Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T

24-Mar-2025
796
SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T
Cuprins

Pentru modernizarea si eficientizarea controalelor fiscale autoritatile din Romania au implementat sistemul SAF-T. Chiar daca este utilizat deja de ceva timp, inca exista neclaritati cu privire la raportarea corecta si completa a stocurilor, mai ales in situatii complexe, cum ar fi cele care implica contracte internationale de tip "manufacturing toll" sau perioade tranzitorii in care stocurile sunt transferate intre entitati.

In acest articol, vom vedea opinia specialistului cu privire la doua situatii specifice de raportare a stocurilor in cadrul sistemului SAF-T, abordand in detaliu obligatiile de raportare pentru companiile implicate, atat din punct de vedere al proprietatii fizice asupra stocurilor, cat si al inregistrarii acestora in contabilitatea fiecarei entitati.

Ce este SAF-T

SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Prin implementarea acestui fisier, se urmareste facilitarea comunicarii si transparentei intre companii si institutiile fiscale, contribuind astfel la un control fiscal mai eficient si la o mai buna conformare la reglementarile fiscale.

Cum va asigurati ca declaratia dvs. D406 nu va contine erori? Solutia o constituie lucrarea SAF-T pentru contribuabilii mici care va prezinta situatii dificile intalnite frecvent de contribuabili in momentul raportarii SAF-T, insotite de raspunsuri clare, complete, excelent argumentate de specialisti. Detalii AICI»

Obligatia de raportare stocuri in SAF-T

In ceea ce priveste stocurile, conform Ordinului 1783/2021, informatiile privind „stocurile de produse“ sunt transmise doar pe baza unei solicitari specifice din partea organelor fiscale centrale; in functie de perioada pentru care se solicita furnizarea informatiilor privind stocurile prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T), contribuabilii furnizeaza una sau mai multe declaratii informative cuprinzand subsectiunile din fisierul SAF-T relevante pentru „Stocuri“, separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse in perioada pentru care a fost trimisa solicitarea din partea organelor fiscale centrale.

Continuarea in acest articol»

Raportarea stocurilor in SAF-T - 2 situatii explicate de specialist

Opinia specialistului de la portalcontabilitate.ro cu privire la raportarea stocurilor in SAF-T.

Avem urmatoarele doua situatii:

1. Se va implementa un contract de manufacturing toll intre o companie romaneasca inregistrata in scopuri de TVA si o companie cu sediul in Germania , dar inregistrata in scopuri de TVA si in Romania.

Compania din Germania va achizitiona materiile prime si va emite facturi de vanzare cu produse finite catre clientii finali. Tot ce tine de stocuri (achizitii materii prime si productie stocuri) se afla inregistrat in contabilitaea companiei din Germania.

Cum va asigurati ca declaratia dvs. D406 nu va contine erori? Solutia o constituie lucrarea SAF-T pentru contribuabilii mici care va prezinta situatii dificile intalnite frecvent de contribuabili in momentul raportarii SAF-T, insotite de raspunsuri clare, complete, excelent argumentate de specialisti. Detalii AICI»

Compania romaneasca inregistraza in contabilitate cheltuielile cu forta de munca, amorizarea si alte cheltuieli indirecte. La sfarsit de luna, compania romaneasca factureaza costurile cu un fee suplimentar catre compania din Germania. Stocurile fizic se afla, precum si productia in sine se desfasoara la sediul companiei din Romania.

Am vrea sa stim ce trebuie sa raporteze din punct de vedere SAF-T ambele companii, in special dpdv stocuri.

2. Insa va exista o perioada de implementare pana cand clientii finali sunt pregatiti sa primeasca facturile de la compania din Germania (clientii si stocurile au apartinut companiei din Romania). In aceasta situatie, compania din Germania va emite facturi de produse finite catre compania din Romania, iar compania din Romania va emite facturi catre clientul final.

Si in aceasta situatie ce trebuie sa raporteze dpdv SAF-T ambele companii? In special pentru stocuri.

Situatia 1. Contract de manufacturing toll

Structura contractuala:
Compania din Germania, inregistrata si in scopuri de TVA in Romania, detine stocurile (materii prime, produse finite).
Compania romaneasca presteaza servicii de prelucrare (manopera, amortizare, indirecte).
Stocurile se afla fizic in Romania, dar inregistrate in contabilitatea companiei din Germania.

Raportare SAF-T:

Compania din Germania (inregistrata in Romania):
Este proprietarul stocurilor, deci este entitatea obligata sa raporteze stocurile in sectiunea PhysicalStock din SAF-T (la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii)
De asemenea, trebuie sa completeze si subsectiunile:
-Owners (daca exista diferentiere intre detinator si proprietar, de exemplu daca ar apela la un depozit tert),
-Movement of Goods daca sunt miscari de stocuri (intrari/iesiri) in Romania,
-Products detalii despre produse, inclusiv cod NC si metoda de evaluare (CMP, FIFO, etc.).
ATENTIE: Desi stocurile nu sunt inregistrate in contabilitatea din Romania, raportarea in SAF-T se face de entitatea fiscala inregistrata in Romania care detine aceste stocuri in cazul de fata, compania germana inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Compania romaneasca:
-Nu este proprietara stocurilor si nu are obligatia de raportare a stocurilor in SAF-T (nici in PhysicalStock, nici Movement of Goods).
Va raporta in SAF-T:
-GeneralLedgerEntries toate cheltuielile cu forta de munca, amortizare, etc.
-Sales Invoices facturile emise catre compania germana pentru fee-ul de procesare etc.

Cum va asigurati ca declaratia dvs. D406 nu va contine erori? Solutia o constituie lucrarea SAF-T pentru contribuabilii mici care va prezinta situatii dificile intalnite frecvent de contribuabili in momentul raportarii SAF-T, insotite de raspunsuri clare, complete, excelent argumentate de specialisti. Detalii AICI»

Situatia 2. Tranzitorie: compania din Romania vinde temporar catre clienti finali

Structura:
Compania din Germania vinde produse catre compania romaneasca - apoi compania romaneasca le revinde catre clientii finali. Pana la finalizarea tranzitiei, stocurile redevin ale companiei romanesti (inregistrate in contabilitate).
Raportare SAF-T:

Compania romaneasca:
In aceasta perioada devine proprietara stocurilor.
Are obligatia de raportare in SAF-T:
-PhysicalStock evidentierea stocurilor detinute,
-Movement of Goods orice miscare a acestor stocuri (intrari/iesiri, vanzari),
-Products detalii despre produse,
-GeneralLedgerEntries inregistrari contabile aferente achizitiei de produse finite si vanzarii catre clienti etc.

Compania din Germania:
Vinde produse catre compania romaneasca - nu mai este proprietara stocurilor.
Nu mai are obligatia de a raporta stocurile in SAF-T Romania, dar va raporta:
-Sales Invoices facturile catre compania romaneasca,
-Movement of Goods doar daca se face transferul fizic din afara Romaniei sau dintr-un alt depozit din Romania gestionat de ea.

Clarificare:

SAF-T nu modifica regulile contabile privind evidenta stocurilor, ci doar le reflecta in scop de control fiscal si audit, in format electronic standardizat.
Potrivit Ordinului 1783/2021, SAF-T este un fisier standard de control fiscal care reflecta structura evidentei contabile a contribuabilului la un moment dat.
Nu reprezinta un sistem de evidenta contabila in sine, ci un mijloc de raportare a datelor deja existente in contabilitate.
SAF-T nu impune un sistem de evidenta a stocurilor:
-Nu solicita tinerea gestiunii cantitativ-valorica daca entitatea foloseste un alt sistem (doar valoric sau doar cantitativ);
-Fiecare entitate isi mentine politicile contabile proprii conform OMFP 1802/2014;
-Legea contabilitatii nr. 82/1991 nu a fost modificata in sensul impunerii vreunui format obligatoriu de gestiune in contextul SAF-T.
Conditia esentiala pentru raportare in sectiunea "Stocuri" din SAF-T:
Raportarea se face doar de entitatea care inregistreaza stocurile in evidenta sa contabila (cantitativ sau valoric) in baza documentelor justificative care atesta dreptul de proprietate.

Temei legal 

Ordinul nr. 1783/2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal

ANEXA Nr. 1 
Natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal
5. In tabelul de mai jos sunt prezentate sectiunile si subsectiunile raportabile prin SAF-T, definind structura SAF-T obligatorie pentru Romania, pe baza recomandarilor OCDE versiunea 2.0.


ANEXA Nr. 4

Termenele de transmitere de catre contribuabili/platitori a fisierului standard de control fiscal (SAF-T)1.
Declaratia informativa D406 se transmite in format electronic, data-limita de transmitere fiind:-
ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare, respectiv luna/trimestrul calendaristic, dupa caz, pentru alte informatii decat cele privind sectiunile "Stocuri" si "Active";-
la termenul de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar, in cazul sectiunii "Active";-
la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii, in cazul sectiunii "Stocuri".


Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate din 29.12.2014
Parte integranta din Ordin 1802/2014

314. -
(2) In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(3) Din punct de vedere contabil, efectuarea operatiunii economico-financiare este probata de orice document in care se consemneaza aceasta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici