Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 3100/2024. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024

19-Iul-2024
2737
Ordinul 3100/2024. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024

Prin Ordinul 3100/2024 a fost aprobat sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2024. Raportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 19 august 2024.

Ordinul nr. 3100/2024 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2024 a operatorilor economici a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 696 din 18 iulie 2024.

Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024

Raportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 19 august 2024.

Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Extras din Ordinul 3100/2024:

Art. 1. -

Se aproba Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2. -

(1) Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2024 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica entitatilor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei al 1.000.000 euro.

(2) Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2024 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica, de asemenea, persoanelor carora le sunt incidente Reglementarilecontabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei al 1.000.000 euro.

(3) Prevederile prezentului ordin se aplica inclusiv operatorilor economici al caror exercitiu financiar este diferit de anul calendaristic.

(4) Pentru intocmirea raportarilor contabile la 30 iunie 2024, incadrarea in criteriile prevazute la alin. (1), respectiv alin. (2) se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizand cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Persoanele care fac obiectul prezentului ordin sunt denumite in intelesul acestuia entitati.

Art. 3. -

(1) In scopul stabilirii formularelor de raportare contabila la 30 iunie 2024, operatorii economici care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, au in vedere criteriile prevazute la pct. 9 din reglementarile respective.

(2) Indicatorii total active, cifra de afaceri neta si numar mediu de salariati, in functie de care se stabilesc formularele aplicabile pentru raportarea contabila, se determina pe baza situatiilor financiare anuale ale exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 4. -

In cazul persoanelor juridice care au unitati fara personalitate juridica, activitatea desfasurata de acestea se insumeaza de persoana juridica care intocmeste raportarea contabila la 30 iunie 2024.

Art. 5. -

(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, prevederile prezentului ordin se aplica, de asemenea, unitatilor din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si sediilor permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, indiferent de exercitiul financiar ales, in conditiile legii.

(2) Unitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European verifica incadrarea in criteriul prevazut la art. 2 pe baza indicatorilor determinati conform raportarii contabile anuale la 31 decembrie 2023.

(3) In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, raportarile contabile cerute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. in acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent.

(4) Nu fac obiectul raportarii contabile la 30 iunie 2024 persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.

Art. 6. -

Obligatiile de raportare instituite prin prezentul ordin nu inlatura obligatia operatorilor economici cu capital/patrimoniu integral ori majoritar detinut direct sau indirect de autoritatile publice centrale ori locale de a efectua raportarile prevazute de legislatia aplicabila acestora.

Art. 7. -

Entitatile care intra in sfera de reglementare contabila a Bancii Nationale a Romaniei, respectiv a Autoritatii de Supraveghere Financiara depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor raportari contabile la 30 iunie 2024 in formatul si in termenele prevazute de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

Art. 8. -

Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data publicarii.

Art. 9. -

La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor nr. 2.195/2023 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2023 a operatorilor economici, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 677 din 24 iulie 2023.

Art. 10. -

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

SISTEMUL de raportare contabila la 30 iunie 2024 a operatorilor economici

CAPITOLUL I
Prevederi generale

A. Norme metodologice privind intocmirea si depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024

I. Prevederi comune

1. Entitatile prevazute la art. 2 din ordin au obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile la 30 iunie 2024 la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, indiferent de forma de organizare si forma de proprietate.

2. Prevederile pct. 1 se aplica, de asemenea, unitatilor din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si sediilor permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, indiferent de exercitiul financiar ales, in conditiile legii.

3.

(1) Entitatile depun raportarile contabile in forma electronica, pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat.

(2) Formatul electronic al raportarilor contabile depuse conform alin. (1) consta intr-un fisier PDF la care este atasat un fisier xml.

II. Structura si modul de completare a raportarilor contabile la 30 iunie 2024

4.

(1) Entitatile prevazute la art. 2 alin. (1) din ordin intocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor raportari contabile la 30 iunie 2024 care cuprind urmatoarele formulare, prevazute la cap. II:

a) Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10);

b) Contul de profit si pierdere (cod 20), respectiv Contul prescurtat de profit si pierdere (cod 20);

c) Date informative (cod 30).

(2) Entitatile prevazute la art. 2 alin. (2) din ordin intocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor raportari contabile la 30 iunie 2024 care cuprind urmatoarele formulare, prevazute la cap. III:

a) Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10);

b) Situatia veniturilor si cheltuielilor (cod 20);

c) Date informative (cod 30).

(3) Prevederile alin. (1) se aplica, de asemenea, subunitatilor din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si sediilor permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, indiferent de exercitiul financiar ales, in conditiile legii.

5.

(1) Entitatile completeaza datele de identificare (denumirea entitatii, adresa, numarul de telefon si numarul de inmatriculare la registrul comertului), precum si datele referitoare la incadrarea corecta in forma de proprietate si codul unic de inregistrare, fara a folosi prescurtari sau initiale. in casute se trec codurile care delimiteaza incadrarea entitatilor.

(2) Prevederile referitoare la completarea formei de proprietate sunt avute in vedere, de asemenea, de unitatile din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si de sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, care completeaza forma de proprietate corespunzatoare societatilor carora le apartin.

(3) Entitatile care, potrivit actului constitutiv, reprezinta filiale ale unor societati cu capital integral sau majoritar de stat completeaza la forma de proprietate codul 15, respectiv 29, dupa caz.

6. Necompletarea corecta pe prima pagina a formularului "Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii" cu datele prevazute la pct. 5 alin. (1) conduce la imposibilitatea identificarii entitatii si, in consecinta, se considera ca raportarea contabila la 30 iunie 2024 nu a fost depusa, entitatea fiind sanctionata conform prevederilor art. 42 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

7.

(1) Entitatile completeaza codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activitati), potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997.

(2) In cazul sediilor permanente din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, codul CAEN inscris in raportarile contabile la 30 iunie 2024 intocmite de sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania corespunde propriei activitati desfasurate de acesta.

(3) Entitatile completeaza, de asemenea, codul CAEN privind activitatea preponderenta efectiv desfasurata.

(4) Entitatile completeaza codul LEI daca entitatile dispun de acesta. Codul LEI reprezinta "identificatorul entitatii juridice" (Legal Entity Identifier), un cod de referinta format din 20 de caractere pentru identificarea unica a entitatilor distincte din punct de vedere juridic care se angajeaza in tranzactii financiare si datele de referinta asociate si care se bazeaza pe standardul ISO 17442 elaborat de Organizatia Internationala de Standardizare.

8.

(1) Formularul "Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii" prezinta, in forma sintetica, elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate dupa natura si lichiditate, respectiv dupa natura si exigibilitate.

(2) Formularul "Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii" se intocmeste pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice la data de 30 iunie 2024, puse in acord cu soldurile din balanta conturilor analitice, incheiata dupa inregistrarea tuturor documentelor in care au fost consemnate operatiunile financiar-contabile aferente perioadei de raportare.

(3) Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic completeaza formularul "Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii" cu informatiile corespunzatoare datelor de 1 ianuarie 2024 si 30 iunie 2024.

9.

(1) Formularul "Contul de profit si pierdere"/"Contul prescurtat de profit si pierdere", respectiv "Situatia veniturilor si cheltuielilor" cuprind cifra de afaceri neta, veniturile realizate si cheltuielile efectuate, precum si rezultatele financiare obtinute (profit sau pierdere), preluate din conturile de venituri si cheltuieli cuprinse in balanta de verificare la 30 iunie 2024.

(2) Datele care se raporteaza in formularul "Contul de profit si pierdere"/"Contul prescurtat de profit si pierdere", respectiv "Situatia veniturilor si cheltuielilor" sunt cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul perioadei de raportare.

(3) Indicatorul "Alte impozite neprezentate la elementele de mai sus (ct. 698)" prezentat pe randul 71 din cadrul formularului "Contul de profit si pierdere" se completeaza numai de catre microintreprinderi, incadrate ca atare potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu suma reprezentand impozitul pe venitul acestora.

10.

(1) Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic completeaza formularul "Contul de profit si pierdere"/"Contul prescurtat de profit si pierdere", respectiv formularul "Situatia veniturilor si cheltuielilor" cu informatiile corespunzatoare perioadelor 1 ianuarie 2023-30 iunie 2023, respectiv 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024.

(2) Entitatile inscriu la randul 25 "Salarii si indemnizatii" din cadrul formularului "Contul de profit si pierdere"/randul 05 "Cheltuieli cu personalul" din cadrul formularului "Contul prescurtat de profit si pierdere", respectiv la randul 31 "Salarii si indemnizatii" din cadrul formularului "Situatia veniturilor si cheltuielilor" toate cheltuielile reprezentand drepturi salariale. La aceleasi randuri va fi cuprinsa si contravaloarea tichetelor acordate salariatilor, potrivit legii.

(3) Informatiile reprezentand contravaloarea tichetelor acordate salariatilor sunt prezentate, de asemenea, la randurile 40 si 41 din formularul "Date informative" (cod 30).

11.

(1) In formularul "Date informative", la randurile 01, 02 si 03 coloana 1, entitatile care au in subordine subunitati inscriu cifra 1, indiferent de numarul acestora.

(2) Randul 03 coloana 1 din formularul "Date informative" se completeaza numai de entitatile care in perioada curenta de raportare nu au inregistrat nici profit, nici pierdere (rezultat financiar zero).

(3) La randurile privind platile restante din formularul "Date informative" se inscriu sumele de la sfarsitul perioadei de raportare care au depasit termenele de plata prevazute in contracte sau acte normative.

12.

(1) Raportarile contabile la 30 iunie 2024 sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand si numele in clar al acestora. Randul corespunzator calitatii persoanei care a intocmit raportarile contabile se completeaza astfel:

- directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, potrivit legii contabilitatii;

- persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

(2) Raportarile contabile la 30 iunie 2024 se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

13. Persoanele juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au in subordine sucursale sau alte unitati fara personalitate juridica, verifica si centralizeaza informatiile aferente acestora, intocmind raportarile contabile la 30 iunie 2024, cu respectarea prevederilor din ordin.

14.

(1) Formatul electronic al raportarilor contabile la 30 iunie 2024, continand formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta, se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.

(2) Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor gratuit de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro.

16. Entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2024, cele care in tot semestrul I al anului 2024 s-au aflat in inactivitate temporara, cele infiintate in cursul anului 2024, precum si persoanele juridice care se afla in curs de lichidare, potrivit legii, nu intocmesc raportari contabile la 30 iunie 2024.

III. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024

17. Raportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 19 august 2024.

18. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

IV. Reglementari contabile aplicabile la completarea raportarilor contabile la 30 iunie 2024

19. Entitatile care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, folosesc Planul de conturi general prevazut la cap. 14 din reglementarile respective.

20. Entitatile care aplica Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, folosesc Planul de conturi prevazut la cap. 10 din reglementarile respective.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016