Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transport marfa intre societati. Documente de intocmit.

06-Aug-2012
7710
Analizam, de data aceasta, cazul unei societati A care incheie cu firma B contract de vanzare-cumparare beton. Firma B vinde mai departe catre firma C produsele achizitionate de la A.
A emite factura catre B cu un pret P1, iar B emite factura catre C cu un pret mai mare, P2.

Transportul este efectuat de A direct catre C (la una din locatiile lui C) cu masinile lui A.
Factura emisa de A este o factura centralizatoare intocmita in baza mai multor avize de expeditie. Avizele sunt emise de A catre B (pentru ca are incheiat contract cu B, nu cu C). Vom stabili astfel daca B, la momentul emiterii facturii catre C, trebuie sa emita si avize de expeditie dat fiind faptul ca factura cuprinde mai multe transporturi. De asemenea, vom vedea in ce masura B poate sa transmita societatii C declaratia de conformitate. Mentionam ca A, B si C sunt firme din Romania, platitoare de TVA.

Analizam si situatia in care marfa este transportata mai intai de la A la B, si apoi de la B la C, pentru a vedea daca B trebuie sa emita avize de expeditie pentru factura sa centralizatoare.


Raspuns:


Potrivit prevederilor art. 11 din Legea 10/1995 prind calitatea in constructii, certificarea calitatii produselor folosite in constructii se efectueaza prin grija producatorului, in conformitate cu metodologia si procedurile stabilite pe baza legii.

La lucrarile de constructii se interzice folosirea de produse fara certificarea calitatii lor, care trebuie sa asigure nivelul de calitate corespunzator cerintelor esentiale.
Astfel, declaratia de conformitate este data de producatorul betonului si nu de cumparatorul revanzator.

Conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMEF 3512/2008, avizul de insotire a marfii serveste ca document de insotire a marfii pe timpul transportului atunci cand nu exista posibilitatea intocmirii facturii la momentul livrarii si, in consecinta, chiar daca formularul nu are rubrici pentru locatiile propriu-zise intre care circula marfa (are doar pentru sediile furnizorului si cumparatorului) aceste informatii pot fi adaugate suplimentar in formular.

Desi, circuitul marfii prezentat mai sus nu isi gaseste o rezolvare expresa in Normele amintite, pe baza informatiilor furnizate si a reglementarilor existente, opinam ca se poate intocmi un singur aviz de insotire a marfii intrucat exista un singur transport.

Daca furnizorul A este cel care s-a obligat prin contract sa asigure transportul marfii la locatia indicata de B, atunci avizul de insotire a marfii se va emite de furnizorul A catre B, cu mentiunea expresa ca marfa se transporta la indicatia lui B catre locatia lui C.
In cazul in care marfa este transportata de la A la B, si apoi de la B la C, B poate sa anexeze la factura centralizatoare avizele emise de A catre B pe care se inscrie locatia lui C.
In situatia in care B va emite avize de insotire a marfii , trebuie sa fie transmise soferului care transporta marfa.

In orice situatie, toate contractele, notificarile de livrari, facturile si avizele de insotire trebuie sa fie intocmite la timp si disponibile pentru ca fiecare societate implicata sa poata justifica tranzactiile si circuitul marfii cu ocazia controalelor inopinate sau inspectiilor fiscale ulterioare.

Totodata, conform prevederilor art. 155 din Codul fiscal , coroborat cu prevederile din Normele metodologice date in aplicarea articolului 155, factura centralizatoare se poate intocmi daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se refere la livrari de bunuri, inclusiv livrari intracomunitare, si/sau prestari de servicii catre acelasi client, pentru care faptul generator al taxei ia nastere intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;
b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016