Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tranzactii efectuate cu un contribuabil inactiv: cum procedam?

04-Oct-2011
6788

Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt declarati inactivi si le sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (11) si


(12) din Codul fiscal, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;

b) se sustrag de la efectuarea inspeciei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea
acestuia;

c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al preedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Declararea contribuabililor inactivi, precum si reactivarea acestora se fac de catre organul fiscal, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii
stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Naionale de Administrare Fiscala, care se comunica contribuabilului (OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, art. 781 Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, introdus prin OG nr. 29/2011)

Autoritatile fiscale nu vor lua in considerare tranzactiile efectuate de un / cu un contribuabil declarat inactiv, cu urmatoarele exceptii:

- achizitiile de bunuri efectuate de la un contribuabil declarat inactiv,in cadrul procedurii de executare silit. [Cod fiscal art. 11 alin. (12)]

- livrarile de bunuri efectuate de un contribuabil declarat inactiv in cadrul procedurii de executare silita. [ Cod fiscal art. 11 alin. (11)]

Atentie: Furnizorii/prestatorii si beneficiarii trebuie sa verifice inainte de incheierea tranzactiilor starea clientului, respectiv a furnizorului/prestatorului consultand site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Informatii publice - Informatii privind agentii economici - Agenti economici inactivi sau reactivati.

Din punct de vedere al IMPOZITULUI PE PROFIT

Cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv sunt considerate cheltuieli nedeductibile. [ Cod fiscal art. 21(4) r)]

Din punct de vedere al TVA

Pentru achizitiile efectuate in cadrul procedurii de executare silita de catre o persoana impozabila de la un contribuabil declarat inactiv, se acorda dreptul de deducere a TVA,in limitele si in conditiile prevzute la art. 145 - 1471 din Codul fiscal. [Cod fiscal art. 145 (41), HG 44/2004 pct. 45 (4), pct. 75 - livrari /achizitii efectuate in cadrul procedurii de executare silit]

AJUSTAREA TVA

In cazul persoanelor impozabile declarate inactive conform legii, a caror inregistrare în scopuri de TVA a fost anulata de catre organele fiscale conform art. 153 alin. (9) din Codul fiscal, se considera ca activele corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal, care nu sunt amortizate integral, sunt alocate pe perioada de inactivitate unei activitati fara drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei conform art. 148 lit. c) din Codul fiscal pentru valoarea ramasa neamortizat.

Ajustarea se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei activului corporal fix.

Ajustarea va fi reflectata in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea înregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile. [ HG 44/2004 pct. 53 (7)]

Dupa inregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a incetarii situatiei care a condus la scoaterea din evidenta, persoanele impozabile pot ajusta taxa aferenta activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital potrivit art. 149 din Codul fiscal, pentru valoarea ramasa neamortizata, inclusiv in situatia in care acestea au fost livrate in regim de taxare in perioada de inactivitate,in cadrul procedurii de executare silita.

Ajustarea va fi reflectata in primul decont de taxa depusa dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz,intr-un decont ulterior. [ HG 44/2004 pct. 53 (7)]

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016