Transport marfa intre societati. Documente de intocmit.
Analizam, de data aceasta, cazul unei societati A care incheie cu firma B contract de vanzare-cumparare beton. Firma B vinde mai departe catre firma C produsele achizitionate de la A.
A emite factura catre B cu un pret P1, iar B emite factura catre C cu un pret mai mare, P2.
Transportul este efectuat de A direct catre C (la una din locatiile lui C) cu masinile lui A.
Factura emisa de A este o factura centralizatoare intocmita in baza mai multor avize de expeditie. Avizele sunt emise de A catre B (pentru ca are incheiat contract cu B, nu cu C). Vom stabili astfel daca B, la momentul emiterii facturii catre C, trebuie sa emita si avize de expeditie dat fiind faptul ca factura cuprinde mai multe transporturi. De asemenea, vom vedea in ce masura B poate sa transmita societatii C declaratia de conformitate. Mentionam ca A, B si C sunt firme din Romania, platitoare de TVA.
Analizam si situatia in care marfa este transportata mai intai de la A la B, si apoi de la B la C, pentru a vedea daca B trebuie sa emita avize de expeditie pentru factura sa centralizatoare.
Raspuns:
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Potrivit prevederilor art. 11 din Legea 10/1995 prind calitatea in constructii, certificarea calitatii produselor folosite in constructii se efectueaza prin grija producatorului, in conformitate cu metodologia si procedurile stabilite pe baza legii.
La lucrarile de constructii se interzice folosirea de produse fara certificarea calitatii lor, care trebuie sa asigure nivelul de calitate corespunzator cerintelor esentiale.
Astfel, declaratia de conformitate este data de producatorul betonului si nu de cumparatorul revanzator.
Conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMEF 3512/2008, avizul de insotire a marfii serveste ca document de insotire a marfii pe timpul transportului atunci cand nu exista posibilitatea intocmirii facturii la momentul livrarii si, in consecinta, chiar daca formularul nu are rubrici pentru locatiile propriu-zise intre care circula marfa (are doar pentru sediile furnizorului si cumparatorului) aceste informatii pot fi adaugate suplimentar in formular.
Desi, circuitul marfii prezentat mai sus nu isi gaseste o rezolvare expresa in Normele amintite, pe baza informatiilor furnizate si a reglementarilor existente, opinam ca se poate intocmi un singur
aviz de insotire a marfii intrucat exista un singur transport.
Daca furnizorul A este cel care s-a obligat prin contract sa asigure transportul marfii la locatia indicata de B, atunci avizul de insotire a marfii se va emite de furnizorul A catre B, cu mentiunea expresa ca marfa se transporta la indicatia lui B catre locatia lui C.
In cazul in care marfa este transportata de la A la B, si apoi de la B la C, B poate sa anexeze la factura centralizatoare avizele emise de A catre B pe care se inscrie locatia lui C.
In situatia in care B va emite avize de insotire a marfii , trebuie sa fie transmise soferului care transporta marfa.
In orice situatie, toate contractele, notificarile de livrari, facturile si avizele de insotire trebuie sa fie intocmite la timp si disponibile pentru ca fiecare societate implicata sa poata justifica tranzactiile si circuitul marfii cu ocazia controalelor inopinate sau inspectiilor fiscale ulterioare.
Totodata, conform prevederilor art. 155 din Codul fiscal , coroborat cu prevederile din Normele metodologice date in aplicarea articolului 155, factura centralizatoare se poate intocmi daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se refere la livrari de bunuri, inclusiv livrari intracomunitare, si/sau prestari de servicii catre acelasi client, pentru care faptul generator al taxei ia nastere intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;
b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Documente justificative. Termen de pastrare
Intrebare: Am preluat o ONG care a efectuat plati de-a lungul anilor pentru care nu exista documente justificative. Care sunt posibilitatile legale de inchidere a acestor sume care nu mai pot fi justificate? Este obligatorie verificarea distincta a fiecarei sume si refacerea contabilitatii? Sursele fondurilor sunt, majoritatea, din cotizatiile membrilor, dar si din activitati de prestari servicii (avand si activitate economica). Extrem de putine sume sunt sponsorizari, adica de la bugetul statului.
vezi AICI raspunsul specialistilor << ONG. Obligatie transmitere facturi in SPV
Intrebare: Suntem o unitate de invatamant preuniversitar particular, cu specific pentru nivelul de invatamant postliceal in domeniul sanatate si asistenta pedagogica, oferind calificarile profesionale de asistent medical generalist si asistent medical de farmacie, cu limba de predare romana si forma de invatamant zi. Suntem acreditati prin ordin al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului din anul 2012. Ne desfasuram activitatea ca persoana juridica de drept privat si de interes public,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obtinere cod special de TVA pentru servicii prestate catre o firma stabilita in Ungaria
Intrebare: O societate rezidenta din Ungaria se inregistreaza in Romania ca platitor de TVA. Nu detine punct de lucru in Romania, dar din punct de vedere al TVA este inregistrata in Romania. Societatea care tine contabilitatea este o societate din Romania, firma rezidenta in Romania, neplatitoare de TVA. Prestatorul de serviciu nu este inregistrat in scopuri de TVA in Romania. Pentru intocmirea deconturilor TVA 390, 394 si SAF-T aferente TVA, poate emite factura fiscala pentru serviciile prestate firmei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare autoturism luat in leasing cu tva dedusa 50%
Intrebare: Un cabinet de avocat, platitor de TVA, a luat in leasing financiar in 2022 pe 5 ani un autoturism, la care a dedus TVA 50% la avans si la ratele de leasing. Bunul a fost considerat de capital, avand o durata de amortizare de 5 ani. In septembrie 2024, cabinetul inchide anticipat leasingul si are loc transferul dreptului de proprietate asupra autoturismului. Firma de leasing emite o factura pe care scrie vanzare bun si se deduce TVA tot 50%. In ianuarie 2025, cabinetul de avocat vinde...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Fuziune intre o microintreprindere si o societate platitoare de impozit pe profit
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit are o creditare de restituit asociatului unic destul de mare. Asociatul unic nu doreste sa lichideze societatea, pentru a nu trece creditarea pe venit impozabil. Doreste sa redeschida o noua societate, platitoare de impozit pe venit micro. Aceasta noua societate sa absoarba societatea veche, care urmeaza sa se lichideze in urma fuziunii. Intreg patrimoniul se transfera in noua societate, inclusiv creditarea si pierderea din anii precedenti. Noua...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regimul de TVA aplicabil livrarilor de imobile
Intrebare: Societatea a cumparat un imobil vechi si separat un teren construibil de la o persoana fizica in regim de scutire TVA. Peste doua luni, doreste sa vanda atat imobilul, cat si terenul (care nu face corp comun cu imobilul si este situat la o alta adresa) catre o persoana fizica. Cum se fac vanzarile? In regim de scutire pentru imobil si cu TVA de 19% pentru terenul construibil?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<