Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sistemul TVA la incasare: Cele mai bune explicatii privind noile modificari

24-Apr-2013
3134
Asa cum stiti deja, incepand din ianuarie 2013, in Romania se aplica sistemul TVA la incasare, reglementat de O.G. nr. 15/2012 si H.G. nr. 1.071/2012.

Persoanele eligibile sunt persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt inregistrate in scopuri de TVA;
- au sediul activitatii economice in Romania;
- au inregistrat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei in anul calendaristic precedent (din punctul de vedere al TVA, cifra de afaceri se determina ca cifra de afaceri din operatiuni impozabile plus cifra de afaceri din operatiuni scutite cu drept de deducere).

Intrarea in sistem se va face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale (respectiv luna sau trimestrul) din anul urmator celui in care cifra de afaceri nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei. in acest sens, se depune o notificare (formularul 097) pana pe 25 ianuarie a anului urmator.

De asemenea, intrarea in sistem se mai face concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA in cursul anului.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii


Iesirea din sistem se face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale urmatoare celei in care s-a depasit plafonul. Persoanele eligibile vor figura in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Pentru persoanele din sistem, TVA la incasare presupune amanarea TVA deductibile pana la data platii. Astfel, pentru deducerea TVA va fi nevoie de doua documente: factura si dovada efectuarii platii.

TVA colectata va fi amanata pana la data incasarii, dar nu mai mult de 90 de zile, restrictie ce va favoriza statul si care nu mai respecta principiul neutralitatii TVA.

Persoanele care nu aplica sistemul vor colecta TVA conform regulilor de baza, dar vor deduce TVA diferentiat:
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele care nu aplica sistemul, conform regulilor
de baza;
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele din sistem, deduc TVA la data platii.

Pe facturile emise pentru operatiunile pentru care se aplica sistemul, va fi obligatorie inscrierea mentiunii TVA la incasare. Daca pe factura nu este inscrisa aceasta mentiune, contribuabilii trebuie sa verifice existenta vanzatorului in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Fiecare incasare totala/partiala se considera ca include si taxa aferenta (se va deduce prin inmultire cu 24/124, 9/109, 5/105, dupa caz).

Pentru operatiunile in valuta, cursul aplicabil este cel la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare.

Pentru facturi emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, nu se aplica plata TVA la incasare.

Pentru facturi part iale emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, si pentru care livrarea/prestarea are loc dupa data intrarii in sistem, se va aplica sistemul de TVA la incasare numai pentru diferente.

La iesirea din sistem se aplica rationamentul reciproc.

Contribuabilii din sistem vor include in jurnalele de vanzari facturile emise pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura.

Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de vanzari din fiecare luna.

In plus, pentru aceste operatiuni, in jurnalele de vanzari se inscriu si:

a) numarul si data documentului de incasare (ori data la care s-au implinit cele 90 de zile);
b) valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si taxa pe valoarea adaugata aferenta;
d) valoarea incasata (ori pentru care au trecut 90 de zile) in perioada, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila aferenta;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.

Atat contribuabilii din sistem, cat si cei din afara, dar care cumpara de la acestia vor include in jurnalele de cumparari facturile primite pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca taxa nu este deductibila in perioada fiscala in care a fost emisa factura.
Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de cumparari din fiecare luna.

In plus, in jurnalele de cumparari se inscriu, pentru aceste operatiuni, si:
a) numarul si data documentului de plata;
b) valoarea integrala a contravalorii achizitiei de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si TVA aferenta;
d) valoarea platita in perioada, inclusiv TVA si, corespunzator, baza impozabila si TVA exigibila;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sistemul TVA la incasare: Cele mai bune explicatii privind noile modificari":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"