Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Dizolvarea fara lichidare a unui SRL cu asociat unic si transmiterea bunurilor catre acesta. Cum procedam?

23-Mar-2015
21021

Avem ca subiect, in analiza de mai jos, un SRL cu asociat unic care doreste dizolvarea cu lichidarea simultana a societatii (fara lichidator). Avem in vedere prevederile OMFP 1376/2004 pct. 4. referitor la valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.).



Stabilim daca aceasta valorificare poate fi si distribuirea activelor catre asociatul unic si care este modalitatea efectiva de transfer a mijloacelor fixe, daca intocmim factura si cum tratam obiectele de inventar in folosinta.

In plus, vom vedea care este monografia contabila (si din punct de vedere al TVA) privind transferul activelor in urmatoarea situatie:
-Societatea detine un imobil : cost achizitie 10 lei, amortizare 3 lei. Este obligatorie evaluarea imobilului (143^2 din norme metodologice CF)?

Este obligatorie evaluarea tuturor mijloacelor fixe?
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii


-societatea detine obiecte de inventar in folosinta in suma de 50 lei.

Din punct de vedere juridic, sint aplicabile prevederile art. 235 din legea 31/1990 a societatilor (cu modificarile si completarile ulterioare), in special alin. (2), (3) si (4) - introduse prin Legea 441 / 2006.

Art. 236 din legea 31/1990, care se referea la transmiterea universala a patrimoniului societatii doar catre asociatul unic, in cazul dizolvarii fara lichidare a acesteia, a fost abrogat prin legea 441/2006.

Conform prevederilor alineatelor (2), (3) si (4) ale art. 235, un SRL se poate dizolva fara lichidare daca asociatii (inclusiv asociatul unic) hotarasc transmiterea patrimoniului societatii catre ei.
Astfel, bunurile transmise asociatului unic vor intra in proprietatea acestuia pe baza unui certificat constatator emis de ONRC in acest sens.

Insa, pentru aceasta, societatea, in etapa a II-a, odata cu depunerea actelor privind radierea, trebuie sa depuna in mod obligatoriu si un raport privind impartirea activelor (in cazul asociatului unic, va fi vorba de un raport in care se vor inscrie denumirea bunurilor, cantitatea, pretul si valoarea acestora, mentionindu-se faprtul ca acestea vor fi repartizate asociatului unic in urma radierii societatii), impreuna cu o cerere pentru eliberarea certificatului constatator care va atesta dreptul de proprietate al sociatului unic asupra bunurilor ce vor intra in posesia sa (formular tip de la ONRC) numita C E R E R E – C O M A N D A ELIBERARE ACTE (Formular nr. 9), in care se va bifa punctul 3.3. "Certificat constatator al dreptului de proprietate asupra activelor distribuite ca urmare a lichidarii, conform art. 235 din Legea nr. 31/1990".

Conform acestor prevederi legale, bunurile societatii (imobilul si obiectele de inventar) se vor repartiza si vor trece in proprietatea asociatului unic.

Monografia contabila prin care imobilul se evidentiaza ca fiind repartizat asociatului este urmatoarea:
456 = 212 7 lei
2812 = 212 3 lei.

In ceea ce priveste obiectele de inventar care nu mai sint in soldul contului 303, dar sint date in folosinta, fiind inregistrate si in Debitul contului 8035, se va face doar nota:

Credit 8035 cu valoarea acestora de 50 lei (pe baza raportului de repartizare a activelor, in care vor fi trecute si acestea, astfel incit sa fie cuprinse in certificatului constatator, pentru a intra in proprietatea asociatului).

In ceea ce priveste TVA, sint aplicabile prevederile art. 128 alin. (5) din codul fiscal:

"(5) Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial."

Asadar, daca la dobindirea cladirii s-a dedus TVA, acum, odata cu trecerea acesteia in posesia asociatului unic, se va proceda la colectarea TVA in procent de 24%.

Baza asupra careia se va aplica procentul de 24% se stabileste conform art. 137 alin. (1) lit. c) din codul fiscal:

"ART. 137 Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii

(1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:

c) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) si (5), pentru transferul prevazut la art. 128 alin. (10) si pentru achizitiile intracomunitare considerate ca fiind cu plata si prevazute la art. 130^1 alin. (2) si (3), pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. in cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe, baza de impozitare se stabileste conform procedurii stabilite prin norme;"

In normele aferente se arata:

"18. (4) In sensul art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 128 alin. (4) si (5) din Codul fiscal
este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. Daca activele corporale fixe sunt complet amortizate, baza de impozitare este zero. "

Baza de impozitare a TVA este valoarea ramasa de amortizat de 7 lei.

TVA va fi de 7 lei * 24% = 1,68 lei, care se va inregistra in contabilitate astfel:
635 = 4427 1,68 lei.

Pentru aceasta suma se va emite o autofactura, conform art. 155 alin. (7) din codul fiscal:

"Art. 155

(7) Persoana inregistrata conform art. 153 trebuie sa autofactureze, in termenul prevazut la alin. (15), fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii catre sine."
Autofactura are rol pur fiscal si doar in sensul colectarii TVA, neavind rol in transferul dreptului de proprietate a cladirii asupra asociatului unic.

In ceea ce priveste impozitul datorat de asociatul unic din lichidarea societatii, sint aplicabile prevederile art. 66 alin. (8) din Codul fiscal:

"ART. 66 Stabilirea venitului din investitii

(8) Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."
In normele aferente se arata:

"143^2. in cazul dizolvarii fara lichidare a unei persoane juridice la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociatul unic, proprietatile imobiliare din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.

Baza impozabila in cazul dizolvarii fara lichidare a unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentind diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentind datoriile societatii;

b) determinarea excedentului sumei stabilite la pct. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."

Din cele prezentate se observa ca evaluarea, in vederea stabilirii si platii impozitului din lichidare, este obligatorie doar pentru activele imobile (pentru cladire), nu pentru toate bunurile.
Pe baza valorii evaluate a cladirii si a valorii contabile a celorlate bunuri se va calcula impozitul din lichidare, potrivit celor mentionate la literele a) si b) de mai sus.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Dizolvarea fara lichidare a unui SRL cu asociat unic si transmiterea bunurilor catre acesta. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 3.28 din 57 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

26-Mar-2015

minunateajutoare primte corect,daca vrei sa obtii de anaf aceste lamuriri nu vei avea norocu ,va multumesc respacuosadriana iulian





Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.