Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Somaj tehnic 2020. Intreruperea activitatii partial si indemnizatia in vazul cumulului de contracte

17-Apr-2020
4117

Societate X care activeaza in domeniul constructiilor suspenda contractele individuale de munca cf art 52 lit c), urmare a situatiei provocate de Covid- 19.

 
1. Dupa 7 zile de suspendare societatea incheie un contract de prestari servicii care necesita prezenta angajatilor timp de 4 zile. Dupa aceste 4 zile se pot suspenda din nou contractele individuale de munca?

Daca da, indemnizatia de somaj tehnic pentru ambele perioade este suportata de ANOFM?

2. Printre angajatii cu contracte suspendate se afla si o persoana care are doua contracte active (un contract cu functia de baza 8 ore la societatea X si unul cu timp partial de 2 ore la societatea Y). La societatea X indemnizatia de somaj tehnic este suportata de ANOFM. Societatea Y, la fel ca prima, doreste sa suspende contractele individuale din cauza lipsei de lucrari. Cum poate societatea Y sa suspende contractul individual de munca?


Somaj tehnic? Daca da, acesta mai este suportat de ANOFM?

Concediu fara plata? Atunci nu sunt afectate contributiile angajatului?

Ne puteti propune o varianta acceptabila de ambele parti?

3. Unul dintre angajati are poprire pe venituri instituita de ANAF (denumirea obligatiei fiscale/bugetare venituri din amenzi si cheltuieli judiciare). Pe perioada suspendarii contractului individual se mai efectueaza poprirea ? Dar in cazul in care contractul nu este suspendat dar suntem in stare de urgenta decretata?

4. Societatea beneficiaza de facilitatile OUG114/2018 si in timpul somajului tehnic?

Raspunsul specialistului nostru, Gabriela Dita:

1. Conform art. XI din OUG 30/2020 astfel cum a fost modificata prin OUG 32/2020, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusul SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.

Asadar, pe perioada starii de urgenta beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, angajatorii care intrerup temporar activitatea total sau partial.
In speta, apreciem ca societatea va beneficia de indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.

2. Conform art. XI alin. (10) din OUG 30/2020, in situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia pentru somaj aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

In speta, salariatul beneficiaza de indemnizatia de somaj suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj numai la functia de baza (unde drepturile salariale sunt mai avantajoase).
Angajatorul Y poate de asemenea suspenda contractual pentru somaj tehnic situatie in care fie plateste angajatorul din bugetul propriu indemnizatia, fie in decizia de suspendare arata ca salariatul nu detine functia de baza la unitatea sa si prin urmare nu beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj conform art. XI alin. (10) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.


3. Masuri de suspendare a popririlor vizeaza domeniul pensiilor publice sau al creantelor bugetare in acest sens fiind instituite prevederi speciale in art. XVIII din OUG nr. 32/2020 si respectiv art. VII din OUG 29/2020.

Astfel, potrivit art. XVIII din OUG 32/2020 se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, fiscale si comerciale care se aplica asupra drepturilor lunare platite prin casele teritoriale de pensii. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor platite de casele teritoriale de pensii se aplica, prin efectul legii, de catre aceste institutii fara alte formalitati din partea beneficiarilor acestor drepturi.

Masurile de suspendare sus-mentionate inceteaza in termen de 60 de zile de la data incetarii starii de urgenta.

Totodata, la art. VII din OUG 29/2020 se stabileste ca se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.

Aceste masuri fiscale inceteaza in termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.
In ceea ce priveste obligatiile generale ale salariatilor, intrucat nu au intervenit modificari legislative in acest domeniu ca urmare a instituirii starii de urgenta potrivit
Decretului 195/2020, apreciem ca sunt in continuare active si trebuie executate intocmai, conform regulilor generale stabilite de Codul de procedura civila.

In situatia in care contractul individual de munca al salariatului este suspendat conform art,. 52 si art. 53 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, apreciem ca poprirea instituita isi mentine valabilitatea, cuantumul acesteia raportandu-se insa la noua valoare a cuantumului venitului incasat.

In acest sens, semnalam ca potrivit art. 729 din Codul de procedura civila salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite:
a) pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii;
b) pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.

Indemnizatiile de somaj tehnic sunt venituri periodice ce se platesc salariatilor fapt pentru care acestea pot fi poprite.
Art. 729 alin. (7) din acelasi act normativ stabileste ca, alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii.

Apreciem ca indemnizatia de somaj tehnic nu se incadreaza la aceasta exceptie intrucat nu are o destinatie speciala asa cum sunt destinatiile enumerare.
Totodata, intrucat pe perioada starii de urgenta nu a fost adoptata inca o reglementare legala care sa permita sistarea proprilor infiintate, altele decat cele care fac obiectul dispozitiilor OUG 32/2020 si OUG 29/2020, apreciem ca popririle infiintate isi mentin aplicabilitatea.


4. Pentru indemnizatia acordata pe perioada somajului tehnic nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarilesi completarile ulterioare.

Astfel, CAM nu se datoreaza pentru indemnizatia de somaj tehnic de niciun angajator. 
In ceea ce priveste aplicarea facilitatilor din domeniul constructiilor (scutire de impozit pe venit, scutire CASS, reducere cota CAS) precizam urmatoarele:
Art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, conditioneaza acordare facilitatilor in domeniul constructiilor de desfasurarea de activitati in domeniul constructiilor. 
Prin urmare, angajatorii din domeniul constructiilor care nu mai desfasoara activitate nu pot aplica facilitatile pentru indemnizatia de somaj tehnic. 

Angajatorii care desfasoara activitate in domeniul constructiilor dar a fost redusa pot aplica facilitatile asupra indemnizatiei de somaj tehnic, evident daca sunt indeplinite toate conditiile pentru acordarea facilitatilor. 
In caz contrar indemnizatia pentru somaj tehnic este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit (10%), a contributiei de asigurari sociale de stat (25%) si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (10%) se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016