Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie imobil cu TVA. Renuntare la TVA

05-Mai-2010
8399

Intrebare: Am achizitionat in anul 2010 o cladire de la o persaoana fizica in vederea inchirierii (operatiune pentru care societatea a optat pentru taxarea veniturilor din inchiriere cu TVA). Deasemenea pentru utilitatile care se refactureaza chiriasilor se deduce TVA.

In situatia in care (partial din imobil) chiriasul doreste sa se factureze chiria fara TVA (operatiune pentru care vom anula notificarea la finante) cum inregistram TVA-ul din facturile de utilitati si cum refacturam utilitatile pentru chiriasul respectiv si daca devenim persoana impozabila cu regim mixt cu obligatia sa calcum prorata la sfarsitul anului?

Aceeasi intrebare in situatia in care am achizitionat o cladire de la persoana juridica in ianuarie 2005 si am dedus TVA iar dupa 5 ani de inchiriere cu TVA, respectiv in februarie 2010 la renegociere se renunta la TVA (ANULARE OPTIUNE).

Care este influienta in declararea TVA-ului pe total societate?

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI

Raspuns: Pentru facturarea utilitatilor se aplica obligatoriu regimul normal de taxare, fara a fi conditionat de regimul de taxare al serviciilor de inchiriere a bunului imobil.

De altfel, prespun ca prin contractul de inchiriere s-au prevazut doua clauze distincte, din care una referitoare strict la inchiriere cu mentiunea "exclusiv TVA" si una cu privire la facturarea utilitatilor aferente spatiului inchiriat cu aceiasi mentiune "exclusiv TVA".

Aceasta mentiune impune colectarea lunara a TVA atat pentru chiria spatiului cat si pentru utilitatile aferente. in situatia in care se doreste schimbarea regimului de taxare al serviciului de inchiriere, recomandabil este fie sa reziliati contractul initial, fie sa incheiati un act aditional prin care sa stabiliti data de la care se aplica pentru chirie regimul de scutire fara drept de deducere a TVA. Deci, cele doua operatiuni trebuie privite separat, ca doua operatiuni distincte, fara a se conditiona reciproc.

In acest caz, chiar daca se renunta la utilizarea regimului de taxare aferent inchirierii cladirii, se exercita integral dreptul de deducere din facturile de utilitati facturate de catre diversi prestatori si se colecteaza obligatoriu TVA pentru facturarea acestora catre clienti.

Exercitarea dreptului pe baza de pro-rata pentru intreaga activitate a firmei nu este obligatorie, existand posibilitatea sa nu exercitati dreptul de deducere pentru anumite bunuri si servicii destinate cladirii, direct proportional cu suprafata inchiriata in regim de scutire.

Pentru a evita pro-rata, este suficienta organizarea unei evidente fiscale riguroase in care sa delimitati facturile primite pentru operatiuni scutite cu drept de deducere (s.d.d.) a TVA si facturile primite pentru operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA (s.f.d.d.). Important este sa cunoasteti inca de la inceput destinatia fiecarei achizitii astfel incat:

- daca achizitia este aferenta operatiunii s.c.d.d. (inchirierea partiala in regim normal de taxare), sa exercitati dreptul de deducere a TVA;

- daca achizitia este aferenta operatiunii s.f.d.d. (inchirierea partiala in regim de scutire f.d.d.), sa nu exercitati dreptul de deducere a TVA si sa reintregiti costul bunurilor achizitionate sau a serviciilor cumparate;

La achizitii de bunuri si prestari de servicii aferente cladirii, nu se incadreaza utilitatile, ci eventualele lucrari de reparatii, amenajare sau modernizare a cladirii care este inchiriata partial in regim normal de taxare si partial in regim de scutire.

Referitor la cladirea achizitionata in anul 2005 pentru care s-a exercitat doar dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiei, ar fi trebuit sa efectuati ajustarea acestei taxe numai in situatia in care v-ati fi aflat in cadrul perioadei de ajustare. Avand in vedere ca este o cladire veche care nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare pentru care ati exercitat dreptul de deducere, consider ca aceasta perioada a expirat deja in anul 2009 inclusiv.

Pentru cladirile vechi, in baza prevederilor cuprinse la articolul 149, 161 si punctul 83 din normele de aplicare, perioada de ajustare este de 5 ani calculata de la data de 1 ianuarie a anului in care a cladirea fost achizitionata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Mijloace fixe. Daca mijlocul fix este neutilizat, amortizarea NU poate fi deductibila fiscal

    • Mijloacele fixe sunt bunuri folosite pe termen lung in activitatea unei firme, iar valoarea lor se recupereaza prin amortizare. De multe ori, amortizarea poate ridica probleme fiscale, mai ales cand activul nu este utilizat. Reglementarile relevante se gasesc la art. 28 din Codul Fiscal. Avem acest caz concret. Regia detine un remorcher, care nu este inchiriat (nu avem contracte) si este legat la mal. Amortizarea lunara a acestui remorcher este deductibila la calcularea impozitului pe profit?» citeste mai departe aici

  • Formularul 800: Poate fi utilizat si pentru facturile deja inregistrate in E-Factura?

    • Formularul 800 a fost introdus de ANAF pentru a permite notificarea facturilor care nu au fost primite prin sistemul RO e-Factura in termenul legal. Totusi, multi contribuabili se intreaba daca acest formular se poate folosi si in cazul facturilor primite din eroare. In randurile de mai jos clarificam cand se utilizeaza corect formularul 800 si ce trebuie facut cand apar facturi gresite in sistem. Avem acest caz concret. Gasim incarcate in E-Factura, facturi de furnizori in care serviciile sau...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394. Cum sa raportati in D394 bonurile fiscale pentru a evita dublarea lor

    • Declaratia 394 este un instrument fiscal esential prin care firmele inregistrate in scopuri de TVA raporteaza tranzactiile interne realizate, atat livrarile, cat si achizitiile. Corecta completare a acestei declaratii este importanta pentru evitarea dublarii veniturilor si a TVA-ului colectat in evidentele ANAF. In acest articol vom explica modul corect de raportare a bonurilor fiscale si a facturilor emise la solicitarea clientilor persoane fizice, astfel incat sa nu apara neconcordante intre...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit. Declari impozit pe trim. III in D100 sau D101 daca estimezi pierdere la finalul anului

    • Impozitul pe profit este unul dintre principalele impozite directe aplicate companiilor, reprezentand o contributie importanta la bugetul de stat. Acesta reflecta rezultatul financiar al unei entitati si modul in care activitatea economica este impozitata conform legislatiei fiscale. Reglementarile stabilesc principiile de calcul, declarare si plata, asigurand un cadru unitar pentru determinarea obligatiilor fiscale ale contribuabililor. Avem acest caz concret. In trimestrul III inregistrez...» citeste mai departe aici

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016