Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza codul CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri

09-Ian-2025
2147
SRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza codul CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri

Oficiul National al Registrului Comertului ne comunica, printr-un anunt pe pagina oficiala, ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justitiei nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, in conformitate cu CAEN Rev. 3, obligatia actualizarii fiind prevazuta de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

SRL, PFA, II, IF care actualizeaza coduri CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri

In contextul obligatiei de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilita procedura necesara pentru implementarea actualizarii, asigurandu-se conformitatea cu noile reglementari.

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2025, profesionistii completeaza Cererea de inregistrare in registrul comertului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil incepand cu 01.01.2025), in care precizeaza obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3.

Cererea de inregistrare in registrul comertului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghiseu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de posta/curierat si se solutioneaza de catre registratorul de registrul comertului.

In acest sens:

-persoanele juridice in situatia in care:

  • procedeaza doar la actualizarea obiectului de activitate, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fara a fi necesar a depune alte documente, cu exceptia dovezii privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul;


odata cu actualizarea obiectului de activitate solicita inregistrarea unei/unor alte/altor mentiuni in registrul comertului, la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” din cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) completeaza pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” si pct.4 ”inscriere mentiuni pentru firma...” cu bifarea casetei corespunzatoare modificarii/modificarilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, dupa caz, cu precizarea ca documentele depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);

  • actualizarea obiectului de activitate implica detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise in tabelul de corespondenta, la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” din cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) completeaza pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” si pct.4 ”inscriere mentiuni pentru firma...” cu bifarea la pct. 4.1 ” acte si fapte pentru care legea prevede obligatia inscrierii” a casetei ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea ca documentele, depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);


-persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF) in situatia in care:

  • procedeaza doar la actualizarea obiectului de activitate, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b) la sectiunea dedicata de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fara a fi necesar a depune alte documente, cu exceptia, dovezii privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul;
  • odata cu actualizarea obiectului de activitate solicita inregistrarea unei alte mentiuni in registrul comertului, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b), atat la sectiunea dedicata de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cat si la Sectiunea VI ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului, ...” prin bifarea corespunzatoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, dupa caz, cu precizarea ca documentele depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informatii referitoare la documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
  • actualizarea obiectului de activitate implica detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise in tabelul de corespondenta, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b) la sectiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” si ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea ca documentele, depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);


In toate cazurile care implica actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comertului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de inregistrare, precum si informatii punctuale la zi din registrul comertului.

Pentru cererile inregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, si care au depuse in sustinere documente intocmite conform CAEN Rev. 2, raman aplicabile dispozitiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN Rev.2 si se vor solutiona ca atare, chiar daca termenul de solutionare este stabilit dupa data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificari CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior si va impune depunerea unei noi cereri, care sa reflecte modificarile necesare conform acestei clasificari.

Aceasta situatie nu limiteaza dreptul solicitantului ca, pana la termenul de solutionare, sa depuna, in completarea cererii initiale, documentele intocmite conform CAEN Rev. 3 si sa efectueze completarea sectiunii dedicate actualizarii obiectului de activitate.

Certificatele de inregistrare si certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comertului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a inregistrarii datelor din declaratia-tip pe propria raspundere privind autorizarea functionarii sau desfasurarii activitatii, raman valabile pana la data actualizarii obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.


Sursa: ONRC

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016