Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OPANAF 987/2020: Noi modificari asupra unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale

12-Mai-2020
3134

In Monitorul Oficial, Partea I nr. 368 din 7 mai 2020 a fost publicat Ordinul nr. 987/2020 pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale.

Actul normativ a intrat in vigoare la data de 7 mai 2020 si prevede modificarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale. 

Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, s-au aprobat modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare a unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscal. 

Conform Referatului de aprobare al Proiectului de Ordin al presedintelui ANAF pus in dezbatere publica in data de 23.04.2020, este necesara modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017, atat pentru modificarea si completarea unor modele de formulare care vor fi utilizate in procedura de executare silita prin poprire, cat si introducerea unor noi modele de formulare, astfel incat procesul de poprire sa poata fi realizat in bune conditii de catre organele de executare silita.

Modelele de formulare care se impun a fi modificate, sunt urmatoarele: 

-Adresa de infiintare a popririi asiguratorii asupra disponibilitatilor banesti; 

-Adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, ca urmare a transformarii masurilor asiguratorii in masuri executorii. 

Mentionam ca in O.P.A.N.A.F nr.63/2017, aceasta adresa avea denumirea de Adresa de infiintare a popririi executorii asupra disponibilitatilor banesti, astfel motivam modificarea denumirii, incat s-a considerat necesar ca trebuie sa reiasa clar faptul ca este vorba de transformare a unor masuri asiguratorii in masuri executorii, pentru a nu fi confundata de catre institutiile de credit cu Adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, care este utilizata in procedura normala de executare silita; 

-Adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti; 

-Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor; 
-Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti; 
-Decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti. 

De asemenea, s-a considerat necesar a se modifica si urmatoarele modele de formulare utilizate in activitatea de executare silita, in vederea imbunatatirii acestora si corelarii cu modificarile legale in vigoare, respectiv: 

-Adresa de infiintare a popririi asiguratorii asupra sumelor datorate debitorului de catre terti; 

-Decizie de ridicare a popririi asiguratorii asupra disponibilitatilor banesti; 

-Decizie de ridicare a popririi asiguratorii asupra sumelor datorate debitorului de catre terti; 

-Decizie de ridicare a sechestrului asigurator aplicat asupra bunurilor; 

-Adresa de infiintare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de catre terti; 

-Adresa de infiintare a popririi asupra sumelor pe care debitorul le are de incasat de la autoritati sau institutii publice;

-Adresa de instiintare privind infiintarea popririi;

-Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii retinerilor; 

-Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra sumelor datorate debitorului de catre terti; 

-Decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra sumelor datorate debitorului de catre terti; 

-Decizie de ridicare a masurilor de executare silita aplicate asupra bunurilor sechestrate. 

Totodata, in ceea ce priveste Adresa de infiintare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de catre terti, s-a considerat necesar ca formularul prevazut in Anexa nr.21 din O.P.A.N.A.F. nr.63/2017 sa fie abrogat, iar elementele care privesc transformarea masurilor asiguratorii in masuri executorii, sa fie preluate in modelul de formular prevazut in Anexa nr.25, intrucat continutul modelului de formular era similar doar obiectul de emitere fiind diferit, motiv pentru care nu se impune utilizarea de modele de formulare distincte. 

Astfel, in acest caz, organul de executare silita va bifa dupa caz, daca este vorba de infiintare poprire sau de transformare din masuri asiguratorii in masuri executorii. 

Referitor la modelul de formular Adresa de instiintare privind infiintarea popririi, si in acest caz s-a considerat necesar ca formularul prevazut in Anexa nr.22 din O.P.A.N.A.F. nr.63/2017 sa fie abrogat, iar in cuprinsul adresei de instiintare transmisa debitorului, astfel cum a fost modificata si completata prin prezentul proiect de act normtiv, sa se faca referire la toate masurile care privesc infiintarea popririi, intrucat ca si in situatia de mai sus continutul adresei de infiintare era similar doar obiectul de emitere fiind diferit, motiv pentru care nu se impune utilizarea de modele de formulare distincte.

 Astfel, si in acest caz, organul de executare silita va bifa dupa caz, ce masura de executare silita prin poprire a fost infiintata pentru care se instiinteaza debitorul. 

De asemenea, atat din Adresa de suspendare, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor, cat si din Adresa privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti, a fost eliminata trimiterea prin care acestea erau comunicate si debitorului, intrucat in forma veche acestea contineau si elemente care priveau doar debitorul si nu era necesar a fi cunoscute si de institutia de credit sau tertul poprit. 

Tinand cont de aceste aspecte se impune completarea O.P.A.N.A.F. nr.63/2017, cu doua noi modele de formulare, respectiv, Adresa de instiintare privind suspendarea masurilor de executare silita si Adresa de instiintare privind continuarea masurilor de executare silita, prin care debitorul va fi instiintat cu privire la masura de suspendare sau continuare a masurilor de executare silita prin poprire (banca/terti). 

In plus, mentionam ca urmare modificarii art. 230 alin. (5) si art. 233 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, se impune introducerea unui nou model de formular, respectiv Adresa privind actualizarea sumelor ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate, care sa fie emisa de organul de executare silita competent si prin care tertul poprit/institutia de credit sa fie informati cu privire la suma ramasa de recuperat, astfel incat acestia sa procedeze la virarea sumelor ramase nestinse in evidenta fiscala iar activitatea debitorilor sa nu fie afectata. 

In alta ordine de idei, au fost modificate dispozitiile art. 253 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul includerii unor prevederi ce confera posibilitatea cumparatorului de a plati in rate, pe langa pretul de adjudecare a bunului imobil, si pretul de adjudecare a bunului mobil achizitionat in cadrul procedurii de licitatie organizata de catre organul fiscal central pentru valorificarea acestuia. 

In contextul prevazut mai sus, au fost modificate si dispozitiile art. 254 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care se reglementeaza conditiile in care se incheie procesul verbal de adjudecare, precum si elementele pe care trebuie sa le contina acest formular utilizat in cadrul procedurii de executare silita. 

Avand in vedere modificarile legislative anterior expuse, este necesara modificarea corespunzatoare a urmatoarelor modele de formulare prevazute de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017, respectiv: 

-Cerere de participare la licitatie si oferta de cumparare; 

-Proces-verbal privind desfasurarea si rezultatul licitatiei pentru valorificarea bunurilor mobile; 

-Proces-verbal privind desfasurarea si rezultatul licitatiei pentru valorificarea bunurilor imobile/ansamblului de bunuri imobile; 

-Proces-verbal de adjudecare pentru bunuri mobile; 

-Proces-verbal de adjudecare pentru bunuri imobile/ansamblu de bunuri imobile. Totodata, au fost modificate si urmatoarele modele de formulare din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul unitatii de imprimare rapida: 

-Adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitaatilor banesti; -Adresa de instiintare privind infiintarea popririi; 

-Decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti; 

-Adresa de infiintare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de catre terti; 

-Decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra sumelor datorate debitorului de catre terti.

Pentru a consulta intregul Referat de Aprobare, click AICI.


Extras din OPANAF 987/2020:

In temeiul art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere Avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin Adresa nr. 820.740 din 16.04.2020,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

Art. I. -
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 si 32 bis din 11 ianuarie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (1), punctul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
20. Adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, ca urmare a transformarii masurilor asiguratorii in masuri executorii, prevazuta in anexa nr. 20;".
2. La articolul 1 alineatul (1), punctele 21 si 22 se abroga.
3. La articolul 1 alineatul (1), punctul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
54. Decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra sumelor datorate debitorului de catre terti, prevazuta in anexa nr. 54;".
4. La articolul 1 alineatul (1), dupa punctul 61 se introduc trei noi puncte, punctele 62-64, cu urmatorul cuprins:
62. Adresa privind actualizarea sumelor ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate, prevazuta in anexa nr. 62;
63. Adresa de instiintare privind suspendarea masurilor de executare silita, prevazuta in anexa nr. 63;
64. Adresa de instiintare privind continuarea masurilor de executare silita, prevazuta in anexa nr. 64."
5. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Anexele nr. 1-64 fac parte integranta din prezentul ordin."
6. Anexele nr. 21 si 22 se abroga.
7. Anexele nr. 10, 11, 14, 15, 16, 20, 24, 25, 26, 27, 38, 39, 40, 42, 43, 48, 49, 50, 51, 53, 54 si 55 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1-22 la prezentul ordin.
8. Dupa anexa nr. 61 se introduc trei noi anexe, anexele nr. 62-64, al caror cuprins este prevazut in anexele nr. 23-25 la prezentul ordin.

Art. II. -
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 27 martie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, punctul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
13. Decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra sumelor datorate debitorului de catre terti, prevazuta in anexa nr. 13".
2. Anexele nr. 6, 7, 8, 10 si 13 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 26-30 la prezentul ordin.

Art. III. -
Anexele nr. 1-30*) fac parte integranta din prezentul ordin.
*) Anexele nr. 1-30 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 bis.

Art. IV. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

Atentie! Mentionam ca in Monitorul Oficial, Partea I nr.368 bis din 7 mai 2020 au fost publicate Anexele nr. 1-30 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 987/2020 pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, din 27.04.2020.

Pentru a consulta Anexele, click AICI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016