Sedinta de guvern: modificari aprobate pentru Codul de procedura fiscala 2012
In sedinta de guvern din 25.01.2012 s-a aprobat Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Iata cateva dintre modificarile aduse:
In cadrul acestor discutii, s-a reglementat expres data in functie de care se apreciaza situatia fiscala viitoare, in cazul emiterii unui acord de pret in avans. In acest sens, s-a precizat aceasta data ca fiind data depunerii cererii de catre contribuabilul solicitant al unui acord de pret in avans.
Iata alte cateva modificari adoptate in aceasta sedinta:
- Preluarea la nivelul Codului de procedura fiscala a dispozitiilor referitoare la inregistrarea domiciliului fiscal din normele metodologice care privesc aplicarea acestui act normativ, aprobate prin HG nr.1050/2004;
- Reglementarea procedurii de colaborare dintre organul fiscal si contribuabil in scopul emiterii unei solutii fiscale individuale anticipate sau unui acord de pret in avans. Astfel, se reglementeaza:
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- S-a reglementat posibilitatea de inregistrare fiscala la solicitarea platitorilor de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor calificate ca fiind finale si pentru persoanele juridice nerezidente;
- Reglementarea posibilitatii unui contribuabil rezident in Romania ale carui venituri cad sub incidenta unei conventii de evitare a dublei impuneri si care considera ca impozitarea nu este conforma cu prevederile acesteia, de a declansa procedura amiabila prevazuta de conventie prin depunerea unei cereri la ANAF;
- Reglementarea accesului contribuabililor la fisele de evidenta analitica pe platitor, asigurandu-se, in acest fel, transparenta in ceea ce priveste informatiile existente in acestea, procedura urmand a fi stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
- Reglementarea posibilitatii solicitarii certificatului de atestare fiscala de persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala, in scopul cunoasterii de catre acestea a situatiei fiscale a societatii;
- Reglementarea obligatiei organului fiscal de a restitui din oficiu, in termen de 5
zile lucratoare, sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi. Aceasta situatie apare, de regula, urmare infiintarii popririi la mai multe banci la care debitorul are deschise conturi;
- Reglementarea dreptului contribuabilului de a solicita dobanzi in situatia in care organul fiscal nu restituie in termenul de 5 zile lucratoare de la data incasarii sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea;
- S-a prevazut expres ca nerespectarea termenului de doua zile pentru ridicarea masurilor de executare silita atrage raspunderea statului pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici, urmand ca atragerea raspunderii acestora din urma sa se faca in conditiile Statutului functionarilor publici si al Legii nr. 324/2009;
- Revizuirea procedurii de comunicare a actului administrativ fiscal. Astfel, in vederea eliminarii dificultatilor aparute in practica in legatura cu aplicarea actualului text si pentru a oferi textului o mai mare claritate, la art. 44 se prevede:
- comunicarea directa prin remitere sub semnatura, fax, e-mail etc., numai daca prin aceasta modalitate se realizeaza comunicarea;
- comunicarea prin posta, ca regula generala, care se va realiza in conditiile in care actul nu s-a comunicat prin remitere, fax, e-mail etc., aceste din urma modalitati fiind utilizate doar in cazul special al asigurarii comunicarii;
- comunicarea actului administrativ fiscal prin publicitate numai in cazul in care comunicarea acestuia nu s-a realizat prin posta;
- Reglementarea obligatiei contribuabililor de a prezenta organului fiscal, la solicitarea acestuia, dosarul tranzactiilor efectuate cu parteneri care sunt situati intr-un stat cu care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregsitrare in Romania contracte de munca incheiate in Franta
Intrebare: Am contractat o firma din Germania care sa se ocupe de: Inregistrarea societatii noastre in scopuri de impozitare pe salarii si asigurari sociale in Germania; Gestionarea angajatilor nostri (cetateni germani cu contract de munca inregistrat in Germania, incheiat intre societatea noastra si cetateanul german), respectiv vor asigura serviciile lunare de salarizare si fiscale, urmand a fi facturati lunar pentru serviciile prestate. In Romania, societatea noastra trebuie sa inregistreze ceva legat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << SAF-T pentru stocuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii: 1. Avem gestiune cantitativ-valorica, receptii de materiale in modulul de gestiune din ERP (bucati cu bucati). In aceasta situatie, in sectiunea "Products" din cadrul SAF-T, daca la "productcommodity" nu avem codul NC (nu suntem obligati) si trecem 000000000, care dintre celelalte campuri din aceasta sectiune trebuie sa apara (care sunt obligatorii)? Adica denumire, UM etc. 2. In contabilitate, in registrul jurnal pentru inregistrarea materialelor...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Evidenta contabila pentru o societate din Franta
Intrebare: O societate din Franta, de dimensiune medie, cu 8 angajati si o cifra de afaceri de 70-80 mii euro/luna, ar putea sa externalizeze contabilitatea in Romania? Firma sora din Romania ar urma sa se ocupe de inregistrarea facturilor si de tinerea evidentei contabile la nivel de balanta de verificare, iar declaratiile si toate obligatiile fiscale si declarative sa fie indeplinite in Franta. Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplinim? Accesul la documente poate fi realizat, avand in vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intreprinderi legate. Lucrari in subantrepriza
Intrebare: Sunt doua microintreprinderi cu domeniul de activitate constructii. Una este a tatalui, ca asociat unic, si depune declaratii lunare, iar cealalta este a fiului, ca asociat unic, si depune declaratii trimestriale. Ambele sunt platitoare de TVA. In cursul anului 2024 si-au dat in subantrepriza lucrari de la una la alta. Pot fi considerate societati legate si, in 2025, sa treaca la impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cursuri prin platforma online. Beneficiar din Norvegia
Intrebare: PFA incheie un contract pentru drepturi de autor cu o firma din Norvegia. Contractul presupune realizarea de materiale didactice/prezentari si sustinerea acestor materiale pe o platforma de cursuri online. Persoana din Romania se logheaza online pe aceasta platforma, din Romania. Societatea din Norvegia asigura accesul la platforma respectiva si ii plateste acesteia, conform contractului, un tarif orar de 150 dolari pe ora. PFA factureaza lunar cate 10 ore. La inceputul anului, a prezentat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<