Reguli generale pentru stabilirea impozitului pe veniturile nerezidentilor
Pentru veniturile obtinute de nerezidenti din Romania, se aplica
prevederile Titlului V din Codul fiscal daca beneficiarul veniturilor: - este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, sau
- este rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri dar nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala valabil la momentul realizarii venitului, sau
- impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
In aceste situatii, pentru veniturile impozabile in Romania prevazute la art. 115 din Codul fiscal se aplica urmatoarele cote de impozit:
- 25% pentru veniturile obtinute din jocuri de noroc;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- 50% pentru veniturile prevazute la art. 115 alin. (1) lit. a) -g), k) si l) din Codul fiscal, daca veniturile sunt platite intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care veniturile sunt platite ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale.
- 16% in cazul oricaror altor venituri impozabile obtinute din Romania, asa cum sunt enumerate la art. 115. Dca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri si prezinta certificatul de rezidenta fiscala valabil la momentul realizarii venitului se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri. In acest caz cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Dispozitiile alin. 2 ale articolelor «
Dividende», «Dobanzi», «Comisioane», «Redevente» din conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, care reglementeaza impunerea in tara de sursa a acestor venituri, se aplica cu prioritate. In cazul cand legislatia interna prevede in mod expres o cota de impozitare mai favorabila sunt aplicabile prevederile legislatiei interne.
In cazul contribuabililor nerezidenti care depun certificatul de rezidenta fiscala ulterior retinerii la sursa a impozitului de catre platitorul de venit, restituirea si regularizarea se efectueaza de catre platitor, in conformitate cu prevederile art. 117 indice 2 din Codul de procedura fiscala. In situatia in care platitorul nu mai exista, restituirea impozitului pe venit retinut la sursa in cuantum mai mare decat cel legal datorat se efectueaza de catre organul fiscal competent, in baza cererii de restituire depuse de contribuabil. Prin organ fiscal competent se intelege organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale ale contribuabilului solicitant.
Platitorul are obligatia de a corecta, daca este cazul, declaratiile informative corespunzatoare regularizarii efectuate.
Autor: Irina Dumitrescu
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota de TVA pentru publicatii online
Intrebare: Am o firma care este o scoala particulara cu predare in limba engleza. Au o platforma cu exercitii online, de pe care urmeaza sa se factureze elevilor utilizarea acestei platforme cu exercitii. Eu consider ca factura emisa catre clienti trebuie inregistrata in contabilitate ca si servicii, cu TVA de 19%. Clientii mei intreaba daca nu poate fi luata in considerare ca niste carti cu exercitii si sa se factureze cu TVA de 5%. Eu spun ca nu, dar totusi va cer sfatul pentru a putea sa le dau un...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatii privind raportarea nefinaciara
Intrebare: Va rog sa precizati daca o societate privata cu un numar mediu de salariati mai mare de 500 depune Declaratia nefinanciara pentru exercitiul financiar 2024. Adresez intrebarea in contextul in care, potrivit Ordinului 85/2024, obligatia societatii de a depune raportarea privind sustenabilitatea intervine incepand cu exercitiul financiar care incepe la 1 ianuarie 2025, iar prevederile OMFP nr. 1802/2014 privind declaratia nefinanciara de la pct. 492^1 au fost abrogate.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Scutiri aplicabile cooperativa agricola infiintata in 2024
Intrebare: Conform Legii nr. 566/2004, s-a infiintat o cooperativa agricola prin asocierea intre 4 persoane fizice si 2 persoane juridice, cu cote de participare aproape egale. Cooperativa a beneficiat de fonduri europene, iar o ferma a fost construita, unde va fi productie de crestere a animalelor si valorificarea porcilor. Sursa de finantare necesara, de 50%, a fost asigurata de cele doua firme cu acelasi profil, respectiv cresterea si valorificarea porcilor. Persoanele fizice asociate nu au avut nicio...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calculul cotei efective de impozitare in contextul impozitului minim global
Intrebare: Firma romaneasca cu cifra de afaceri sub 50 milioane euro nu calculeaza IMCA, fiind parte a unui grup de intreprinderi din UE care a depasit cifra de afaceri de 750 milioane euro. Obligatia CbCr revine societatii mama din UE. Din Legea 431 intelegem ca nu suntem responsabili pentru calculul IRR si UTPR, insa ar trebui sa calculam rata de impozitare aferenta anului 2024 pentru a verifica daca ne incadram pentru aplicarea impozitului minim global. Asadar, avem urmatoarele date: Profit brut:...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<