
Raportul Special
realizat de specialisti
Noile prevederi legale privind criteriile pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA se regasesc in Anexa nr.2 la Ordinul ANAF nr.2393/2016, publicat in M.O. nr.629 / 17.08.2016. Aceste criterii sunt valabile pentru societatile comerciale infiintate in baza Legii nr.31/1990, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA in regim normal, prin optiune la infiintare, inainte de realizarea operatiunilor economice (depun formularul 098), sau solicita ulterior infiintarii daca cifra de afaceri este inferioara plafonului de 220.000 lei si opteaza pentru aplicarea regimului normal de TVA conform art.316 din Codul Fiscal (depun formularul 010), precum si in cazul in care dupa anularea codului de TVA din oficiu de catre organul fiscal, societatea comerciala solicita reinregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin.(12) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal (depun formularul 099).
Criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor comerciale infiintate in baza Legii nr.31/1990 se regasesc la pct.3, din Anexa 2 la Ordinul ANAF 2393 /2016, astfel:
a). persoana impozabila nu se afla in situatia prevazuta la art.15, alin.(1) din Legea nr.359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv nu a depus la Oficiul Registrului Comertului declaratia model tip din care rezulta ca nu va desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora.
b). administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA la infiintare sau ulterior infiintarii prin optiune precum si la reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii din oficiu a codului de TVA de catre organul fiscal in cazurile de la art.316, alin.(11), lit.a)-e). si h). nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau atragerea raspunderii solidare cu debitorul, stabilita prin decizie a organului fiscal competent, ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care decizia organului fiscal a fost atacata in justitie. Totodata, persoana impozabila insasi , nu are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art.4, alin.(4), lit.a) din O.G. nr.39/2015 mentionate la alineatul anterior, in cazul in care solicita inregistrarea in scopuri de TVA ulterior infiintarii prin optiune, precum si la reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii din oficiu a codului de TVA de catre organul fiscal in cazurile de la art.316, alin.(11), lit.a)-e). si h). din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.
c).evaluarea pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii /prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.
Solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA se verifica sa indeplineasca criteriile de la pct.3, lit.a) si b). din anexa 2 la ordin. Pentru cererile de reinregistrare in scopuri de TVA depuse potrivit art.316 alin.(12) din Codul Fiscal ( prin formularul 099) se verifica daca a incetat situatia care a condus la anularea din oficiu a codului de TVA de catre organul fiscal si daca societatea se regaseste si in alta situatie de anulare din cele prevazute la art.316 alin.(12), lit.a)-d). din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.
Solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA care indeplinesc criteriile de la pct.3, lit.a) si b). din anexa 2 la ordin, precum si solicitarile de inregistrare depuse potrivit art. 316 alin.(12) din Codul Fiscal din Codul Fiscal, daca persoanele impozabile nu se regasesc intr-o alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA dintre cele prevazute la art.316, alin.(11), lit.a). -e). din Codul Fiscal, sunt supuse analizei prevazute la pct.3, lit.c). din ordin care are ca scop evaluarea intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.
Dupa efectuarea analizei de risc de catre compartimentul de evaluare, societatea comerciala se poate regasi in una din urmatoarele situatii:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
a).indeplineste criteriile de evaluare si este incadrata la risc scazut - se emite decizia de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA;
b).nu indeplineste criteriile de evaluare si este incadrata la risc ridicat - se emite decizia de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA;
c).indeplineste partial criteriile de evaluare si este incadrata la risc mediu.
Persoana impozabila care indeplineste partial criteriile de evaluare si este incadrata la risc mediu este invitata la organul fiscal sa clarifice si sa-si exprime propriul punct de vedere. Se poate solicita o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de prezentare, cu prelungirea termenului de solutionare pana la data prezentarii la organul fiscal a reprezentantului legal al societatii.
Daca reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezinta si furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, justificand intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare intocmeste un referat care cuprinde propunerea de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA se respinge in cazul in care:
- reprezentantul legal al persoanei impozabile nu se prezinta la locul si data stabilite prin invitatie, nu furnizeaza informatiile si documentele solicitate.
In situatiile in care reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezinta, dar nu furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, sau se prezinta, furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, dar nu justifica intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare procedeaza dupa cum urmeaza:
a). respinge cererea de inregistrare in scopuri de TVA, intocmind un referat care cuprinde propunerea de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA, in cazul in care persoana impozabila se afla la prima cerere de inregistrare in scopuri de TVA;
b). transmite motivat, in alta situatie decat la lit. a), solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA si documentatia care a stat la baza analizei directiei regionale antifrauda fiscala care are sediul in aria de competenta teritoriala a directiei generale regionale a finantelor publice din care face parte organul fiscal competent.
In urma verificarilor efectuate , directia regionala antifrauda fiscala va transmite compartimentului de evaluare un raport cu motivele de fapt si de drept care vor sta la baza propunerii de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA, consemnand punctul de vedere al contribuabilului in procesul verbal la finalizarea controlului.
Inainte de luarea deciziei de respingere a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, compartimentul de evaluare va asigura exercitarea de catre contribuabil a dreptului de a fi ascultat, conform prevederilor art.9 din Legea nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala.in cadrul audierii contribuabilul are dreptul sa isi exprime in scris punctul de vedere sau sa notifice despre renuntarea la acest drept.
Termenul de solutionare a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA: 45 de zile, cu exceptia cazului in care se prelungeste termenul deoarece e necesara administrarea de probe suplimentare in conditiile art.77 din Legea nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala. La societatile care solicita la infiintare inregistrarea in scopuri de TVA decizia de inregistrare se emite in termenul mentionat la alineatul precedent , dar nu inainte de data la care se comunica certificatul de inmatriculare la registrul comertului."
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Modificari TVA: Formularele 088 si 098 incepand cu data de 3 august 2015Articole similare
Achizitiile de la contribuabili inactivi | Anularea inregistrarii in scopuri de TVAObligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA de catre contribuabilii inactivi sau inactivi temporarANAF modifica inregistrarea in scopuri de TVA. Vezi proiectulProiect: Se modifica formularele de inregistrare in scopuri de TVA sau de anulare a inregistrariiAnunt ANAF privind noua procedura de inregistrare in scopuri de TVAUltimele articole
Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiProiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteSocietati comerciale care folosesc servicii de publicitate pe Facebook. Documente justificative si regim fiscal TVADeducere TVA din bon fiscal. Cerinte si conditiiLivrare intracomunitara de bunuri. Dreptul de deducere. Rambursare TVAArticole similare
Contribuabilii se pot inregistra in SPV prin sistem video. Plati cu cardul pentru 30 impozite si contributii( Informare MFP)Ce trebuie sa contina si cum se transmite Declaratia 406 pentru raportarea in SAF-T de la 1 ianuarie 2023Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnicControl antifrauda versus inspectie fiscala. Cand poate societatea sa nu furnizeze informatii inspectorilor?Solicitarile pentru somaj tehnic aferente lunii aprilie, exclusiv pe platforma www.aici.gov.roUltimele articole
Conform OUG 138/2024, situatiile financiare anuale trebuie sa contina si semnatura reprezentantului legal al companieiDeclaratia privind beneficiarii reali 2025. Amenzile ajung pana la 10.000 lei pentru nedepunereFormulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiDeclaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFLegea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importanteSfaturi de la experti
Conditii deosebite de munca-obligatii angajator
Intrebare: 1. Ce obligatii are angajatorul in cazul angajarii personalului care beneficiaza de conditii de munca deosebite (medic anatomo-patolog, asistent laborator anatomo-patologie)? 2. Trebuie sa declare ceva? 3. Trebuie platite...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul baza de impozitare microintreprinderi
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: Cont 704: 1.241.263 lei (euro 249.179,59) Cont 7588: 499 lei Cont 7651: 20.823 lei Cont 6651: 2.151 lei Plafon micro: 1.243.525 lei (250.000 euro × 4,9741 lei) Calcul: Cont 704 + cont 7588 = 1.241.263 +...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie
E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal
Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei
Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA