Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscale

12-Sep-2018
5014

Care sunt obligatiile fiscale in cazul unui contract de prestari servicii logistice intre o firma din Romania si o firma din Grecia? Aceasta din urma presteaza servicii de transport, depozitare si manipulare pentru firma din Romania. Societatea din tara noastra livreaza in Grecia marfurile, in baza avizului de insotire a marfii si a CMR-ului, iar din depozitul din Grecia marfa este livrata catre clienti in baza facturii emise de firma din Romania. 

Asadar, in analiza de astazi, specialistii nostri vor arata ce obligatii are firma din Romania: daca rebuie sa se inregistreze in Grecia, iar in caz contrar, ce ar trebui sa faca? Cand trebuie sa declare marfa iesita din Romania in declaratia intrastat? Cand aceasta este vanduta?

Raspunsul specialistului

Parerea mea este ca, in situatia descrisa, societatea din Romania ar trebui sa-si deschida un punct de lucru in Grecia, argumentele fiind urmatoarele:

Punctul de lucru este o locatie fixa unde se desfasoara partial activitatea societatii ceea ce va genera existenta in Grecia a unui sediu permanent al societatii din Romania (art. 5 din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Grecia) si pentru activitatea careia societatea ii va datora impozit pe profit in Grecia (art. 7 din conventie).

De asemenea, avand in vedere ca vor fi desfasurate activitati la respectiva locatie, inseamna ca societatea din Romania va dispune de suficiente resurse tehnice si umane pentru a realiza regulat livrari de marfuri, astfel ca sediul permanent va fi tratat si ca sediu fix pentru TVA (echivalentul din legislatia fiscala greaca a definitiei de la art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal). In aceasta ipoteza, societatea din Romania va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA si in Grecia (echivalentul art. 316 alin. (2) din Codul fiscal) si sa respecte legislatia in materie de TVA din acest stat membru UE (depunere deconturi si declaratii, intocmire facturi si jurnale etc.).

Totodata, sediul permanent va avea si alte obligatii specifice legislatiei grecesti, in functie de activitatea desfasurata si de personalul utilizat (obligatii de inregistrare fiscala si de raportari contabile, obtinere avize si autorizatii, angajare de personal, impozite pe salarii, contributii sociale si alte obligatii fiscale specifice legislatiei din acest stat). Pentru rigoare, este indicat sa luati legatura cu autoritatile din Grecia in vederea identificarii obligatiilor specifice pentru activitatea punctului de lucru din Grecia.

In Romania, sediul permanent/punctul de lucru infiintat in Grecia va trebui declarat ca sediu secundar in termen de 30 de zile de la infiintare, conform art. 85 alin. 2 din Codul de procedura fiscala, cu ajutorul formularului 061 "Declaratie privind sediile secundare".

Profitul realizat de sediul permanent va fi inclus in profitul impozabil din Romania conform art. 14 lit. a din Codul fiscal, iar societatea va beneficia de credit fiscal extern conform art. 39 alin. (2) si alin. (6) din Codul fiscal si pct. 39 din Normele metodologice de aplicare in baza certificatului de atestare a impozitului platit in strainatate eliberat de autoritatile fiscale din Grecia. Acelasi tratament s-ar aplica si in situatia in care punctul de lucru s-ar organiza sub forma unei sucursale, deci sub forma unei subunitati a societatii din Romania si fara personalitate juridica distincta in Grecia.

In privinta veniturilor si cheltuielilor punctului de lucru/sediului permanent, conform pct. 5 alin. (1)-(2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 subunitatile fara personalitate juridica care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar societatile carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor acestor reglementari.

Ca atare, operatiunile punctului de lucru din Grecia (contabilizate distinct) vor fi incluse si in contabilitatea societatii din Romania, astfel ca veniturile si cheltuielile acestuia se vor reflecta in contul de profit si pierderi al societatii.

 O livrare intracomunitare de bunuri este definita la art. 270 din Codul fiscal:

"ART. 270 - Livrarea de bunuri
(1) Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.
(9) Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora."

Potrivit art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, locul unei livrari este locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.
Asadar, pentru o livrare de bunuri din Romania catre alt stat membru, locul livrarii (adica, locul unde se face transferul de propritate) este locul (tara, statul) unde se afla bunurile cand incepe transportul bunurilor.

In cazul descris insa nu vorbim de o livrare intracomunitara, ci de o livrare locala: locul livrarii este in Grecia unde se face transferul de proprietate asupra bunurilor, deci, ar trebui platit TVA catre statul grec.

In declaratia Intrastat, se declara bunurile care au parasit Romania si au intrat in alt stat membru, doar daca societatea depaseste in anul precedent plafonul privind livrarile intracomunitare.
In ceea ce priveste serviciul de care beneficiaza, prestat de catre societatea din Grecia catre compania din Romania, potrivit art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestarii (adica, locul unde se datoreaza TVA) este locul unde se afla beneficiarul. Ca urmare, locul prestarii este in Romania.

Astfel, societatea romaneasca transmite prestatorului din alt stat membru codul de inregistrare in scop de TVA din Romania si primeste factura fara TVA emisa de prestator.
Operatiunea este taxabila in Romania, iar beneficiarul aplica taxarea inversa.
Factura se raporteaza in decontul de TVA 300 pe randurile 7-7.1 si 20-20.1 si in declaratia 390 cu simbol S (achizitii intracomunitare de servicii).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016