
Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare: Am achizitionat in anul 2010 o cladire de la o persaoana fizica in vederea inchirierii (operatiune pentru care societatea a optat pentru taxarea veniturilor din inchiriere cu TVA). Deasemenea pentru utilitatile care se refactureaza chiriasilor se deduce TVA.
In situatia in care (partial din imobil) chiriasul doreste sa se factureze chiria fara TVA (operatiune pentru care vom anula notificarea la finante) cum inregistram TVA-ul din facturile de utilitati si cum refacturam utilitatile pentru chiriasul respectiv si daca devenim persoana impozabila cu regim mixt cu obligatia sa calcum prorata la sfarsitul anului?
Aceeasi intrebare in situatia in care am achizitionat o cladire de la persoana juridica in ianuarie 2005 si am dedus TVA iar dupa 5 ani de inchiriere cu TVA, respectiv in februarie 2010 la renegociere se renunta la TVA (ANULARE OPTIUNE).
Care este influienta in declararea TVA-ului pe total societate?
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Raspuns: Pentru facturarea utilitatilor se aplica obligatoriu regimul normal de taxare, fara a fi conditionat de regimul de taxare al serviciilor de inchiriere a bunului imobil.
De altfel, prespun ca prin contractul de inchiriere s-au prevazut doua clauze distincte, din care una referitoare strict la inchiriere cu mentiunea "exclusiv TVA" si una cu privire la facturarea utilitatilor aferente spatiului inchiriat cu aceiasi mentiune "exclusiv TVA".
Aceasta mentiune impune colectarea lunara a TVA atat pentru chiria spatiului cat si pentru utilitatile aferente. in situatia in care se doreste schimbarea regimului de taxare al serviciului de inchiriere, recomandabil este fie sa reziliati contractul initial, fie sa incheiati un act aditional prin care sa stabiliti data de la care se aplica pentru chirie regimul de scutire fara drept de deducere a TVA. Deci, cele doua operatiuni trebuie privite separat, ca doua operatiuni distincte, fara a se conditiona reciproc.
In acest caz, chiar daca se renunta la utilizarea regimului de taxare aferent inchirierii cladirii, se exercita integral dreptul de deducere din facturile de utilitati facturate de catre diversi prestatori si se colecteaza obligatoriu TVA pentru facturarea acestora catre clienti.
Exercitarea dreptului pe baza de pro-rata pentru intreaga activitate a firmei nu este obligatorie, existand posibilitatea sa nu exercitati dreptul de deducere pentru anumite bunuri si servicii destinate cladirii, direct proportional cu suprafata inchiriata in regim de scutire.
Pentru a evita pro-rata, este suficienta organizarea unei evidente fiscale riguroase in care sa delimitati facturile primite pentru operatiuni scutite cu drept de deducere (s.d.d.) a TVA si facturile primite pentru operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA (s.f.d.d.). Important este sa cunoasteti inca de la inceput destinatia fiecarei achizitii astfel incat:
- daca achizitia este aferenta operatiunii s.c.d.d. (inchirierea partiala in regim normal de taxare), sa exercitati dreptul de deducere a TVA;
- daca achizitia este aferenta operatiunii s.f.d.d. (inchirierea partiala in regim de scutire f.d.d.), sa nu exercitati dreptul de deducere a TVA si sa reintregiti costul bunurilor achizitionate sau a serviciilor cumparate;
La achizitii de bunuri si prestari de servicii aferente cladirii, nu se incadreaza utilitatile, ci eventualele lucrari de reparatii, amenajare sau modernizare a cladirii care este inchiriata partial in regim normal de taxare si partial in regim de scutire.
Referitor la cladirea achizitionata in anul 2005 pentru care s-a exercitat doar dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiei, ar fi trebuit sa efectuati ajustarea acestei taxe numai in situatia in care v-ati fi aflat in cadrul perioadei de ajustare. Avand in vedere ca este o cladire veche care nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare pentru care ati exercitat dreptul de deducere, consider ca aceasta perioada a expirat deja in anul 2009 inclusiv.
Pentru cladirile vechi, in baza prevederilor cuprinse la articolul 149, 161 si punctul 83 din normele de aplicare, perioada de ajustare este de 5 ani calculata de la data de 1 ianuarie a anului in care a cladirea fost achizitionata.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cheltuieli aferente vehiculelor. Sunt acestea deductibile?Care e tratamentul fiscal corect pentru contractul de leasing?Preluarea creantelor neperformante: tratament fiscal si note contabileStudiu de caz: Impozitele si contributiile datorate in cazul conventiilor civileMinisterul Muncii si Protectiei Sociale clarifica modul in care este stabilita valoarea tichetelor de masaUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA