Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou de la ANAF: Criterii pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA

05-Sep-2016
4033

Noile prevederi legale privind criteriile pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA se regasesc in Anexa nr.2 la Ordinul ANAF nr.2393/2016, publicat in M.O. nr.629 / 17.08.2016. Aceste criterii sunt valabile pentru societatile comerciale infiintate in baza Legii nr.31/1990, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA in regim normal, prin optiune la infiintare, inainte de realizarea operatiunilor economice (depun formularul 098), sau solicita ulterior infiintarii daca cifra de afaceri este inferioara plafonului de 220.000 lei si opteaza pentru aplicarea regimului normal de TVA conform art.316 din Codul Fiscal (depun formularul 010), precum si in cazul in care dupa anularea codului de TVA din oficiu de catre organul fiscal, societatea comerciala solicita reinregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin.(12) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal (depun formularul 099).

Criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor comerciale infiintate in baza Legii nr.31/1990 se regasesc la pct.3, din Anexa 2 la Ordinul ANAF 2393 /2016, astfel:

a). persoana impozabila nu se afla in situatia prevazuta la art.15, alin.(1) din Legea nr.359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv nu a depus la Oficiul Registrului Comertului declaratia model tip din care rezulta ca nu va desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora.

b). administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA la infiintare sau ulterior infiintarii prin optiune precum si la reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii din oficiu a codului de TVA de catre organul fiscal in cazurile de la art.316, alin.(11), lit.a)-e). si h). nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau atragerea raspunderii solidare cu debitorul, stabilita prin decizie a organului fiscal competent, ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care decizia organului fiscal a fost atacata in justitie. Totodata, persoana impozabila insasi , nu are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art.4, alin.(4), lit.a) din O.G. nr.39/2015 mentionate la alineatul anterior, in cazul in care solicita inregistrarea in scopuri de TVA ulterior infiintarii prin optiune, precum si la reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii din oficiu a codului de TVA de catre organul fiscal in cazurile de la art.316, alin.(11), lit.a)-e). si h). din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.

c).evaluarea pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii /prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.

Solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA se verifica sa indeplineasca criteriile de la pct.3, lit.a) si b). din anexa 2 la ordin. Pentru cererile de reinregistrare in scopuri de TVA depuse potrivit art.316 alin.(12) din Codul Fiscal ( prin formularul 099) se verifica daca a incetat situatia care a condus la anularea din oficiu a codului de TVA de catre organul fiscal si daca societatea se regaseste si in alta situatie de anulare din cele prevazute la art.316 alin.(12), lit.a)-d). din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.

Solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA care indeplinesc criteriile de la pct.3, lit.a) si b). din anexa 2 la ordin, precum si solicitarile de inregistrare depuse potrivit art. 316 alin.(12) din Codul Fiscal din Codul Fiscal, daca persoanele impozabile nu se regasesc intr-o alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA dintre cele prevazute la art.316, alin.(11), lit.a). -e). din Codul Fiscal, sunt supuse analizei prevazute la pct.3, lit.c). din ordin care are ca scop evaluarea intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.

Dupa efectuarea analizei de risc de catre compartimentul de evaluare, societatea comerciala se poate regasi in una din urmatoarele situatii:

a).indeplineste criteriile de evaluare si este incadrata la risc scazut - se emite decizia de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA;

b).nu indeplineste criteriile de evaluare si este incadrata la risc ridicat - se emite decizia de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA;

c).indeplineste partial criteriile de evaluare si este incadrata la risc mediu.

Persoana impozabila care indeplineste partial criteriile de evaluare si este incadrata la risc mediu este invitata la organul fiscal sa clarifice si sa-si exprime propriul punct de vedere. Se poate solicita o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de prezentare, cu prelungirea termenului de solutionare pana la data prezentarii la organul fiscal a reprezentantului legal al societatii.

Daca reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezinta si furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, justificand intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare intocmeste un referat care cuprinde propunerea de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA.

Solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA se respinge in cazul in care:

- reprezentantul legal al persoanei impozabile nu se prezinta la locul si data stabilite prin invitatie, nu furnizeaza informatiile si documentele solicitate.

In situatiile in care reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezinta, dar nu furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, sau se prezinta, furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, dar nu justifica intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare procedeaza dupa cum urmeaza:

a). respinge cererea de inregistrare in scopuri de TVA, intocmind un referat care cuprinde propunerea de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA, in cazul in care persoana impozabila se afla la prima cerere de inregistrare in scopuri de TVA;

b). transmite motivat, in alta situatie decat la lit. a), solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA si documentatia care a stat la baza analizei directiei regionale antifrauda fiscala care are sediul in aria de competenta teritoriala a directiei generale regionale a finantelor publice din care face parte organul fiscal competent.

In urma verificarilor efectuate , directia regionala antifrauda fiscala va transmite compartimentului de evaluare un raport cu motivele de fapt si de drept care vor sta la baza propunerii de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA, consemnand punctul de vedere al contribuabilului in procesul verbal la finalizarea controlului.

Inainte de luarea deciziei de respingere a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, compartimentul de evaluare va asigura exercitarea de catre contribuabil a dreptului de a fi ascultat, conform prevederilor art.9 din Legea nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala.in cadrul audierii contribuabilul are dreptul sa isi exprime in scris punctul de vedere sau sa notifice despre renuntarea la acest drept.

Termenul de solutionare a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA: 45 de zile, cu exceptia cazului in care se prelungeste termenul deoarece e necesara administrarea de probe suplimentare in conditiile art.77 din Legea nr.207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala. La societatile care solicita la infiintare inregistrarea in scopuri de TVA decizia de inregistrare se emite in termenul mentionat la alineatul precedent , dar nu inainte de data la care se comunica certificatul de inmatriculare la registrul comertului."

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left


Articole similare

CRITERII TVA - majorare capital social
Mai multe articole despre criterii tva




Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016