Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SOMAJ TEHNIC la valoarea de 75% din salariu pentru angajatii firmelor afectate direct sau indirect de razboi

07-Apr-2022
8584
SOMAJ TEHNIC la valoarea de 75% din salariu pentru angajatii firmelor afectate direct sau indirect de razboi

Guvernul a aprobat in sedinta din 6 aprilie noi masuri de protectie sociala pentru salariatii angajatorilor a caror activitate este afectata de criza din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus. Astfel, va fi acordat somaj tehnic la valoarea de 75% din salariu pentru angajatii firmelor care sunt nevoite sa isi restranga sau suspende activitatea.

Prin Ordonanta de Urgenta, Executivul a reglementat ca salariatii carora angajatorii le suspenda temporar contractul individual de munca potrivit art. 52 alin. 1 lit.c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, sa beneficieze de o indemnizatie de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.

Aceasta masura se va acorda pana la 31 decembrie 2022 pentru salariatii angajatorilor afectati in mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuarii de tranzactii cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus ca urmare a efectelor generate de agresiunea militara rusa asupra Ucrainei, precum si pentru salariatii angajatorilor supusi sanctiunilor internationale si care au instituite masuri restrictive in raport cu actiunile care submineaza sau ameninta integritatea teritoriala, suveranitatea si independenta Ucrainei. Masura va fi suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Vor putea solicita acest sprijin angajatorii care inregistreaza in luna pentru care cer masura o diminuare a incasarilor cu minimum 20% fata de veniturile realizate in luna ianuarie 2022 sau fata de veniturile realizate in luna similara a anului 2021, precum si cei care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Pentru acordarea indemnizatiei, angajatorii depun prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca au fost afectati in mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuarii de tranzactii cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de agresiunea militara rusa asupra Ucrainei. Alaturi de cerere si declaratie se anexeaza balanta de venituri si cheltuieli aferenta lunii pentru care se solicita indemnizatia, precum si balanta de venituri si cheltuieli la care se raporteaza diminuarea, sau, dupa caz, de copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice in domeniul sanctiunilor internationale, emis de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului.

Modelul documentelor urmeaza sa fie aprobat, in termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede posibilitatea ca angajatorul sa solicite intr-o luna calendaristica, pentru aceeasi perioada din luna, pentru salariati diferiti, dar si pentru acelasi salariat, pentru perioade diferite din luna, atat indemnizatia de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cat si indemnizatia de 75% din salariul de baza brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru.

Impactul financiar estimat pentru aplicarea noii masuri de sustinere a locurilor de munca si de prevenire a cresterii somajului este de aproximativ 736 milioane lei pentru anul 2022.


De asemenea, Executivul a aprobat un proiect de hotarare care modifica si completeaza normele metodologice de aplicare a prevederilor OG nr.129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobate prin HG nr. 522/2003.

Actul normativ clarifica anumite prevederi cu scopul de a creste calitatea sistemului de formare profesionala a adultilor, pentru imbunatatirea competentelor profesionale ale salariatilor si o mai buna corelare a cererii de pe piata muncii cu oferta de formare profesionala.

 

Sursa: MMPS

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016