Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile

19-Sep-2025
369
Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile
Cuprins

Guvernul Bolojan a adoptat, prin procedura angajarii raspunderii, un nou proiect de lege ce aduce un pachet amplu de reforme fiscale si modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile. Actul normativ a fost trimis spre promulgare, insa aplicarea sa este conditionata de analiza Curtii Constitutionale. Noile masuri vizeaza intarirea disciplinei financiare si prevenirea decapitalizarii firmelor din Romania. Acestea vor intra in vigoare doar dupa publicarea legii in Monitorul Oficial.

Pachetul 2 de masuri fiscale

Printre cele mai importante modificari se numara urmatoarele:

Se propune abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) incepand cu anul fiscal 2026. Cheltuielile cu entitati afiliate (proprietate intelectuala, management, consultanta, dobanzi) devin nedeductibile daca depasesc 3% din totalul acestor cheltuieli. Normele de venit pentru activitati independente vor fi calculate in functie de salariul minim brut la 1 ianuarie. Pentru veniturile din servicii de cazare se elimina optiunea de norma de venit, aplicandu-se o cota forfetara de 30% pentru cheltuieli. Cresc impozitele pe castigurile din transferul titlurilor si derivate (2% si 4%). Plafonul pentru CASS se majoreaza de la 60 la 90 salarii minime. Contribuabilii fara cont bancar sau cu situatii financiare nedepuse in termen pot deveni inactivi. Se elimina esalonarea simplificata a obligatiilor fiscale, iar SRL-urile vor avea obligatia unui capital social minim de 8.000 lei, sub sanctiunea dizolvarii.

Mai multe detalii in ACEST articol>>

Cum va fi modificata Legea nr. 31/1990 privind societatile

1.Societatile care distribuie trimestrial dividende, potrivit legii, nu pot acorda actionarilor sau asociatilor, dupa caz, sau altor persoane afiliate, avansuri sau imprumuturi, pana la regularizarea diferentelor rezultate din distribuirea dividendelor in cursul anului. 

2. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris nu pot acorda actionarilor sau asociatilor, dupa caz, sau altor persoane afiliate, avansuri sau imprumuturi. 

3. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris nu pot primi de la actionari sau asociati, dupa caz, sau persoane afiliate, imprumuturi, pana la reintregirea activului net la valoarea minima prevazuta de lege. 

4. Societatile care la sfarsitul exercitiului financiar curent inregistreaza profit, dar cumulat inregistreaza pierdere contabila reportata, pot efectua distribuiri de dividende din profitul exercitiului financiar curent numai dupa constituirea rezervelor legale, acoperirea pierderii contabile reportate si constituirea de rezerve in conformitate cu cerintele statutare.

5. Se propune introducerea raspunderii solidare a administratorului si a actionarului/asociatului care a beneficiat de plata de dividende interimare, dar nu le-a regularizat, in cazul societatilor care au distribuit trimestrial dividende si au acordat avansuri sau imprumuturi actionarilor/asociatilor/altor persoane afiliate definite de Codul fiscal, fara sa le regularizeze.

6. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris, pot efectua distribuiri de dividende din profitul exercitiului financiar curent numai dupa reintregirea activului net la valoarea minima prevazuta de lege. 



7. Societatile care, pe baza situatiilor financiare interimare, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris, nu pot efectua distribuiri de dividende interimare din profitul exercitiului financiar curent daca nu au reintregit activul net la valoarea minima prevazuta de lege.

8. Daca in termenul prevazut de lege, societatea care, avand activul net diminuat sub nivelul prevazut inregistreaza si datorii fata de actionari/asociati rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia, nu isi reconstituie activul net pana la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social, inclusiv prin conversia creantelor actionarilor/asociatilor in actiuni/parti sociale, potrivit optiunii societatii, la expirarea acestui termen procedeaza la majorarea capitalului social prin conversia acestor creante.

Masurile din Legea 31/1990 au ca scop reducerea fenomenului de decapitalizare a societatilor din Romania.

De retinut: Pentru ca toate aceste masuri mentionate mai sus sa poata fi aplicate, proiectul de lege trebuie sa fie aprobat si publicat in Monitorul official.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • REGES-ONLINE. Firmele de contabilitate NU au nevoie de CAEN 7830 pentru a fi prestatori

    • Odata cu trecerea la noul sistem REGES-ONLINE, au aparut numeroase intrebari legate de conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca prestatorii de servicii. Printre acestea, se numara si clarificarea privind codurile CAEN necesare pentru activitatea de completare si transmitere a datelor contractelor de munca. In cele ce urmeaza, prezentam informatiile esentiale pentru firmele de contabilitate care doresc sa opereze in acest sistem. Avem acest caz concret. Sunt firma de contabilitate...» citeste mai departe aici

  • Bonul fiscal. Sunt considerate facturi simplificate bonurile sub 100 euro? Cum vor fi raportate in D394?

    • Utilizarea bonurilor fiscale in activitatea economica ridica adesea intrebari legate de deductibilitate, raportare si inregistrare contabila. In special, tratamentul bonurilor cu valori sub 100 euro este important de clarificat. In cele ce urmeaza, prezentam conditiile in care aceste documente pot fi considerate facturi simplificate si modul in care trebuie tratate din punct de vedere fiscal si contabil. Avem acest caz concret.Societatea achizitioneaza consumabile pe bon fiscal care are trecut...» citeste mai departe aici

  • Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile

    • Guvernul Bolojan a adoptat, prin procedura angajarii raspunderii, un nou proiect de lege ce aduce un pachet amplu de reforme fiscale si modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile. Actul normativ a fost trimis spre promulgare, insa aplicarea sa este conditionata de analiza Curtii Constitutionale. Noile masuri vizeaza intarirea disciplinei financiare si prevenirea decapitalizarii firmelor din Romania. Acestea vor intra in vigoare doar dupa publicarea legii in Monitorul Oficial.» citeste mai departe aici

  • Biletul la ordin. MONOGRAFII contabile utile atunci cand biletul la ordin este emis/primit de firme

    • Biletul la ordin este un instrument de plata utilizat frecvent in relatiile comerciale dintre firme pentru a amana plata unei datorii intr-un mod formal si garantat. Acesta implica o promisiune neconditionata de plata facuta de emitent in favoarea beneficiarului, avand valoare juridica. In practica, biletele la ordin pot fi transmise mai departe altor firme prin gir, ceea ce complica usor evidenta contabila. Avem acest caz. Firma nr. 1 a primit un bilet la ordin catre un furnizor, firma nr. 2....» citeste mai departe aici

  • Trecere la Reges-Online. Administratorii pot opera in sistem daca NU sunt angajati in firma?

    • REGES-Online este platforma oficiala prin care angajatorii transmit datele privind contractele de munca. Conform HG 295/2025, doar anumite persoane au dreptul legal de a opera in sistem. In acest context este important de clarificat cine poate completa si transmite aceste date. Avem acest caz concret. Firma de contabilitate inregistrata in REGES ON LINE cu un salariat. Administratorul nu este angajat cu contract de munca si nici de mandat. In acest caz poate opera in platforma REGES ONLINE...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016