Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatorii economici vor fi OBLIGATI sa respecte reguli noi atunci cand afiseaza pretul produselor (Proiect ANPC)

04-Apr-2023
1763
Operatorii economici vor fi OBLIGATI sa respecte reguli noi atunci cand afiseaza pretul produselor (Proiect ANPC)

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin prin care apar noi obligatii pentru operatorii economici. Ace?tia trebuie sa respecte noi reguli atunci cand afiseaza pretul produselor pe cate le comercializeaza.

Directia Generala Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeana din cadrul A.N.P.C., va supune atentiei propunerea de ordin cu caracter normativ privind obligatia operatorilor economici de a asigura consumatorilor informatii clare si neechivoce cu privire la pretul produselor.

Conform Referatului de aprobare, informarea trebuie sa fie efectuata de catre operatorii economici, prin afisarea preturilor la loc vizibil sau pe produs.

Urmare actiunilor de control au fost constate anumite practici ale operatorilor economici in general, inclusiv la cei din domeniul farmaciilor care, prin folosirea unor informatii neclare in special in cazul comercializarii prin intermediul cardurilor de fidelitate, determina consumatorii sa achizitioneze anumite produse, pe care in conditii normale poate nu le-ar achizitiona.

Astfel, se afiseaza pe produs, cu cifre de dimensiuni mai mari, pretul mai mic dar care este valabil doar la comercializarea prin intermediul cardului emis de operatorul economic/farmacie, iar pretul mai mare, aplicabil fara card, se trece cu cifre mai mici, astfel incat consumatorul care nu poseda un card la operatorul economic respectiv este indus in eroare prin aplicarea pretului mai mare.

In plus, nu sunt limitate cazurile in care operatorii economici solicita consumatorului cardul de fidelitate fara a rezulta din bonul de casa eliberat vreo reducere de pret, consumatorul fiind astfel indus in eroare.

Avand in vedere situatia constatata, este evidenta existenta pe piata a unor practici care urmaresc sa determine consumatorul sa ia o decizie de cumparare, oferindu-se perpectiva unui avantaj material. De fapt, acest avantaj nu este real pentru toti consumatorii, avand doar menirea de a contribui la adaptarea rezolutiei de a cumpara.

Astfel, operatorii economici, in general, inclusiv cei din domeniul farmaciilor trebuie sa ofere informatii clare cu privire la preturile practicate

Extras din Proiectul de Ordin:

Avand in vedere atributiile A.N.P.C., de supraveghere si control, precum si de asigurare a informarii corecte a consumatoilor, consideram ca este necesar acest act normativ pentru protejarea consumatorilor.

In conformitate cu dispozitiile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, va rugam sa dispuneti inserarea respectivului proiect pe pagina de WEB a A.N.P.C., afisarea la sediul institutiei si comunicarea catre mass-media a acestei initiative.

 

Ordin privind obligatia operatorilor economici de a asigura consumatorilor informatii clare si neechivoce cu privire la pretul produselor

Avand in vedere prevederile:
- art.9 si art.18 -19 si art.25 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia

consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararii de Guvern nr. 700/2012 privind organizarea si functionarea Autoritatii

Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
Referatul nr. 3512/30.03.2023 intocmit de Directia Generala Control si Supraveghere

Piata si Armonizare Europeana.
presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite urmatorul ordin:

Art. 1. Prezentul ordin stabileste conditiile de informare corecta si neechivoca cu privire la afisarea preturilor produselor comercializate atat prin vanzare directa, cat si la distanta, prin utilizarea /intermediul cardurilor de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de catre operatorii economici, pentru a facilita compararea preturilor.

Art. 2. In cazul unei vanzari directe, operatorii economici sunt obligati sa informeze consumatorii, prin aplicarea pe produs sau in imediata vecinatate unde este expus produsul, cel putin a pretului cel mai mare al produsului respectiv chiar daca este afisat si pretul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizand pentru toate preturile aceleasi caractere de font, culoare, marime si alte caracteristici.

Art. 3. In cazul unei vanzari on-line operatorii economici sunt obligati sa informeze consumatorii, prin afisarea in acelasi camp vizual in care este expus produsul, cel putin a pretului cel mai mare al produsului respectiv chiar daca este afisat si pretul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizand pentru toate preturile aceleasi caractere de font, culoare, marime si alte caracteristici.

Art. 4. Solicitarea si utilizarea de catre operatorii economici a cardurilor de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor la comercializarea produselor fara sa se asigure beneficii consumatorilor, este interzisa.

Art. 5. Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.



Sursa: ANPC

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016