Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Factura transport. Se include in Declaratia 394?

27-Apr-2012
12709
Includem factura de transport aferenta unui export-import scutita cu drept de deducere in Declaratia 394? Mentionam ca firma este inregistrata in Romania si este platitoare de TVA.

Raspuns:

Conform instructiunilor de completare in Declaratia 394 - "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” (OPANAF 3596/2011),se declara numai facturile privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in Romania, catre si de la persoane impozabile inregistrate in scopuri de Tva in Romania. Asadar, daca factura de transport este emisa de catre un furnizor/client din Romania, inregistrat in scopuri de TVA se raporteaza prin formularul 394.

In cazul in care transportatorul este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, tratamentul fiscal aplicabil este urmatorul:

- transport pe teritoriul UE, beneficiar firma inregistrata in scopuri de TVA in Romania: operatiunea este taxabila in Romania prin colectarea TVA cu cota standard TVA de 24%. Valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%" cat si prin declaratia informativa cod 394;


- transport pe teritoriul UE, beneficiar firma inregistrata in scopuri de TVA in UE: operatiunea este neimpozabila in Romania deoarece obligatia platii taxei revine beneficiarului prin aplicarea regimului de taxare inversa. Pe factura emisa se inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania cf. art. 133 alin. (2) din Codul fiscal " . Valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal , din care: " cu reportarea sumei la randul 3.1 cat si prin declaratia informativa cod 390. Operatiunea se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii.

- transport pe teritoriul UE , beneficiar firma dinafara UE: daca transportul se efectueaza in afara teritoriului Romaniei, operatiunea este neimpozabila in Romania prin aplicarea regulei generale de taxare de la art. 133 alin. (2) conform caruia locul prestarii serviciului este locul unde este stabilit sediul beneficiarului. Valoarea serviciului se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 3, fara reportarea la randul 3.1. In situatia in care transportul pleaca de pe teritoriul Romaniei si este legat direct de un export de bunuri, operatiunea este scutita cu drept de deducere TVA in baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c). Valoarea acestui serviciu legat de exportul de bunuri in care obligatia efectuarii transportului revine cumparatorului (de exemplu conditia de livrare "ex works") se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 14 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3"
In acest context, trebuie sa aveti in vedere prevederile de la punctul 13 din cadrul normelor de aplicare ale art. 133 alin. (2) din Codul fiscal prin care la alineatul (8) se face precizare ca serviciile efectuate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabilite in afara Comunitatii urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii (locul unde este stabilit beneficiarul), dar nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa.

- transport pe teritoriul Romaniei, beneficiar firma din UE, inregistrata in scopuri de TVA: operatiunea este taxabila in Romania prin aplicarea cotei standard TVA de 24% in situatia in care serviciul se presteaza unei firme din UE care este stabilita pe teritoriul Romaniei printr-un sediu fix si serviciul de transport se efectueaza pentru acel sediu fix stabilit pe teritoriul Romaniei. In acest caz, valoarea serviciului prestat se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 cat si prin declaratia informativa cod 394 deoarece sediul fix este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei.

Daca serviciul este prestat in beneficiul firmei din UE, dar este destinat realizarii activitatii economice desfasurate pe teritoriul comunitar, operatiunea este neimpozabila in Romania prin aplicarea regulii generale de taxare de la art. 133 alin. (2). In acest caz, operatiunea se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii care se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 (cu report la randul 3.1.) cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES.
Pentru prestarea serviciilor intracomunitare, transportatorul din Romania este obligat sa se inscrie in Registrul operatorilor intracomunitari.

- transport efectuat pe teritoriul NONUE, beneficiar firma inregistrata in scopuri de TVA in Romania: operatiunea este neimpozabila in Romania in situatia in care utilizarea si exploatarea serviciilor are loc in afara teritoriului Romaniei. Pentru acest considerent, am in vedere prevederile art. 133 alin. (8) conform caruia nu sunt taxabile in Romania serviciile de transport de bunuri efectuate in afara Comunitatii daca aceste servicii sunt prestate catre o persoana impozabila stabilita in Romania. Prin aceasta exceptie de la regula generala de taxe, serviciile de transport de bunuri efectuate in afara Comunitatii sunt definite drept servicii de transport al carui punct de plecare si punct de sosire se afla in afara Comunitatii, considerate efectiv utilizate si exploatate in afara Comunitatii.

Atentie, se aplica prevederile art. 133 alin. (8) din Codul fiscal in vigoarea de la 1 ianuarie 2011, numai in cazul in care serviciile de transport de bunuri sunt efectuate in afara Comunitatii avand punctul de plecare si punctul de sosire in afara Comunitatii, deci nu si in cazul in care punctul de plecare sau de sosire este in Romania sau in alt stat membru. Trebuie sa retineti ca aceasta regula de stabilire a locul de impozitare introdusa de la 1 ianuarie 2011 in cazul serviciilor de transport de bunuri urmareste impozitarea acestei operatiuni acolo unde serviciul este utilizat efectiv.

La factura emisa trebuie anexata si copia documentului de transport din care sa rezulte realitatea prestarii serviciului comandat, facturat.




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016