Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatorii economici a caror activitate este afectata de COVID-19 vor primi certificate de situatii de urgenta

26-Mar-2020
9200

In Monitorul Oficial, Partea I nr. 248 din 2.03.2020, a fost publicat Ordinul nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2.

Ordonul nr. 791/2020 a intrat in vigoare de la 25 martie 2020 si prevede modul in care vor fi acordate certificatele de situatii de urgenta pentru operatorii economici. Pentru a le obtine, solicitantii trebuie sa incarce in platforma http://prevenire.gov.ro/ urmatoarele date:

-datele de identitate;

-declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atesta ca toate informatiile si documentele care stau la baza cererii pentru obtinerea certificatului sunt conforme cu realitatea si respecta legislatia in vigoare raportat la tipul de certificat solicitat;

Atentie! In situatia in care reprezentantul legal nu detine semnatura electronica, acesta poate semna olograf, urmand ca toate documentele incarcate in platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaratia pe propria raspundere) sa fie semnate electronic de catre imputernicitul desemnat in acest sens.

Mentionam ca exista doua tipuri de certificate pe care le pot solicita operatorii economici:

CERTIFICAT TIP 1 (albastru)
Certificatul este eliberat in forma prezentata in anexa nr. 1, pentru solicitantii care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere emisa in forma prezentata in anexa nr. 3, din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta decretate.

 


CERTIFICAT TIP 2 (galben)
b) TIP 2 (GALBEN) - eliberat in forma prezentata in anexa nr. 2, pentru solicitantii care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere emisa in forma prezentata in anexa nr. 3, din care rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

 

Extras din Ordonanta nr.791/2020:

Avand in vedere:
- declararea pandemiei SARS-CoV-2 de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii;
- hotararile Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta;
- recomandarile Ministerului Muncii si Protectiei Sociale emise in scopul prevenirii raspandirii infectarii cu SARS-CoV-2;
- Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei;
- Ordonanta militara nr. 1/2020 privind unele masuri de prima urgenta care privesc aglomerarile de persoane si circulatia transfrontaliera a unor bunuri, cu completarile ulterioare;
- Ordonanta militara nr. 2/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare,

in temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 44/2020 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri,

ministrul economiei, energiei si mediului de afaceri emite urmatorul ordin:

Art. 1. -

(1) Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri acorda, la cerere, solicitantilor, operatori economici, a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2, certificate de situatie de urgenta (CSU).

(2) Solicitant - operator economic, in intelesul prezentului ordin, este persoana indrituita legal, in intelesul atribuit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal- bugetare ori alte acte normative ce reglementeaza masuri acordate in contextul starii de urgenta.

Art. 2. -

Certificatele de situatie de urgenta sunt emise in doua forme:

a) TIP 1 (ALBASTRU) - eliberat in forma prezentata in anexa nr. 1, pentru solicitantii care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere emisa in forma prezentata in anexa nr. 3, din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta decretate;

b) TIP 2 (GALBEN) - eliberat in forma prezentata in anexa nr. 2, pentru solicitantii care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere emisa in forma prezentata in anexa nr. 3, din care rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Art. 3. -

Certificatele emise la art. 2 se utilizeaza in relatiile cu institutiile publice pentru obtinerea de facilitati/masuri de sprijin ori in relatiile comerciale, in conditiile legii.

Art. 4. -

Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgenta.

Art. 5. -

Cererea pentru eliberarea CSU se depune de solicitant, exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, dupa validarea de catre sistem a solicitarii.

Art. 6. -

(1) In vederea obtinerii certificatului de urgenta TIP 1 (ALBASTRU)/TIP 2 (GALBEN), solicitantul incarca in platforma urmatoarele informatii si documente:
a) datele de identificare;
b) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atesta ca toate informatiile si documentele care stau la baza cererii pentru obtinerea certificatului sunt conforme cu realitatea si respecta legislatia in vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, conform cerintelor instituite in cuprinsul art. 2, cu referire la inchiderea totala sau partiala a activitatii sau la diminuarea incasarilor in cuantumul indicat. In situatia in care reprezentantul legal nu detine semnatura electronica, acesta poate semna olograf, urmand ca toate documentele incarcate in platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaratia pe propria raspundere) sa fie semnate electronic de catre imputernicitul desemnat in acest sens.

(2) Solicitantii care nu sunt inregistrati la oficiul registrului comertului furnizeaza informatiile si documentele indicate la alin. (1) si documente privind autorizarea activitatii.

Art. 7. -

Modelul declaratiei pe propria raspundere se posteaza de catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri pe platforma http://prevenire.gov.ro.

Art. 8. -

Documentele prevazute la art. 6 se incarca obligatoriu in platforma http://prevenire.gov.ro, sub semnatura electronica a reprezentantului legal al operatorului economic sau a unui imputernicit al acestuia, detinator de semnatura electronica.

Art. 9. -

Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza CSU doar pe perioada existentei starii de urgenta in Romania.

Art. 10. -

CSU sunt valabile fara semnatura si stampila, iar verificarea acestora se poate efectua pe platforma http://prevenire.gov.ro/, dupa serie si numar.

Art. 11. -

(1) In cadrul actiunilor de inspectie si control desfasurate de catre organele abilitate, acestea verifica inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declaratiei pe propria raspundere de catre solicitanti.

(2) In ipoteza identificarii vreunor suspiciuni rezonabile privind obtinerea CSU cu nerespectarea dispozitiilor legale incidente ori prin neatestarea situatiei reale de drept si/sau de fapt a solicitantului, se sesizeaza organele abilitate in vederea stabilirii masurilor, potrivit competentelor.

Art. 12. -

In termen de 5 zile de la aprobarea si publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin, Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri va asigura adaptarea si functionarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/, in scopul ducerii la indeplinire a prezentului ordin.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016