Sedinta de guvern: modificari aprobate pentru Codul de procedura fiscala 2012
In sedinta de guvern din 25.01.2012 s-a aprobat Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Iata cateva dintre modificarile aduse:
In cadrul acestor discutii, s-a reglementat expres data in functie de care se apreciaza situatia fiscala viitoare, in cazul emiterii unui acord de pret in avans. In acest sens, s-a precizat aceasta data ca fiind data depunerii cererii de catre contribuabilul solicitant al unui acord de pret in avans.
Iata alte cateva modificari adoptate in aceasta sedinta:
- Preluarea la nivelul Codului de procedura fiscala a dispozitiilor referitoare la inregistrarea domiciliului fiscal din normele metodologice care privesc aplicarea acestui act normativ, aprobate prin HG nr.1050/2004;
- Reglementarea procedurii de colaborare dintre organul fiscal si contribuabil in scopul emiterii unei solutii fiscale individuale anticipate sau unui acord de pret in avans. Astfel, se reglementeaza:
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Comision Stripe - neplatitor de TVA O asociatie non profit incaseaza sume prin platforma STRIPE. Asociatia nu este platitoare de TVA. Pentru serviciile prestate platforma STRIPE emite o factura pentru comision plati....citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Inregistari decizie de impunere In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Riscuri fiscale fitteri Firma noastra are un contract cu o firma din Germania, cu cod valid de TVA, prin care punem la dispozitie personal (fitteri) care merge la nave pentru reparatii in UE si afara UE,...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- S-a reglementat posibilitatea de inregistrare fiscala la solicitarea platitorilor de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor calificate ca fiind finale si pentru persoanele juridice nerezidente;
- Reglementarea posibilitatii unui contribuabil rezident in Romania ale carui venituri cad sub incidenta unei conventii de evitare a dublei impuneri si care considera ca impozitarea nu este conforma cu prevederile acesteia, de a declansa procedura amiabila prevazuta de conventie prin depunerea unei cereri la ANAF;
- Reglementarea accesului contribuabililor la fisele de evidenta analitica pe platitor, asigurandu-se, in acest fel, transparenta in ceea ce priveste informatiile existente in acestea, procedura urmand a fi stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
- Reglementarea posibilitatii solicitarii certificatului de atestare fiscala de persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala, in scopul cunoasterii de catre acestea a situatiei fiscale a societatii;
- Reglementarea obligatiei organului fiscal de a restitui din oficiu, in termen de 5
zile lucratoare, sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi. Aceasta situatie apare, de regula, urmare infiintarii popririi la mai multe banci la care debitorul are deschise conturi;
- Reglementarea dreptului contribuabilului de a solicita dobanzi in situatia in care organul fiscal nu restituie in termenul de 5 zile lucratoare de la data incasarii sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea;
- S-a prevazut expres ca nerespectarea termenului de doua zile pentru ridicarea masurilor de executare silita atrage raspunderea statului pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici, urmand ca atragerea raspunderii acestora din urma sa se faca in conditiile Statutului functionarilor publici si al Legii nr. 324/2009;
- Revizuirea procedurii de comunicare a actului administrativ fiscal. Astfel, in vederea eliminarii dificultatilor aparute in practica in legatura cu aplicarea actualului text si pentru a oferi textului o mai mare claritate, la art. 44 se prevede:
- comunicarea directa prin remitere sub semnatura, fax, e-mail etc., numai daca prin aceasta modalitate se realizeaza comunicarea;
- comunicarea prin posta, ca regula generala, care se va realiza in conditiile in care actul nu s-a comunicat prin remitere, fax, e-mail etc., aceste din urma modalitati fiind utilizate doar in cazul special al asigurarii comunicarii;
- comunicarea actului administrativ fiscal prin publicitate numai in cazul in care comunicarea acestuia nu s-a realizat prin posta;
- Reglementarea obligatiei contribuabililor de a prezenta organului fiscal, la solicitarea acestuia, dosarul tranzactiilor efectuate cu parteneri care sunt situati intr-un stat cu care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calcul baza de impozitare microintreprinderi
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: Cont 704: 1.241.263 lei (euro 249.179,59) Cont 7588: 499 lei Cont 7651: 20.823 lei Cont 6651: 2.151 lei Plafon micro: 1.243.525 lei (250.000 euro × 4,9741 lei) Calcul: Cont 704 + cont 7588 = 1.241.263 + 499 = 1.241.762 lei, sub plafonul de 1.243.525 lei. Diferente de curs favorabile = 20.823 - 2.151 = 18.672 lei. Cumulat (1.260.434 lei) depasesc plafonul de 1.243.525 lei. Din cate stiu, diferentele de curs intra in baza impozabila in trimestrul IV sau in trimestrul in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Taxa pe stalp. Gard beton
Intrebare: Gardul care imprejmuieste curtea, proprietate a firmei, face obiectul ?taxei pe stalp?? Gardul este din beton/caramida, tencuit. Nu exista in evidenta contabila o valoare a acestuia, fiind realizat in regie proprie acum 20 de ani. Daca da, cum ar trebui sa ii stabilim valoarea?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dizolvarea si lichidarea voluntara simultana a unui SRL: etape, obligatii contabile si implicatii fiscale
Intrebare: OSRL cu activitate in agricultura (cod CAEN 0111), platitor de TVA si impozit pe profit anual, doreste sa depuna la ONRC, in data de 21.07.2025, hotararea AGA pentru dizolvare si lichidare voluntara. In ultima balanta intocmita avem urmatoarele solduri: * 1012: C 200,00 * 1061: C 40,00 * 1068: C 912.945,92 * 1171: C 23.580,12 * 121: D 936.599,72 * 5121: D 166,32 1. Cu ocazia inceperii lichidarii, vom intocmi formularul S1004 si vom bifa casuta 2. In prima coloana vom trece data 01.01.2025 cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Sponsorizare in servicii transport ONG
Intrebare: O societate de transport marfa, platitoare de TVA si impozit pe profit, a organizat un transport in favoarea unei asociatii inscrisa in registrul entitatilor si care a incheiat un contract de sponsorizare cu firma noastra. In obiectul contractului nu este trecuta o suma anume, ci doar mentionat ?transport dintr-un oras in altul?. Firma are foaie de parcurs si CMR intocmit. Cum stabilesc o suma concreta pentru acest transport? Trebuie sa intocmesc factura catre asociatie pentru acest transport?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Aspecte fiscale achizitie teren si cladire pe societate
Intrebare: O societate inregistrata in scopuri de TVA in Romania, platitoare de TVA lunar si de impozit pe profit, cu asociat unic si administrator nerezident de origine sarba, doreste sa achizitioneze un apartament si un teren pe numele societatii, de la o persoana juridica. Care este tratamentul fiscal si contabil pentru cele doua achizitii? In ce masura aceste achizitii pot contribui la reducerea impozitului pe profit datorat de societate? Ulterior, societatea doreste sa inchirieze apartamentul. Cum se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<