
Raportul Special
realizat de specialisti
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin prin care apar noi obligatii pentru operatorii economici. Ace?tia trebuie sa respecte noi reguli atunci cand afiseaza pretul produselor pe cate le comercializeaza.
Directia Generala Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeana din cadrul A.N.P.C., va supune atentiei propunerea de ordin cu caracter normativ privind obligatia operatorilor economici de a asigura consumatorilor informatii clare si neechivoce cu privire la pretul produselor.
Conform Referatului de aprobare, informarea trebuie sa fie efectuata de catre operatorii economici, prin afisarea preturilor la loc vizibil sau pe produs.
Urmare actiunilor de control au fost constate anumite practici ale operatorilor economici in general, inclusiv la cei din domeniul farmaciilor care, prin folosirea unor informatii neclare in special in cazul comercializarii prin intermediul cardurilor de fidelitate, determina consumatorii sa achizitioneze anumite produse, pe care in conditii normale poate nu le-ar achizitiona.
Astfel, se afiseaza pe produs, cu cifre de dimensiuni mai mari, pretul mai mic dar care este valabil doar la comercializarea prin intermediul cardului emis de operatorul economic/farmacie, iar pretul mai mare, aplicabil fara card, se trece cu cifre mai mici, astfel incat consumatorul care nu poseda un card la operatorul economic respectiv este indus in eroare prin aplicarea pretului mai mare.
In plus, nu sunt limitate cazurile in care operatorii economici solicita consumatorului cardul de fidelitate fara a rezulta din bonul de casa eliberat vreo reducere de pret, consumatorul fiind astfel indus in eroare.
Avand in vedere situatia constatata, este evidenta existenta pe piata a unor practici care urmaresc sa determine consumatorul sa ia o decizie de cumparare, oferindu-se perpectiva unui avantaj material. De fapt, acest avantaj nu este real pentru toti consumatorii, avand doar menirea de a contribui la adaptarea rezolutiei de a cumpara.
Astfel, operatorii economici, in general, inclusiv cei din domeniul farmaciilor trebuie sa ofere informatii clare cu privire la preturile practicate
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Extras din Proiectul de Ordin:
Avand in vedere atributiile A.N.P.C., de supraveghere si control, precum si de asigurare a informarii corecte a consumatoilor, consideram ca este necesar acest act normativ pentru protejarea consumatorilor.
In conformitate cu dispozitiile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, va rugam sa dispuneti inserarea respectivului proiect pe pagina de WEB a A.N.P.C., afisarea la sediul institutiei si comunicarea catre mass-media a acestei initiative.
Ordin privind obligatia operatorilor economici de a asigura consumatorilor informatii clare si neechivoce cu privire la pretul produselor
Avand in vedere prevederile:
- art.9 si art.18 -19 si art.25 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararii de Guvern nr. 700/2012 privind organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
Referatul nr. 3512/30.03.2023 intocmit de Directia Generala Control si Supraveghere
Piata si Armonizare Europeana.
presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite urmatorul ordin:
Art. 1. Prezentul ordin stabileste conditiile de informare corecta si neechivoca cu privire la afisarea preturilor produselor comercializate atat prin vanzare directa, cat si la distanta, prin utilizarea /intermediul cardurilor de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de catre operatorii economici, pentru a facilita compararea preturilor.
Art. 2. In cazul unei vanzari directe, operatorii economici sunt obligati sa informeze consumatorii, prin aplicarea pe produs sau in imediata vecinatate unde este expus produsul, cel putin a pretului cel mai mare al produsului respectiv chiar daca este afisat si pretul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizand pentru toate preturile aceleasi caractere de font, culoare, marime si alte caracteristici.
Art. 3. In cazul unei vanzari on-line operatorii economici sunt obligati sa informeze consumatorii, prin afisarea in acelasi camp vizual in care este expus produsul, cel putin a pretului cel mai mare al produsului respectiv chiar daca este afisat si pretul redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate sau altor instrumente de fidelizare a consumatorilor emise de operatorul economic, utilizand pentru toate preturile aceleasi caractere de font, culoare, marime si alte caracteristici.
Art. 4. Solicitarea si utilizarea de catre operatorii economici a cardurilor de fidelitate sau a altor instrumente de fidelizare a consumatorilor la comercializarea produselor fara sa se asigure beneficii consumatorilor, este interzisa.
Art. 5. Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Sursa: ANPC
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Titlul VII, Capitolul 1, Sectiunea 7Sistemul RO E-Factura inca NU este eligibil pentru toate achizitiile publice din taraE-Factura: Sistemul trebuie folosit si in cazul prestarilor de servicii in relatia B2G?Operatorii economici a caror activitate este afectata de COVID-19 vor primi certificate de situatii de urgentaPlafonarea tranzactiilor in numerar. Noua forma a proiectului MFPUltimele articole
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPraguri valorice Intrastat: Care sunt pragurile pentru anul 2025Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiLegea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA