Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul TVA la incasare: Cele mai bune explicatii privind noile modificari

24-Apr-2013
5581
Asa cum stiti deja, incepand din ianuarie 2013, in Romania se aplica sistemul TVA la incasare, reglementat de O.G. nr. 15/2012 si H.G. nr. 1.071/2012.

Persoanele eligibile sunt persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt inregistrate in scopuri de TVA;
- au sediul activitatii economice in Romania;
- au inregistrat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei in anul calendaristic precedent (din punctul de vedere al TVA, cifra de afaceri se determina ca cifra de afaceri din operatiuni impozabile plus cifra de afaceri din operatiuni scutite cu drept de deducere).

Intrarea in sistem se va face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale (respectiv luna sau trimestrul) din anul urmator celui in care cifra de afaceri nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei. in acest sens, se depune o notificare (formularul 097) pana pe 25 ianuarie a anului urmator.

De asemenea, intrarea in sistem se mai face concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA in cursul anului.

Iesirea din sistem se face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale urmatoare celei in care s-a depasit plafonul. Persoanele eligibile vor figura in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Pentru persoanele din sistem, TVA la incasare presupune amanarea TVA deductibile pana la data platii. Astfel, pentru deducerea TVA va fi nevoie de doua documente: factura si dovada efectuarii platii.

TVA colectata va fi amanata pana la data incasarii, dar nu mai mult de 90 de zile, restrictie ce va favoriza statul si care nu mai respecta principiul neutralitatii TVA.

Persoanele care nu aplica sistemul vor colecta TVA conform regulilor de baza, dar vor deduce TVA diferentiat:
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele care nu aplica sistemul, conform regulilor
de baza;
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele din sistem, deduc TVA la data platii.

Pe facturile emise pentru operatiunile pentru care se aplica sistemul, va fi obligatorie inscrierea mentiunii TVA la incasare. Daca pe factura nu este inscrisa aceasta mentiune, contribuabilii trebuie sa verifice existenta vanzatorului in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Fiecare incasare totala/partiala se considera ca include si taxa aferenta (se va deduce prin inmultire cu 24/124, 9/109, 5/105, dupa caz).

Pentru operatiunile in valuta, cursul aplicabil este cel la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare.

Pentru facturi emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, nu se aplica plata TVA la incasare.

Pentru facturi part iale emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, si pentru care livrarea/prestarea are loc dupa data intrarii in sistem, se va aplica sistemul de TVA la incasare numai pentru diferente.

La iesirea din sistem se aplica rationamentul reciproc.

Contribuabilii din sistem vor include in jurnalele de vanzari facturile emise pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura.

Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de vanzari din fiecare luna.

In plus, pentru aceste operatiuni, in jurnalele de vanzari se inscriu si:

a) numarul si data documentului de incasare (ori data la care s-au implinit cele 90 de zile);
b) valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si taxa pe valoarea adaugata aferenta;
d) valoarea incasata (ori pentru care au trecut 90 de zile) in perioada, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila aferenta;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.

Atat contribuabilii din sistem, cat si cei din afara, dar care cumpara de la acestia vor include in jurnalele de cumparari facturile primite pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca taxa nu este deductibila in perioada fiscala in care a fost emisa factura.
Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de cumparari din fiecare luna.

In plus, in jurnalele de cumparari se inscriu, pentru aceste operatiuni, si:
a) numarul si data documentului de plata;
b) valoarea integrala a contravalorii achizitiei de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si TVA aferenta;
d) valoarea platita in perioada, inclusiv TVA si, corespunzator, baza impozabila si TVA exigibila;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016