
Raportul Special
realizat de specialisti
Va propunem de data aceasta analiza unei situatii in care exista un contract de vanzare-cumparare fond de comert (achizitie licenta farmacie), cu mentiunea ca acest contract este incheiat intre doua persoane juridice romane, platitoare de TVA. Vanzatorul, desi a incasat integral pretul contractului care includea si TVA, refuza sa emita factura fiscala. Stabilim astfel daca vanzatorul poate emite autofactura in acest caz si in baza carui articol din Codul fiscal, precum si in ce mod se poate deduce TVA-ul.
Iata raspunsul specialistului:
Potrivit art. 319 alin. 6 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
(6) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) - c);
SAF-T Ghid de raportare corecta
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
(7) Prin exceptie de la alin. (6) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 292 alin. (1) si (2).
(8) Persoana inregistrata conform art. 316 trebuie sa autofactureze, in termenul prevazut la alin. (16), fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii catre sine.
(9) Persoana impozabila trebuie sa emita o autofactura, in termenul prevazut la alin. (15), pentru fiecare transfer efectuat in alt stat membru, in conditiile prevazute la art. 270 alin. (10), si pentru fiecare operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri efectuate in Romania in conditiile prevazute la art. 273 alin. (2) lit. a).
(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (6) lit. a), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:
a) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a), furnizate catre beneficiari persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fara nominalizarea cumparatorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau abonamentelor, accesul pe baza de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, targuri, expozitii;
c) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a) si b), furnizate catre beneficiari, persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, servicii de reincarcare electronica a cartelelor telefonice preplatite. Prin normele metodologice se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie sa le intocmeasca in vederea determinarii corecte a bazei de impozitare si a taxei colectate pentru astfel de operatiuni.
Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta urmatoarele:
- Pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate, fiecare persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar;
- Persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei (art. 319 alin. 16 din Codul fiscal);
- In cazul in care furnizorul nu emite factura, societatea dumneavoastra, in calitate de cumparator, nu are dreptul de a intocmi autofactura, intrucat nu este o livrare de bunuri catre sine.
In vederea emiterii facturii de catre furnizor, opinia mea este ca trebuie sa il notificati despre aceasta obligatie, iar in cazul in care refuza acest lucru, va puteti adresa instantei de judecata care il poate obliga sa intocmeasca si sa va transmita factura aferenta contractului de vanzare-cumparare la care va referiti.
In lipsa facturii fiscale, nu puteti deduce TVA inscrisa in contractul de vanzare-cumparare. Conform art. 299 - Conditii de exercitare a dreptului de deducere alin. (1) lit. a) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319 , precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Regimul fiscal al dreptului de folosinta adus ca aport la capitalul socialGuvernul schimba regulile insolventii. Firmele nu mai pot scapa asa usor de datoriile catre FiscVanzare fond de marfa si licenta de autorizatie. Consecinte fiscaleTransfer de active. Ce implicatii apar la descarcarea din gestiune a fondului de comert?Divizarea societatilor - intre latura comerciala si cea fiscalaUltimele articole
Evaluare bunuri confiscate. Procedura legalaImpozitarea veniturilor obtinute din vanzarea fondului de comertArticole similare
Documente justificative. Regim fiscal si declarativ achizitii de la persoane fiziceTransfer teren in patrimoniul unei societati comerciale. Taxe si impoziteOperatiunea de factoring: Deducere cheltuieliVanzare teren si cladire. Care sunt implicatiile TVA?Ordin ANAF pentru aprobarea modelului unor formulareUltimele articole
Avem solutia simpla pentru a va reduce la ZERO factura la energie electricaProcesul de infiintare firma, mai usor cu AxA ContIntrebari si raspunsuri MEEMA privind Masura 3- Granturi pentru investitii acordate IMM-urilor. Cum se procedeaza in cazul schimbarii structurii asociatilor?Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru aplicarea scutiriiIn atentia comerciantilor ONLINE! Toate firmele care obtin venituri din aceste vanzari vor fi controlate de ANAF in perioada urmatoareArticole similare
Bunuri importate in Romania in vederea prelucrarii. DEDUCERE TVAAchizitie intracomunitara mijloace de transport. Cum declaram in D390 contractul?Retragere PFA din evidenta platitorilor de TVA. Care sunt consecintele fiscale?TVA aferenta importConditii de exercitare a dreptului de DEDUCERE TVA. Cum se va completa foaia de parcurs?Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileImport bunuri. Conditii de exercitare a dreptului de DEDUCERE TVAReduceri de 50% pentru Webinarii! Vezi ofertele speciale de BLACK FRIDAYEditia de iarna a Seminarului National de Fiscalitate si Contabilitate. Solutii fiscale punctuale pentru Romania pandemica, aplicabile din 2021Ajustarea TVA pas cu pas. Ghid practic pentru conformitatea cu legeaSfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA