Presedintele ANAF emite noi proiecte de ordine. Vezi ce se modifica
Noile proiecte de ordine emise de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) vizeaza aprobarea modelului si continutului formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care beneficiarul transferului de active sau locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing nu este persoana inregistrata in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA)", precum si pentru stabilirea modalitatii de plata a acestor sume, si modifica, in plus, modelul si continutul "Certificatului privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport" si "Certificat", precum si procedura de eliberare a acestora.
Se mentioneaza astfel, in prima parte, potrivit art. 128 alin. (7) din Codul Fiscal (CF), ca in situatia in care beneficiarul transferului de active, in calitate de succesor al cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata, este o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de taxa pe valaorea adaugata (TVA) conform art. 153 din CF si nu se va inregistra in scopuri de TVA ca urmare a transferului, acesta este obligat sa declare si sa plateasca la bugetul de stat suma rezultata ca urmare a ajustarilor TVA, conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din CF, dupa caz.
In continuare, referitor la indeplinirea acestor obligatii, contribuabilii au la dispozitie formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care beneficiarul transferului de active nu este persoana inregistrata in scopuri de TVA", care a fost aprobat prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.691/2010. Prin modificarile aduse normelor metodologice de aplicare a Titlului VI din CF prin Hotararea Guvernului nr. 150/2011 s-a prevazut, la punctul 61 alin. (9), obligatia persoanei (utilizatorul) care achizitioneaza active corporale fixe printr-un contract de leasing, daca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, de a ajusta taxa deductibila aferenta bunurilor de capital/activelor corporale fixe, altele decat cele de capital. Potrivit acelorasi dispozitii, prin ordin al presedintelui ANAF se va stabili procedura de declarare si plata a sumelor rezultate din ajustarea taxei.
Termenul de declarare si de plata pentru sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugat a fost stabilit prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.374/2010, in situatia in care beneficiarul transferului de active nu este o persoana inregistrata in scopuri de TVA, respectiv pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare lunii in care are loc transferul de active. Este propusa utilizarea formularului 307 si pentru noua situatie reglementata, fiind necesara completarea formularului deja aprobat cu noi rubrici aplicabile in aceasta situatie, precum si modificarea intructiunilor de completare.
Cea de-a doua parte a ordinelor emise reglementeaza, prin modificarile legislative aduse Codului Fiscal (CF) si Normelor metodologice de aplicare a Titlului VI din CF, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 117/2010 si Hotararea Guvernului nr. 150/2011, situatiile in care organele fiscale trebuie sa elibereze certificate de atestare a platii TVA in Romania, respectiv certificate din care sa rezulte ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, in vederea inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport. Astfel, pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi, daca acestea sunt taxabile in Romania, dupa achitarea TVA, organele fiscale competente trebuie sa elibereze certificate care atesta plata TVA in Romania. in situatia in care achizitiile nu sunt impozabile in Romania, organele fiscale trebuie sa elibereze certificate din care sa rezulte ca nu se datoreaza TVA in Romania.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 125 indice 1 alin. (3) din CF, taxabile in Romania, dupa achitarea TVA, organele fiscale competente trebuie sa elibereze certificate care sa ateste plata TVA in Romania. Daca achizitia care nu este taxabila in Romania este efectuata de o persoana neinregistrata in scopuri de TVA in Romania sau achizitia este facuta de o persoana inregistrata conform 1531 din CF, organele fiscale trebuie sa elibereze un certificat din care sa rezulte ca nu se datoreaza TVA in Romania.
In continuare, potrivit prevederilor legale anterioare acestor modificari, in vederea inmatricularii mijloacelor de transport noi, organele fiscale competente eliberau certificate care atestau plata TVA in Romania, iar pentru inmatricularea mijloacelor de transport care nu sunt noi in sensul art. 125 indice 1 alin. (3) din CF, organele fiscale competente eliberau certificate din care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania.
Devine astfel necesara modificarea formularelor "Certificat privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi" si "Certificat", precum si a procedurii de eliberare a acestora, aprobate prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.128/2009.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Marfa importata neconforma. Retur
Intrebare: Firma noastra returneaza un lot de marfa achizitionata in anul 2024 de la un furnizor din Serbia. Furnizorul accepta returnarea acestor produse, dar doreste sa emita o nota de credit pentru contravaloarea produselor. Firma noastra, pentru a trimite marfa, trebuie sa intocmeasca o declaratie vamala de export, iar pentru aceasta trebuie sa ataseze cel putin o factura proforma din care sa rezulte valoarea exportului. Mentionam ca, la data achizitiei, firma noastra a platit TVA conform Declaratiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Plafon TVA despagubiri
Intrebare: Un avocat incaseaza in contul bancar o despagubire pentru un client in suma de 400.000 lei. El isi va opri onorariul de 40.000 lei si va vira persoanei fizice diferenta de 360.000 lei. Daca avocatul, datorita incasarii sumei de 400.000 lei, depaseste plafonul de 300.000 lei, va avea obligatia sa devina platitor de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare imobile cu avans. D300
Intrebare: Intre societati platitoare de TVA: 1. Initial, se plateste avans pentru imobil (taxare inversa), care se inscrie in decontul 300, la rubrica corespunzatoare. 2. Dupa o perioada de timp, se livreaza imobilul, iar pe factura emisa de furnizor se storneaza avansul initial si se trece pe aceeasi factura vanzarea imobilului cu aceleasi sume, astfel incat, per total, factura finala este cu 0. Cum si unde se trece in decontul TVA aceasta ultima factura pentru a se reflecta atat stornarea avansului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dreptul de deducere a tva
Intrebare: O societate cu activitate de jocuri de noroc, licentiata, primeste in CHIRIE din UE (Olanda si Elvetia) aparate de jocuri de noroc, plateste lunar chiriile si urmeaza sa le cumpere la sfarsitul contractului. La facturile lunare de chirie are dreptul la taxare inversa a TVA? Pentru autoturismul inchiriat din UE pentru administrator, are dreptul la deducerea TVA (taxare inversa)?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Bonificatie microintreprindere
Intrebare: La sfarsitul anului se calculeaza impozitul pe venit micro. In urma calculului bonificatiei, rezulta un impozit micro de contabilizat de -400 (adica de recuperat). Se inregistreaza in contul 4418 de recuperat suma de 400. Avand in vedere ca in declaratia 100 aferenta ultimului trimestru se deduce doar impozitul datorat si nu se evidentiaza nicaieri impozitul de recuperat, cum se procedeaza cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie materiale. Factura de transport primita cu intarziere
Intrebare: Firma din Romania cumpara materii prime, auxiliare, piese de schimb si alte materiale consumabile din Germania. Transportul din Germania este realizat prin Fedex, care emite facturile de transport catre firma din Germania, de regula la o saptamana dupa livrare, iar apoi firma din Germania (furnizorul pentru firma din Romania) refactureaza aceste transporturi. Facturile de transport se primesc la 1, 2 sau 3 saptamani dupa livrarea materialelor. In aceasta situatie, ce solutie ar fi potrivita...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<