Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

2013-2014: Ordonantele care schimba impozitarea privind unele exploatari de resurse

22-Feb-2013
3100
Incepand cu 1 februarie 2013, prin Ordonantele Guvernului nr. 5/2013, 6/2013 si 7/2013, au fost reglementate trei noi impozite care reprezinta venit la bugetul de stat, se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

Precizam ca prevederile vor fi aplicate pana la 31 decembrie 2014 inclusiv.

In articolul de mai jos, prezentam principalele prevederi care reglementeaza impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural, impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale.


A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si a gazului natural si este aplicabil operatorilor de transport de energie electrica si gaze naturale licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRDE). Impozitul pe monopolul natural se aplica si operatorilor economici distribuitori de energie electrica si gaze naturale, licentiati de ANRDE, titulari ai unor contracte de concesiune incheiate cu Ministerul Economiei si Comertului sau cu autoritati locale, care aplica prevederile art. 48 alin. (1) si (2) si ale art. 136 alin. (1), (2) si (3) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012.


B. Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale si se instituie pentru urmatoarele activitati:

- exploatarea forestiera, cod CAEN 0220;

- extractia carbunelui superior, cod CAEN 0510;

- extractia carbunelui inferior, cod CAEN 0520;

- extractia petrolului brut, cod CAEN 0610;

- extractia minereurilor feroase, cod CAEN 0710;

- extractia minereurilor de uraniu si toriu, cod CAEN 0721;

- extractia altor minereuri metalifere neferoase cod CAEN 0729;

- alte activitati extractive, coduri CAEN 0811, 0812, 0891, 0892, 0893, 0899.

Au obligatia sa plateasca impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara activitatile prevazute mai sus. Impozitul se datoreaza si de catre operatorii economici care au licente de exploatare a resurselor mentionate, dar a caror activitate principala nu corespunde acestor coduri CAEN.

Pentru activitatea de exploatare forestiera, impozitul se datoreaza de catre operatorii economici care exploateaza masa lemnoasa in baza unei autorizatii de exploatare.


C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale

Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 7/2013, privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale si se datoreaza de operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara efectiv atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din Romania pe teritoriul national, in marea teritoriala, in zona contigua si/sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra.

Modul de calcul

A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se aplica pe fiecare MWh pentru care se factureaza serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale. Valorile impozitului pe monopolul natural aplicabil de operatori sunt prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta.

B. Cota de impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, este 0,5% si se aplica asupra veniturilor obtinute de operatorii economici, care sunt luate in considerare la stabilirea cifrei de afaceri potrivit reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, respectiv veniturilor din activitatile principale pentru operatorii care aplica reglementarile contabile conforme cu standardele internationale de raportare financiara.

C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este de 60% din veniturile suplimentare, calculate conform anexei din ordonanta, din care se deduc redeventele aferente acestor venituri, precum si investitiile in segmentul upstream. Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 30% din totalul veniturilor suplimentare. Valoarea investitiilor din segmentul upstream luate in calcul pentru stabilirea deducerii reprezinta valoarea investitiilor din fiecare perioada de referinta, la care se adauga valoarea investitiilor raportate din perioadele de referinta anterioare, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare. Toate investitiile in segmentul upstream se amortizeaza potrivit regulilor fiscale prevazute de Codul Fiscal.

Important!

Pentru operatorii economici, sumele aferente impozitului, reprezinta cheltuieli deductibile la stabilirea profitului impozabil, in conditiile prevederilor Codului Fiscal.

Declararea si plata impozitelor

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost facturate serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale, se calculeaza si se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozitul.

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale se calculeaza, se declara si se platesc lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care s-au calculat acestea.

Modelul si continutul declaratiilor privind impozitele se stabilesc prin Ordin al presedintelui ANAF, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantelor.

Alte precizari

Persoanele obligate la plata impozitelor mentionate mai sus au obligatia actualizarii vectorului fiscal, prin completarea si depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" la organele fiscale in evidenta carora sunt inregistrate. In acest sens, pe website-ul ANAF a fost postat proiectul de Ordin al ministrului Finantelor Publice pentru modificarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, cu modificarile si completarile ulterioare, care poate fi consultat prin accesarea websiteului ANAF, la adresa www.anaf.ro, sectiunea Legislatie/Transparenta decizionala/Proiecte de acte normative supuse dezbaterii publice.

Sursa: DGFP Valcea


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "2013-2014: Ordonantele care schimba impozitarea privind unele exploatari de resurse":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Miercuri, 30 Iunie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularul 394
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca miercuri 30 iunie este ultima zi in care se poate depune ”Declaratia informativa privind livrarile/ prestarile ?i achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente”. Perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din Legea nr.227/2015) . Obligativitatea depunerii...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat noul model al formularului tipizat Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor (Ordinul 722/2021)
    • Ordinul nr. 722/2021 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului si continutului formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 607 din 18 iunie 2021. Actul normativ a intrat...» citeste mai departe aici

  • Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate. Rezolvati problema fara sa apelati la Justitie
    • Stimate contabil, Clientii intarzie cu plata facturilor? Intarzierile acestea va deregleaza fluxul de numerar? In consecinta, aveti la randul dvs. intarzieri cu plata facturilor sau chiar a salariilor? Problema este veche si este prezenta in orice firma. Si, invariabil, ea ajunge intotdeauna spre rezolvare in ograda dvs., a Departamentului Financiar-Contabil. Pentru ca dvs., contabilul, sunteti prima reduta de aparare. Dvs. sunteti cel care trebuie sa analizeze complexitatea fiecarei situatii cu...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata privind veniturile realizate din criptomonede
    • O persoana fizica (nu PFA) doreste sa investeasca o anumita suma in criptomonede. La extragerea acestora PFA este obligata sa isi depuna declaratia unica si sa plateasca impozit (daca obtine profit)? In cazul in care isi depaseste plafonul a 12 salarii este obligat sa plateasca la sanatate si pensie? Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: Veniturile realizate din transferul de moneda virtuala reprezinta venituri impozabile incluse in categoria veniturilor din alte surse, potrivit art. 114...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016