Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbare denumire firma. Etape si acte necesare

31-Dec-2024
1604
Schimbare denumire firma. Etape si acte necesare

Daca detii in prezent o firma dar vrei, din diferite motive, sa ii schimbi denumirea, trebuie sa stii ca legea iti permite, in anumite conditii, sa faci acest pas. Iar in continuarea acestui articol vom vedea in ce situatii poti solicita schimbarea denumirii firmei, ce etape trebuie sa urmezi, dar si care sunt actele de care ai nevoie.

In ce situatii poti solicita schimbarea denumirii unei firme

Va prezentam cateva dintre cele mai comune situatii in care se poate solicita schimbarea denumirii unei firme:

  • numele firmei pe care o detii este foarte asemanator cu cel al altei firme si astfel pot aparea confuzii;
  • vrei sa schimbi imaginea firmei pentru a atrage noi clienti si a te indrepta catre alt public tinta ( in acest caz este posibil sa ai si noi produse sau servicii, etc);
  • in cazul in care iti schimbi obiectul de activitate, adica vei presta o alta activitate comerciala;
  • daca firma ta va intra in fuziune cu alta sau va fi divizata;
  • cand apar reorganizari interne importante;
  • in cazul in care firma pe care o detii trece de la un statul juridic la altul, spre ex, de la SRL vei trece la PFA;
  • atunci cand vrei sa iti extinzi afacerea pe pietele internationale;
  • poti solicita schimbarea denumirii firmei si atunci cand vrei sa ajungi mai usor la public cu un nume mai usor de tinut minte si mai atractiv.

Lucrarea Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale ar trebui sa se afle pe biroul oricarui intreprinzator, manager, contabil sau director economic din Romania! Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi, vezi AICI»

Etape in procesul de schimbare denumire firma

Procesul prin care vei schimba denumirea firmei nu este unul simplu, fiindca va trebui sa parcurgi mai multe etape, dupa cum urmeaza:

1. Verificarea/rezervarea firmei

Dupa ce ai luat decizia de a schimba denumirea firmei tale, aprobata si prin hotararea Adunarii Generale a Asociatilor sau a Actionarilor (in functie de tipul de firma) trebuie sa completezi si sa depui un formular care va contine 3 denumiri de firma, in ordinea preferintelor ( acesta este de fapt cererea prin care verifici disponibilitatea denumirii firmei si o si rezervi);

Atentie! Firma trebuie sa cuprinda toate elementele cerute de lege:

  • Firma unei societati cu raspundere limitata se compune dintr-o denumire proprie, la care se poate adauga numele unuia sau al mai multor asociati, si va fi insotita de mentiunea scrisa in intregime "societate cu raspundere limitata" sau "S.R.L.".
  • Firma unei societati in nume colectiv trebuie sa cuprinda numele a cel putin unuia dintre asociati, cu mentiunea "societate in nume colectiv", scrisa in intregime.
  • Firma unei societati in comandita simpla trebuie sa cuprinda numele a cel putin unuia dintre asociatii comanditati, cu mentiunea "societate in comandita", scrisa in intregime.
  • Daca numele unei persoane straine de societate figureaza, cu consimtamantul sau, in firma unei societati in nume colectiv ori in comandita simpla, aceasta devine raspunzatoare nelimitat si solidar de toate obligatiile societatii. Aceeasi regula este aplicabila si comanditarului al carui nume figureaza in firma unei societati in comandita.
  • Firma unei societati pe actiuni sau in comandita pe actiuni consta dintr-o denumire proprie, de natura a o deosebi de firma altor societati, si va fi insotita de mentiunea scrisa in intregime "societate pe actiuni" sau "S.A." ori, dupa caz, "societate in comandita pe actiuni".
  • Firma unei microintreprinderi apartinand intreprinzatorului debutant se compune dintr-o denumire proprie insotita de sintagma scrisa in intregime "societate cu raspundere limitata - debutant" sau abrevierea "S.R.L.-D.".

2. Plata taxelor

Dupa ce ai completat formularul mentionat mai sus, trebuie sa achiti anumite taxe pentru a primi raspunsul cu privire la disponibilitatea denumirii si rezervarea ei. Este vorba despre o taxa de registru, dar si un procent aplicat taxei de registru de 50%. In plus, se adauga fondul de lichidare si 10% fondul de buletin.

3. Inregistrarea in registrul comertului

Dupa ce ai primit acordul pentru noua denumire aleasa, trebuie sa mai parcurgi o etapa, aceea prin care te vei inregistra la Registrul Comertului.

Lucrarea Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale ar trebui sa se afle pe biroul oricarui intreprinzator, manager, contabil sau director economic din Romania! Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi, vezi AICI»

4. Declararea oficiala a modificarii denumirii societatii comerciale

Dupa ce te-ai inregistrat in Registrul Comertului si poti utiliza deja noua denumire a societatii, va trebui sa comunici acest lucru si la ANAF. Nu uita, de asemenea, sa modifici toate actele interne care fac referire la denumirea firmei: facturi, contracte, site-ul web, retelele sociale, etc.

Acte necesare pentru a schimba denumirea unei firme

Actele necesare pentru a schimba denumirea unei firme sunt urmatoarele:

  1. Cererea de inregistrare (original) - formular;
  2. Dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii denumirii firmei;
  3. Actul modificator al actului constitutiv, incheiat in forma prevazuta de lege, in original;

Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;

  1. Actul constitutiv actualizat (original);

Daca este cazul:

  • dovada autorizatiilor sau avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila inregistrarii in registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii sau avize este prevazuta de lege, respectiv dovezile privind indeplinirea conditiilor prevazute prin legi speciale, corespunzator domeniului de activitate (in original sau copie certificata);
  • dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
  1. in cazul in care, concomitent cu modificarea denumirii firmei au loc si alte modificari ale actului constitutiv, vor fi depuse inscrisurile prevazute de actele normative in vigoare, corespunzator respectivelor modificari si dupa caz, declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti - formular;
  2. Dovezile privind plata tarifului legal;

tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, Partea a VII-a, dupa caz.

Ce variante ai la indemana pentru a schimba denumirea firmei

Pentru a schimba denumirea firmei ai la indemana mai multe variante, dupa cum urmeaza:

  1. Inregistrare online la ONRC;

Acest lucru inseamna ca vei depune online, la Registrul Comertului, actele necesare si vei parcurge tot procesul de unul singur.

  1. Apelare la firme specializate/consultanta juridica

Daca nu stii cum sa procedezi pentru a schimba denumirea firmei tale sau in cazul in care nu ai timp la dispozitie, poti apela la serviciile unei firme specializate cu astfel de procedee. In plus, in cazul in care exista conflicte de natura juridica, poti lua legatura cu firme de consultanta juridica pentru a te sfatui ce trebuie sa faci in aceasta situatie, etc.

Lucrarea Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale ar trebui sa se afle pe biroul oricarui intreprinzator, manager, contabil sau director economic din Romania! Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi, vezi AICI»

Bine de stiut la schimbarea denumirii unei firme

  • Noua denumire a societatii, dupa inregistrarea la registrul comertului a acestei modificari, este transmisa, automat, catre ANAF, de catre ONRC;
  • Daca societatea este inregistrata in scop de TVA (normal sau special), trebuie sa predea la ANAF, in original, CIF-ul de TVA emis pe vechea denumire pentru a i se elibera un nou CIF (cu acelasi numar), dar pe noua denumire a societatii;
  • Pentru modificarea denumirii contribuabilului nu se depune D700, deoarece nu sunt prevazute mentiuni in instructiunile de completare ale acestei declaratii;
  • Dpdv al casei de marcat, modificarea denumirii utilizatorului casei de marcat nu trebuie notificata organului fiscal, deoarece nu se modifica si CIF-ul;
  • Toate documentele si facturile vor fi emise pe noua denumire;
  • Toti partenerii(clienti, furnizori) trebuie sa fie notificati pentru a lua la cunostinta de modificarile aduse denumirii incepand tot cu data inregistrarii;
  • Raportarile contabile si situatiile financiare anuale vor fi transmise cu noua denumire.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016