Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sondaj: Firmele se asteapta la simplificarea controalelor fiscale dupa implementarea E-factura, obligatorie din 2024 in relatiile B2B

18-Sep-2023
1722
Sondaj: Firmele se asteapta la simplificarea controalelor fiscale dupa implementarea E-factura, obligatorie din 2024 in relatiile B2B

Majoritatea companiilor respondente in cadrul unui sondaj realizat de PwC Romania se asteapta la simplificarea controalelor fiscale dupa ce va fi implementata facturarea electronica in relatia dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.

Astfel, 85% dintre cei care au raspuns cred ca RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara al ANAF, respectiv a controalelor la distanta, de tip desk – audit, iar 56% spun ca vor fi reduse solicitarile echipelor de control in timpul inspectiei fiscale.

In plus, companiile estimeaza ca facturarea electronica va aduce si alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene si va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenti) sau la diminuarea vulnerabilitatilor vechiului sistem de facturare in cadrul companiilor: erori umane, volume si costuri mari de arhivare (35% dintre respondenti).

”Obligativitatea facturarii electronice este una dintre masurile incluse in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru cresterea gradului de conformare a contribuabililor, precum si descurajarea tentativelor de frauda. Datele transmise de autoritatile romane Comisiei Europene arata ca extinderea obligatiei de e-facturare in relatia dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel putin 5 puncte procentuale pana in 2026, fata de nivelul inregistrat in 2019. Astfel, estimarea autoritatilor este ca masura va duce la o crestere a colectarii TVA si a impozitelor directe de cel putin 1,5 miliarde de euro. Avand in vedere ca bugetul de stat continua sa inregistreze dezechilibre mari si ca guvernul cauta solutii de consolidare fiscala, masurile de digitalizare si reforma a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecti”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Liderul Departamentului de servicii fiscale si juridice al PwC Romania.

Cum decurge implementarea e-factura?

Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au inceput pregatirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se afla in stadiul de analiza generala a datelor obligatorii.

Pana acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea si testarea unei solutii, iar 22% nu au facut niciun demers.

”Companiile din Romania trebuie sa-si adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice si a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificari de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicatii, precum si de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice in conformitate cu noua obligatie ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum si relatia comerciala dintre parteneri, avand in vedere ca pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi daca aceasta nu a fost emisa si transmisa prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC Romania.

Principalele motive care conduc la intarzierea finalizarii procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondentilor: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP si stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicatii clare din partea autoritatilor privind obligativitatea RO e-Factura (43%).

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronica“ a fost demarat in luna martie 2020 de catre Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala si va fi implementat etapizat, fiind initial obligatoriu pentru operatorii economici in relatia cu autoritatile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie si in contractele incheiate in relatia B2B (business to business), in masura in care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.

De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzactiile dintre companii, business to business (B2B).

Sondajul PwC Romania efectuat in septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.



Sursa: PwC Romania

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016