Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheie

06-Oct-2025
252
PFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheie
PFA-urile care desfasoara activitati de ridesharing au o serie de obligatii fiscale specifice pe care trebuie sa le cunoasca pentru a-si desfasura activitatea in conformitate cu legislatia in vigoare.

In acest articol prezentam reglementari cheie, precum modul in care trebuie declarate veniturile, cum sunt calculate si platite impozitele si contributiile sociale!

Obligatii fiscale PFA cu activitate de ridesharing

Principalele obligatii fiscale ale PFA cu activitate de ridesharing sunt:

1. Impozitul pe venit. Acesta este de 10% calculat asupra venitului net anual impozabil. Venitul net impozabil se determina prin deducerea din venitul net anual (incasari-plati) a contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate conform art. 69^3 si art. 118 alin. 2 lit. b din Codul fiscal.

2. Contributia de asigurari sociale (CAS). Aceasta este de 25% si se datoreaza daca PFA -ul respectiv realizeaza venituri nete din activitati independente a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara. Aceasta obligatie fiscala este reglementata de art. 136 lit. a, art. 137 alin. 1 lit. b si art. 148 alin. 1 si art. 151 alin. 3 1 din Codul fiscal. 

Potrivit art. 148 alin. 4 din Codul fiscal, baza de calcul al CAS este de :
  • 12 salarii minime brute pe tara - daca veniturile realizate sunt cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara
  • 24 salarii minime brute pe tara- daca veniturile realizate sunt cel putin egale cu 24 salarii minime brute pe tara,.
Daca veniturile realizate sunt sub plafonul de 12 salarii minime brute pe tara, PFA nu datoreaza CAS. 

3. Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS). Aceasta este de 10% aplicata la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat, care nu poate depasi echivalentul a 60 de salarii minime brute pe tara, conform prevederilor art. 170 alin. 1 si art. 174 alin. 1 din Codul Fiscal. 

Daca venitul anual realizat este mai mic decat baza de calcul corespunzatoare 6 salarii minime brute, PFA va calcula CASS la nivelul acestei baze minime (plafon inferior), potrivit art. 174 alin. 6 din Codul Fiscal.

Exceptie fac situatiile in care PFA realizeaza in acelasi an si alte venituri pentru care a platit deja CASS (de exemplu, salarii, venituri extrasalariale precum chirii, dividende, dobanzi, agricultura etc.). In aceste cazuri, PFA nu mai datoreaza CASS la plafonul minim de 6 salarii, ci numai la nivelul CASS calculat pe baza venitului net anual realizat. 

4. Impozit pe veniturile nerezidentilor. Platformele de ridesharing sunt companii straine, care platesc PFA-ul roman pentru serviciile prestate. Conform Codului Fiscal, orice venit obtinut de o persoana fizica sau juridica rezidenta din Romania, provenind de la un platitor nerezident, este considerat venit din Romania si este supus impozitarii in tara. Obligatia de a declara venitul este a PFA-ului. 

ATENTIE!
Romania are conventii pentru evitarea dublei impuneri cu mai multe state. Astfel, impozitul platit in Romania poate fi compensat cu eventuale impozite retinute in strainatate, dar obligatia de declarare ramane a PFA-ului, pentru a respecta legislatia fiscala nationala.

5. Transmiterea facturilor in sistemul RO e-Factura (prin SPV). Conform art. 10^1 alin. 2 din OUG 120/2021, cu modificarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, persoanele impozabile din Romania, indiferent ca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA, trebuie sa transmita in sistem si facturile emise pe relatia B2C (catre persoane fizice).

Fac exceptie bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unor facturi simplificate, insa aceasta exceptie nu se aplica in cazul transportului alternativ prin intermediul platformelor Bolt si Uber deoarece mecanismul de functionare a acestor platforme implica emiterea facturilor in numele transportatorilor (PFA in acest caz) si nicidecum emiterea de bonuri fiscale direct de catre transportatori.

Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale - Contabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 236 pagini!

Comanda ACUM>> Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale - Ghidul special creat pentru rezolvarea problemelor practice 

Ce declaratii trebuie sa depui lunar si anual

Iata care sunt obligatiile declarative ale PFA-ului cu activitate de ridesharing:

D212. Impozitul pe venit si contributiile sociale se declara direct de PFA prin intermediul declaratiei D212 si se achita pana la data de 25 mai a anului urmator realizarii veniturilor conform art. 122 alin. 3, art. 123 alin. 7, art. 155 alin. 1 si art. 174 alin. 15 din Codul fiscal. 

D300 si D394. Dpdv al TVA-ului, pana la depasirea plafonului de scutire pentru intreprinderi mici de 395.000 lei prevazut de art. 310 din Codul fiscal, PFA nu are obligatii fiscale de plata ori declarative. Dupa depasirea acestui plafon, PFA este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 alin. 1 lit. b din Codul fiscal si, din acest moment, este obligata sa colecteze TVA, are dreptul sa deduca TVA si este obligata sa depuna deconturi de TVA D300 si declaratii informative D394. 

D301 si D390 VIES. Pentru comisioanele si tarifele datorate Bolt si Uber, avand in vedere ca este vorba de societati nerezidente, PFA va efectua o achizitie de servicii intracomunitare (cele doua societati fiind din state membre UE - Estonia si Olanda), cu locul prestarii la sediul beneficiarului prestatiilor, adica in Romania, pe baza regulii generale B2B de la art. 278 alin. 2 din Codul fiscal.

Serviciile de aceasta natura vor fi impozabile/taxabile in Romania prin indeplinirea cumulativa a conditiilor de la art. 268 alin. 1 din Codul fiscal, iar PFA beneficiara va datora TVA pentru achizitia serviciilor conform art. 307 alin. 2 din Codul in calitate de beneficiar, chiar si in situatia in care este neplatitoare de TVA pentru propriile prestari de servicii pana la atingerea plafonului de scutire de 300.000 lei. TVA datorata pentru aceste servicii achizitionate trebuie declarata prin intermediului decontului special de TVA (formular D301), pe baza caruia se va face si plata efectiva de TVA aferenta conform art. 326 alin. 1 coroborat cu art. 324 alin. 1 lit. d din Codul fiscal.

De asemenea, pentru achizitia intracomunitara de servicii PFA este obligata sa se inregistreze in prealabil in scop special de TVA potrivit art. 317 alin. 1 lit. c din Codul fiscal si pct. 15 alin. 13 din Normele metodologice date in aplicarea art. 278 din Codul fiscal, chiar daca este neplatitoare de TVA in Romania, in vederea declararii achizitiilor intracomunitare de servicii si in declaratia recapitulativa D390 VIES conform art. 325 alin. 1 lit. e din Codul fiscal. 


ATENTIE! Decontul special D301 si declaratia recapitulativa D390 VIES se depun numai pentru lunile in care PFA primeste facturi/plateste servicii de natura comisioanelor si tarifelor de la Bolt si Uber.

Dupa depasirea plafonului de scutire de 395.000 lei si inregistrarea (normala) in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal (ca platitor de TVA), PFA va putea achita TVA prin taxare inversa (fara plata efectiva) potrivit art. 326 alin. 2 din Codul fiscal. Achizitia intracomunitara de servicii efectuata de PFA platitoare de TVA se declara la rd. 7, rd. 7.1 si rd. 22, rd. 22.1 din decontul de TVA D300, precum si in declaratia recapitulativa D390 VIES. In acest caz nu se mai depune decontul special de TVA D301, iar codul special de TVA obtinut in baza art. 317 va fi anulat conform art. 317 alin. 9 lit. a din Codul fiscal. 

D101 si D207. Impozitul pe veniturile nerezidentilor pentru comisionul Bolt va fi declarat in D100 (pozitia 634) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul (comisionul Bolt), conform art. 224 din Codul fiscal.
De asemenea, pana la sfarsitul lunii februarie a anului urmator se va declara si in Declaratia 207.

Ce trebuie sa stii despre impozitul pe veniturile nerezidentilor

PFA, in calitate de platitor de venituri, are obligatia calcularii, retinerii, virarii si declararii impozitului pe veniturile nerezidentilor. 

Impozitul pe veniturile nerezidentilor este de 16%, cu exceptia situatiei in care societatea din UE (Bolt sau Uber) prezinta un certificat de rezidenta fiscala. Acest impozit se calculeaza si se retine la sursa din sumele brute facturate si platite, la momentul efectuarii platii catre societatea nerezidenta pe baza cursului de schimb comunicat de BNR pentru ziua in care se efectueaza plata. 

Impozitul se declara si se achita la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare platii, in conformitate cu prevederile art. 224 alin. 1, alin. 4 lit. d si alin. 5 din Codul fiscal. 

Impozitul pe veniturile nerezidentilor va fi declarat in cursul anului in baza formularului D100, pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii la sursa si, in mod distinct, cu titlu informativ, si formularul D207 pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

IMPORTANT!
Daca PFA detine certificat de rezidenta fiscala solicitat de la societatea nerezidenta (Bolt sau Uber), in temeiul art. 1 alin. 3 si art. 230 alin. 1 si 2 din Codul fiscal, se vor aplica cu prioritate prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statele respective, astfel:
  • se va retine impozit de 2% pentru comisioanele Bolt (art. 12 - Comisioane din CEDI Romania-Estonia) 
  • nu se va retine impozit pentru comisioanele Uber (art. 22 - Alte venituri din CEDI Romania- Olanda, neexistand articol dedicat comisioanelor).

In cazul Uber, chiar daca venitul este scutit de impozit, acesta va fi declarat in declaratia informativa 207, ca fiind scutit. 

Exemplu calcul impozit veniturile nerezidentilor

Presupunem ca avem o factura de 100 lei pe care trebuie sa o platim la Bolt.

Iata cum se calculeaza impozitul pe veniturile nerezidentilor prin aplicarea principiului sutei marite:

100 lei *100/84=119 lei suma bruta la care se aplica cota de impozit de 16%;

Impozit = 119*16% =19 lei (119 lei -19lei=100 lei suma neta retinuta de nerezident)

Acest calcul este valabil in situatia in care PFA nu detine certificat de rezidenta fiscala al Bolt sau Uber.

Daca PFA detine certificat de rezidenta fiscala, atunci impozitul va fi 2 % pentru Bolt din suma bruta a comisionului datorat. Pentru Uber nu se calculeaza impozit pe comision.

Pentru Bolt, folositi modelul de calcul de mai sus.

Calcul impozit nerezidenti prin aplicarea principiului sutei marite:

100 lei *100/98=102 lei suma bruta la care se aplica cota de impozit de 2%;

Impozit = 102*2% =2 lei (102 lei -2lei=100 lei suma neta retinuta de nerezident)

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Limita plati numerar. Cum se face raportarea platilor numerar catre clienti in D406 SAF-T

    • Exista frecvent nedumeriri in randul contribuabililor privind modul corect de raportare a platilor in numerar catre clienti in fisierul SAF-T (D406), mai ales in contextul facturilor de retur sau storno. O problema comuna este interpretarea eronata de catre validatorul ANAF, care poate considera aceste plati drept achitari catre furnizori. In acest articol clarificam cum trebuie inregistrate si raportate astfel de plati pentru a respecta cerintele D406, evitand erorile de validare. Avem acest...» citeste mai departe aici

  • Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativa

    • Tot mai multi angajati aleg sa contribuie la Pilonul III de pensii, un sistem facultativ care le permite economisirea pe termen lung pentru suplimentarea venitului la pensie. Angajatorii pot sustine aceste contributii, beneficiind de deductibilitate fiscala in limita a 400 euro/an. Sumele ce depasesc aceasta limita devin avantaje de natura salariala, implicând un tratament fiscal si contabil distinct. In acest context, evidenta contabila corecta este esentiala. Avem acest caz concret. SC...» citeste mai departe aici

  • Catalog mijloace fixe. Cum sa le incadrati daca in HG 2139/2004 NU exista denumirea lor?

    • Una dintre cele mai frecvente nelamuriri ale contribuabililor este legata de incadrarea corecta a mijloacelor fixe in catalogul prevazut de HG 2139/2004. Alegerea codului de clasificare influenteaza durata de amortizare si evidenta contabila a activelor. In lipsa unor denumiri exacte in catalog, este esentiala analiza tehnica a echipamentelor de catre o comisie specializata la nivelul entitatii. Avem acest caz concret. Va rog sa ma ajutati cu codul de clasificare a mijloacelor fixe, conform...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pentru fier vechi. Temei legal si reglementari cheie

    • Veniturile obtinute din predarea metalelor feroase, neferoase si a aliajelor acestora, chiar daca provin din patrimoniul personal si sunt incadrate legal ca deseuri, sunt considerate venituri impozabile pentru persoanele fizice. Acestea se clasifica in categoria „venituri din alte surse”, conform prevederilor Codului Fiscal. In acest articol vom prezenta baza legala pentru impozitarea veniturilor din fier vechi si vom oferi clarificari privind declararea si plata acestei obligatii...» citeste mai departe aici

  • PFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheie

    • PFA-urile care desfasoara activitati de ridesharing au o serie de obligatii fiscale specifice pe care trebuie sa le cunoasca pentru a-si desfasura activitatea in conformitate cu legislatia in vigoare. In acest articol prezentam reglementari cheie, precum modul in care trebuie declarate veniturile, cum sunt calculate si platite impozitele si contributiile sociale!» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016