneficiul respectivului angajator continua sa se supuna legislatiei de securitate sociala statului roman de origine a detasarii cu conditia ca:
- durata anticipata a activitatii in cauza sa nu depaseasca 24 luni si
- persoana respectiva sa nu fie trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata.
Dispozitiile articolului 12 alineatul (1) din Regulamentul nr.883/2004 se aplica unui lucrator care este supus legislatiei unui stat membru prin faptul ca desfasoara o activitate in beneficiul unui angajator si este trimis de angajatorul respectiv intr-un alt stat membru pentru a efectua o lucrare in beneficiul respectivului angajator.
Pentru justificarea legislatiei de securitate sociala si dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere, respectiv in Romania, este necesara obtinerea documentului portabil A1 care certifica exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea. In Romania, documentul A1 se elibereaza de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin structurile sale teritoriale, in urma unei cereri completate de catre angajator. Acest document dovedeste doar faptul ca salariatii in cauza sunt afiliati la sistemul de asigurari sociale din Romania. Precizam ca lipsa acestuia nu este de natura a impiedica desfasurarea de activitati profesionale pe teritoriul altui stat membru, insa in baza aplicarii legislatiei locului de desfasurare a activitatii, va putea fi solicitata plata contributiilor si in acest stat, in conditiile in care persoana intra sub incidenta legislatiei interne de securitate sociala din acel stat.
Din pacate acesta este emis doar in relatie cu statele membre UE, SEE si Elvetia, in baza Regulamentul (CE) nr. 883/2004.
In raport cu statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale in domeniul securitatii sociale urmeaza a fi analizate prevederile acestora cu prioritate, ale caror texte stabilesc reguli in general asemanatoare celor stabilite prin Regulamentele europene. In ceea ce priveste statele din afara UE cu care nu au fost incheiate acorduri bilaterale in domeniul securitatii sociale urmeaza a fi analizate prevederile legislatiei aplicabile pe plan local, salariatii putand fi obligati la plata contributiilor sociale datorate si in acele state.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
PFA in 2011: Lista obligatiilor fiscale la ziDeclaratii ANAF. Ce OBLIGATII FISCALE au contribuabilii in luna IUNIE 2025Calendarul obligatiilor fiscale -NOIEMBRIE 2020-ANAF a intensificat in sem. I 2022 verificarile documentare pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabililorCe drepturi si obligatii are o persoana fizica supusa verificarii fiscale. Nou rezumatUltimele articole
Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileCe beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un anPFA-urile cu activitate de ridesharing. OBLIGATII FISCALE si reglementari cheieImpozitul pentru fier vechi. Temei legal si reglementari cheieImpozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaArticole similare
Obligatii declarative cu termen la 31 ianuarie 2012OFICIAL! A fost publicat noul model al Declaratiei 112 in contextul crizei generate de Covid-19. Modificarile aduse formularuluiSediu secundar. Cum va proceda in ce priveste autorizatia de functionare si declararea punctului fiscal?Descarcati cea mai noua versiune pentru Declaratia 112Infiintare societate cu angajati. Cand se depune D112?Ultimele articole
Modificari majore la Declaratia 112. Noi reguli CASS si concedii medicale in 2025D112, modificata prin Ordinul 1929/2025. Prima depunere are termenul-limita la 25 septembrie 2025Depunere D112. Ce regim de declarare se aplica in 2025, in functie de numarul de salariatiD112. Cele mai IMPORTANTE 3 modificari aduse de Ordinul 299/2025D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025Articole similare
Delegare si DETASARE ANGAJATI in tara. Tratament fiscal costuriSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA