
Raportul Special
realizat de specialisti
Societate X care activeaza in domeniul constructiilor suspenda contractele individuale de munca cf art 52 lit c), urmare a situatiei provocate de Covid- 19.
1. Dupa 7 zile de suspendare societatea incheie un contract de prestari servicii care necesita prezenta angajatilor timp de 4 zile. Dupa aceste 4 zile se pot suspenda din nou contractele individuale de munca?
Daca da, indemnizatia de somaj tehnic pentru ambele perioade este suportata de ANOFM?
2. Printre angajatii cu contracte suspendate se afla si o persoana care are doua contracte active (un contract cu functia de baza 8 ore la societatea X si unul cu timp partial de 2 ore la societatea Y). La societatea X indemnizatia de somaj tehnic este suportata de ANOFM. Societatea Y, la fel ca prima, doreste sa suspende contractele individuale din cauza lipsei de lucrari. Cum poate societatea Y sa suspende contractul individual de munca?
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Raspunsul specialistului nostru, Gabriela Dita:
1. Conform art. XI din OUG 30/2020 astfel cum a fost modificata prin OUG 32/2020, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusul SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.
Asadar, pe perioada starii de urgenta beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, angajatorii care intrerup temporar activitatea total sau partial.
In speta, apreciem ca societatea va beneficia de indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
2. Conform art. XI alin. (10) din OUG 30/2020, in situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia pentru somaj aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
In speta, salariatul beneficiaza de indemnizatia de somaj suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj numai la functia de baza (unde drepturile salariale sunt mai avantajoase).
Angajatorul Y poate de asemenea suspenda contractual pentru somaj tehnic situatie in care fie plateste angajatorul din bugetul propriu indemnizatia, fie in decizia de suspendare arata ca salariatul nu detine functia de baza la unitatea sa si prin urmare nu beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj conform art. XI alin. (10) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Masuri de suspendare a popririlor vizeaza domeniul pensiilor publice sau al creantelor bugetare in acest sens fiind instituite prevederi speciale in art. XVIII din OUG nr. 32/2020 si respectiv art. VII din OUG 29/2020.
Astfel, potrivit art. XVIII din OUG 32/2020 se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, fiscale si comerciale care se aplica asupra drepturilor lunare platite prin casele teritoriale de pensii. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor platite de casele teritoriale de pensii se aplica, prin efectul legii, de catre aceste institutii fara alte formalitati din partea beneficiarilor acestor drepturi.
Masurile de suspendare sus-mentionate inceteaza in termen de 60 de zile de la data incetarii starii de urgenta.
Totodata, la art. VII din OUG 29/2020 se stabileste ca se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.
Aceste masuri fiscale inceteaza in termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.
In ceea ce priveste obligatiile generale ale salariatilor, intrucat nu au intervenit modificari legislative in acest domeniu ca urmare a instituirii starii de urgenta potrivit
Decretului 195/2020, apreciem ca sunt in continuare active si trebuie executate intocmai, conform regulilor generale stabilite de Codul de procedura civila.
In situatia in care contractul individual de munca al salariatului este suspendat conform art,. 52 si art. 53 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, apreciem ca poprirea instituita isi mentine valabilitatea, cuantumul acesteia raportandu-se insa la noua valoare a cuantumului venitului incasat.
In acest sens, semnalam ca potrivit art. 729 din Codul de procedura civila salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite:
a) pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii;
b) pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.
Indemnizatiile de somaj tehnic sunt venituri periodice ce se platesc salariatilor fapt pentru care acestea pot fi poprite.
Art. 729 alin. (7) din acelasi act normativ stabileste ca, alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii.
Apreciem ca indemnizatia de somaj tehnic nu se incadreaza la aceasta exceptie intrucat nu are o destinatie speciala asa cum sunt destinatiile enumerare.
Totodata, intrucat pe perioada starii de urgenta nu a fost adoptata inca o reglementare legala care sa permita sistarea proprilor infiintate, altele decat cele care fac obiectul dispozitiilor OUG 32/2020 si OUG 29/2020, apreciem ca popririle infiintate isi mentin aplicabilitatea.
4. Pentru indemnizatia acordata pe perioada somajului tehnic nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarilesi completarile ulterioare.
Astfel, CAM nu se datoreaza pentru indemnizatia de somaj tehnic de niciun angajator.
In ceea ce priveste aplicarea facilitatilor din domeniul constructiilor (scutire de impozit pe venit, scutire CASS, reducere cota CAS) precizam urmatoarele:
Art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, conditioneaza acordare facilitatilor in domeniul constructiilor de desfasurarea de activitati in domeniul constructiilor.
Prin urmare, angajatorii din domeniul constructiilor care nu mai desfasoara activitate nu pot aplica facilitatile pentru indemnizatia de somaj tehnic.
Angajatorii care desfasoara activitate in domeniul constructiilor dar a fost redusa pot aplica facilitatile asupra indemnizatiei de somaj tehnic, evident daca sunt indeplinite toate conditiile pentru acordarea facilitatilor.
In caz contrar indemnizatia pentru somaj tehnic este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit (10%), a contributiei de asigurari sociale de stat (25%) si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (10%) se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnicSOMAJ TEHNIC 2020: Ministrul Muncii anunta inceperea primelor platiAJOFM a publicat noile formulare aferente Somajului Tehnic pentru luna iunie 2020Somajul tehnic, indemnizatia pentru timp redus de munca si cea pentru reducerea activitatii profesionistilor, prelungite pana la 30 iunie 2021OUG 70/2020: Prelungire indemnizatii de somaj tehnic si zile libere pentru parinti. Masuri specificeArticole similare
Drepturile salariatilor pentru exercitarea sarcinilor de serviciu. Tratament fiscalSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA