Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care e tratamentul fiscal corect pentru contractul de leasing?

18-Oct-2012
2343
Una dintre situatiile special reglementate privind deductibilitatea cheltuielilor si a TVAeste cazul achizitiilor efectuate prin contractele de leasing. Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, se impune analizarea fiecarui contract de leasing in functie de natura mijlocului fix preluat, pentru care se formuleaza optiunea de achizitie la momentul inchiderii contractului.

Suma TVA se limiteaza la deducere numai in cazul autoturismelor preluate in regim de leasing, fara a aplica acest tratament fiscal contractelor de leasing pentru diverse vehicule si utilaje. Asadar, dreptul de deducere a TVA nu se limiteaza in situatia in care obiectul contractului de leasing il reprezinta autoutilitarele, utilajele si echipamentele.

Conform O.U.G. nr. 34/2009, daca valoarea reziduala nu este inclusa in valoarea ratelor, nu se limiteaza dreptul de deducere a sumei TVA aferenta ratelor reprezentând contravaloarea dreptului de utilizare a vehiculului respectiv, deoarece se considera ca societatea nu achizitioneaza vehiculul, ci doar il utilizeaza pe o perioada determinata, iar societatea nu are calitatea de cumparator, ci aceea de utilizator.

In calitate de utilizator, societatea are doar calitatea de beneficiar al unui serviciu furnizat de proprietarul vehiculului, respectiv firma de leasing, astfel, in cadrul unui contract de leasing in curs de derulare, societatea are drept de deducere a taxei aferente ratelor de leasing facturate lunar de catre locator numai daca valoarea ratelor nu cuprinde si o cota-parte din valoarea reziduala. Faptul ca ratele de leasing cuprind si valoarea reziduala transforma societatea in cumparator cu plata in rate a acelui bun si din aceasta cauza se pierde dreptul de deducere a TVA aferente ratelor lunare, motiv pentru care acest drept de deducere a TVA facturate de catre locator trebuie limitat.

Astfel, in baza facturii primite de la locator este obligatorie inregistrarea sumei TVA deductibile (4426 = 404) si, concomitent, limitarea dreptului de deducere (2133 = 4426). Astfel, pentru limitarea dreptului de deducere pentru achizitia unui autoturism, nu se efectueaza inregistrarea 635 = 4426, ci 2133 = 4426.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

In conformitate cu art. 1451 din Codul fiscal, s-a limitat dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile de autoturisme destinate exclusiv transportului rutier de persoane, a caror greutate este sub 3.500 kg si a caror capacitate este de maximum 9 persoane, deductibilitatea fiind limitata la 50% din valoarea TVA aferenta valorii de achizitie. Deci, din cele prezentate mai sus rezulta faptul ca prevederile privind limitarea dreptului de deducere a TVA nu vor fi aplicabile pentru ratele de
leasing platite de utilizatori societatilor de leasing pe perioada derularii contractelor de leasing, intrucât acestea reprezinta din punctul de vedere al TVA prestari de servicii in sensul art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, dar se vor aplica pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate la sfârsitul contractului de leasing, aceasta fiind considerata o livrare de bunuri. Astfel, daca avem un contract de leasing financiar cu optiune de cumparare, care se finalizeaza in anul
2012, in situatia in care autoturismul nu este destinat exclusiv activitatilor exceptate, pentru valoarea reziduala la care se face transferul dreptului de proprietate in anul 2012, vom avea drept de deducere a TVA in proportie de 50%.

In situatia in care contractele prevad o plata in avans si o plata finala care reprezinta valoarea reziduala, iar vehiculele sunt utilizate pentru scopuri care ar permite deducerea in proportie de 50% a TVA conform art. 1451 din Codul fiscal, si pentru aceste plati reprezentând valoarea reziduala se va deduce TVA in proportie de 50%.

Pentru achizitionarea de utilaje in leasing, societatea are dreptul sa deduca integral TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator, precum si valoarea reziduala stabilita in contract. Singura conditie care trebuie indeplinita este ca utilajele sau echipamentele achizitionate sa fie folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, pentru realizarea de operatiuni taxabile, operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA si neimpozabile.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care e tratamentul fiscal corect pentru contractul de leasing?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

19-Oct-2012

dar nu se limiteaza incepand cu 01.07.2012 pentru autoturismele cu utilizare mixta dreptul de deducere pt toate cheltuielile asigurari, piese de schimb, implicit si serviciul aferent ratelor de leasing?





Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.