Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Presedintele ANAF emite noi proiecte de ordine. Vezi ce se modifica

18-Iul-2011
3493
Noile proiecte de ordine emise de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) vizeaza aprobarea modelului si continutului formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care beneficiarul transferului de active sau locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing nu este persoana inregistrata in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA)", precum si pentru stabilirea modalitatii de plata a acestor sume, si modifica, in plus, modelul si continutul "Certificatului privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport" si "Certificat", precum si procedura de eliberare a acestora.

Se mentioneaza astfel, in prima parte, potrivit art. 128 alin. (7) din Codul Fiscal (CF), ca in situatia in care beneficiarul transferului de active, in calitate de succesor al cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata, este o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de taxa pe valaorea adaugata (TVA) conform art. 153 din CF si nu se va inregistra in scopuri de TVA ca urmare a transferului, acesta este obligat sa declare si sa plateasca la bugetul de stat suma rezultata ca urmare a ajustarilor TVA, conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din CF, dupa caz.

In continuare, referitor la indeplinirea acestor obligatii, contribuabilii au la dispozitie formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care beneficiarul transferului de active nu este persoana inregistrata in scopuri de TVA", care a fost aprobat prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.691/2010. Prin modificarile aduse normelor metodologice de aplicare a Titlului VI din CF prin Hotararea Guvernului nr. 150/2011 s-a prevazut, la punctul 61 alin. (9), obligatia persoanei (utilizatorul) care achizitioneaza active corporale fixe printr-un contract de leasing, daca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, de a ajusta taxa deductibila aferenta bunurilor de capital/activelor corporale fixe, altele decat cele de capital. Potrivit acelorasi dispozitii, prin ordin al presedintelui ANAF se va stabili procedura de declarare si plata a sumelor rezultate din ajustarea taxei.

Termenul de declarare si de plata pentru sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugat a fost stabilit prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.374/2010, in situatia in care beneficiarul transferului de active nu este o persoana inregistrata in scopuri de TVA, respectiv pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare lunii in care are loc transferul de active. Este propusa utilizarea formularului 307 si pentru noua situatie reglementata, fiind necesara completarea formularului deja aprobat cu noi rubrici aplicabile in aceasta situatie, precum si modificarea intructiunilor de completare.

Cea de-a doua parte a ordinelor emise reglementeaza, prin modificarile legislative aduse Codului Fiscal (CF) si Normelor metodologice de aplicare a Titlului VI din CF, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 117/2010 si Hotararea Guvernului nr. 150/2011, situatiile in care organele fiscale trebuie sa elibereze certificate de atestare a platii TVA in Romania, respectiv certificate din care sa rezulte ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, in vederea inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport. Astfel, pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi, daca acestea sunt taxabile in Romania, dupa achitarea TVA, organele fiscale competente trebuie sa elibereze certificate care atesta plata TVA in Romania. in situatia in care achizitiile nu sunt impozabile in Romania, organele fiscale trebuie sa elibereze certificate din care sa rezulte ca nu se datoreaza TVA in Romania.


Pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 125 indice 1 alin. (3) din CF, taxabile in Romania, dupa achitarea TVA, organele fiscale competente trebuie sa elibereze certificate care sa ateste plata TVA in Romania. Daca achizitia care nu este taxabila in Romania este efectuata de o persoana neinregistrata in scopuri de TVA in Romania sau achizitia este facuta de o persoana inregistrata conform 1531 din CF, organele fiscale trebuie sa elibereze un certificat din care sa rezulte ca nu se datoreaza TVA in Romania.

In continuare, potrivit prevederilor legale anterioare acestor modificari, in vederea inmatricularii mijloacelor de transport noi, organele fiscale competente eliberau certificate care atestau plata TVA in Romania, iar pentru inmatricularea mijloacelor de transport care nu sunt noi in sensul art. 125 indice 1 alin. (3) din CF, organele fiscale competente eliberau certificate din care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania.

Devine astfel necesara modificarea formularelor "Certificat privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi" si "Certificat", precum si a procedurii de eliberare a acestora, aprobate prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.128/2009.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016