Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: ANAF actualizeaza formularul D112 in urma modificarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023

24-Nov-2023
2011
Proiect: ANAF actualizeaza formularul D112 in urma modificarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023

Conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica de ANAF, institutia va actualiza formularul D112 in urma modificarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023.

Modificarile din Proiect sunt necesare pentru ca prin Legea nr.296/2023 privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.977 din data de 27 octombrie 2023, au fost aduse unele modificari care vizeaza regimul fiscal aplicabil persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, precum si ca urmare a desfasurarii de activitati in domeniul constructiilor, domeniul/sectorul agricol si in industria alimentara.

Potrivit art.III pct.8 din lege, care modifica prevederile art.60 pct.2 din Codul fiscal, pana la data de 31 decembrie 2028 inclusiv, sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului educatiei si al ministrului finantelor. Scutirea se aplica numai la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinute din salarii si asimilate salariilor realizate de persoana fizica.

Conform art.III pct.9 si 10 din lege, scutirea de la plata impozitului pe venit se acorda si persoanelor fizice care realizeaza venituri ca urmare a desfasurarii de activitati in domeniul constructiilor, domeniul/sectorul agricol si in industria alimentara, la locul unde se afla functia de baza prin aplicarea aceluiasi plafon maxim de 10.000 lei inclusiv.

De asemenea, la art.III pct.16-19 din lege se stipuleaza faptul ca, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din domeniile enuntate mai sus, cota contributiei de asigurari sociale se reduce cu punctele procentuale corespunzatoare cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat prevazuta in Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. in acelasi timp, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor din domeniile respective pot opta pentru plata contributiei datorata la fondul de pensii administrat privat. Prevederile mentionate se aplica pana la data de 31 decembrie 2028.

In acelasi timp, prin art.III pct.23 si pct.35 au fost abrogate dispozitiile privind reducerea cotei contributiei asiguratorii pentru munca, respectiv exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul angajatorilor si persoanelor fizice salariate care desfasoara activitati in sectorul constructii, in sectorul agricol/industria alimentara si care beneficiaza de facilitati.

Modificarile mentionate mai sus se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a legii, respectiv incepand cu luna noiembrie 2023.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, urmeaza sa intre in vigoare prevederile Legii nr.111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic.



Potrivit art.9 alin.(4) din lege, obligatiile fiscale reprezentand impozit pe venit si contributia de asigurari sociale se retin de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca din contravaloarea aferenta tichetelor de activitati casnice preschimbate si se declara prin „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", prevazuta la art.147 alin. (1) din Codul fiscal.

Avand in vedere prevederile de mai sus, este necesara adaptarea corespunzatoare a modelului si continutului formularului 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”, care va fi utilizat incepand cu obligatiile declarative aferente lunii noiembrie 2023.

Ca urmare, a fost elaborat proiectul de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice, presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", care cuprinde urmatoarele modificari, o parte din acestea fiind propuse de partile implicate in elaborarea sau avizarea proiectului de ordin comun:

Modificarea Nomenclatorului „Creante fiscale”, prin:

- introducerea la poz.2.3 a contributiei de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care se incadreaza in conditiile prevazute la art.60 pct.2 din Codul fiscal;

- eliminarea poz.6.2 si 6.3 ca urmare a abrogarii dispozitiilor privind contributia asiguratorie pentru munca datorata de catre persoanele fizice sau juridice care au calitatea de angajatori si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct.5, respectiv art. 60 pct.7 din Codul fiscal;

- eliminarea poz.21 „Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice, pensionari, care realizeaza veniturii din pensii, pentru partea de venituri care depaseste suma lunara de 4000 lei” in conformitate cu Decizia Curtii Constitutionale nr.650/2022;

- introducerea la poz.23 si 24 a impozitului pe venit, respectiv a contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor casnice;

Modificarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului”, prin introducerea la poz.36 a tipului de asigurat „Persoane fizice care realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor casnice”;

Modificarea Nomenclatorului „Tip asigurat” prin:

- introducerea la poz.1.3 a tipului de asigurat „Salariat care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator care se incadreaza in conditiile prevazute la art.60 pct.2 din Codul fiscal”;

- eliminarea poz.1.11, 1.11.1, 1.12, ca urmare a incetarii aplicabilitatii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.36/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a salariatilor in contextul conflictului armat din Ucraina, precum si ca urmare a sanctiunilor internationale aplicate Federatiei Ruse si Belarusului;

Modificarea/completarea „Anexei asigurat”, prin:

- introducerea unei casute care se bifeaza in situatia in care asiguratul este salariat, cetatean strain sau apatrid aflat in situatii deosebite, provenit din zona conflictului armat din Ucraina;

- introducerea la sectiunile A.1 si B.4.1, a doua randuri referitoare la numarul de zile lucrate in Romania, respectiv in afara Romaniei;

- introducerea la sectiunile C si E.3 a unor informatii privind baza de calcul si contributia de asigurari sociale aferenta veniturilor realizate de persoanele fizice care desfasoara activitati casnice potrivit Legii nr.111/2022, precum si privind contravaloarea tichetelor de activitati casnice acordate angajatilor, potrivit legii;

- restructurarea sectiunii E.3. prin declararea distincta a veniturilor neimpozabile prevazute la art.76 alin.(4) din Codul fiscal, respectiv a veniturilor care sunt neimpozabile in limita plafonului lunar prevazut la art.76 alin.(4^1) din Codul fiscal;

Modificarea corespunzatoare a instructiunilor de completare a formularului 112.

Prevederile ordinului comun se aplica incepand cu veniturile aferente lunii noiembrie 2023, cu termen de declarare a obligatiilor pana la data de 21 decembrie 2023.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici