SRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza codul CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri
Oficiul National al Registrului Comertului ne comunica, printr-un anunt pe pagina oficiala, ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justitiei nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, in conformitate cu CAEN Rev. 3, obligatia actualizarii fiind prevazuta de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
SRL, PFA, II, IF care actualizeaza coduri CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri
In contextul obligatiei de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilita procedura necesara pentru implementarea actualizarii, asigurandu-se conformitatea cu noile reglementari.
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2025, profesionistii completeaza Cererea de inregistrare in registrul comertului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil incepand cu 01.01.2025), in care precizeaza obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3.
Cererea de inregistrare in registrul comertului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghiseu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de posta/curierat si se solutioneaza de catre registratorul de registrul comertului.
In acest sens:
-persoanele juridice in situatia in care:
- procedeaza doar la actualizarea obiectului de activitate, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fara a fi necesar a depune alte documente, cu exceptia dovezii privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Vanzare imobil, plafon scutire TVA O societate cu obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate (CAEN 6820), desfasoara activitati de inchiriere a unor...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
odata cu actualizarea obiectului de activitate solicita inregistrarea unei/unor alte/altor mentiuni in registrul comertului, la sectiunea V ”
Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” din cererea de inregistrare in registrul comertului (
Anexa 2a) completeaza pct. 8 „
actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” si pct.4 ”
inscriere mentiuni pentru firma...” cu bifarea casetei corespunzatoare modificarii/modificarilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, dupa caz, cu precizarea ca documentele depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului,
www.onrc.ro - Sectiunea
Mentiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implica detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise in tabelul de corespondenta, la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” din cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) completeaza pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” si pct.4 ”inscriere mentiuni pentru firma...” cu bifarea la pct. 4.1 ” acte si fapte pentru care legea prevede obligatia inscrierii” a casetei ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea ca documentele, depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
-persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF) in situatia in care:
- procedeaza doar la actualizarea obiectului de activitate, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b) la sectiunea dedicata de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fara a fi necesar a depune alte documente, cu exceptia, dovezii privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul;
- odata cu actualizarea obiectului de activitate solicita inregistrarea unei alte mentiuni in registrul comertului, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b), atat la sectiunea dedicata de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cat si la Sectiunea VI ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului, ...” prin bifarea corespunzatoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, dupa caz, cu precizarea ca documentele depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informatii referitoare la documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implica detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise in tabelul de corespondenta, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b) la sectiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” si ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea ca documentele, depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
In toate cazurile care implica actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comertului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de inregistrare, precum si informatii punctuale la zi din registrul comertului.
Pentru cererile inregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, si care au depuse in sustinere documente intocmite conform CAEN Rev. 2, raman aplicabile dispozitiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN Rev.2 si se vor solutiona ca atare, chiar daca termenul de solutionare este stabilit dupa data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificari CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior si va impune depunerea unei noi cereri, care sa reflecte modificarile necesare conform acestei clasificari.
Aceasta situatie nu limiteaza dreptul solicitantului ca, pana la termenul de solutionare, sa depuna, in completarea cererii initiale, documentele intocmite conform CAEN Rev. 3 si sa efectueze completarea sectiunii dedicate actualizarii obiectului de activitate.
Certificatele de inregistrare si certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comertului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a inregistrarii datelor din declaratia-tip pe propria raspundere privind autorizarea functionarii sau desfasurarii activitatii, raman valabile pana la data actualizarii obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.
Sursa: ONRC
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<