Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilizarea si considerarea fiscala a unui contract de leasing financiar

22-Ian-2013
6554
In luna august, o firma a achizitionat o masina prin leasing. A platit avansul de 30%, precum si prima rata aferenta acestui contract, tot in luna august. Aceasta masina nu participa la activitatea economica a frmei. Vom stabili daca in aceasta situatie trebuie sa se deduca doar 50% din avans si
din celelalte cheltuieli cu aceasta masina sau nu trebuie sa se deduca nimic, precum si care sunt inregistrarile contabile aferente.


Notele contabile pentru operatiunea de leasing financiar sunt:

Achizitionarea autoturismului in leasing financiar (data acordarii finantarii):


2133 = 167

"Mijloace de transport" "Alte imprumuturi si datorii asimilate"


Evidentierea dobanzii aferente contractului de leasing:

Debit 8051 "Dobanzi de platit"


Avansul:

% = 404
167 "Furnizori de imobilizari"
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
4426
"TVA deductibila"

Si:

404 = 5121
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in lei"


Sau:

Plata avansului prin banca:

232 = 5121
"Avansuri acordate pentru "Conturi la banci in lei"
imobilizari corporale"

Inregistrarea facturii:


% = 404
167 "Furnizori de imobilizari"
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
4426
"TVA deductibila"


Regularizarea contului 232:


404 = 232
"Furnizori de imobilizari" "Avansuri acordate pentru imobilizari corporale"

Inregistrarea facturilor cuprinzand rata scadenta si dobanda:


% = 404
"Furnizori de imobilizari"
167
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
666
"Cheltuieli privind dobanzile"
4426
"TVA deductibila"


Diminuarea dobanzii de plata:
Credit 8051 "Dobanzi de platit"


Inregistrarea amortizarii lunare incepand cu luna urmatoare punerii in functiune:


6811 = 2813
"Cheltuieli de exploatare" "Amortizarea instalatiilor,
mijloacelor de transport,
animalelor si plantatiilor"


Dat fiind ca masina nu va fi folosita exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, se va limita la 50% dreptul de deducere a TVA aferente ratei de leasing, iar partea de TVA nedeductibila se va inregistra prin formula contabila:


635 = 4426
"Cheltuieli cu alte impozite "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
(art. 145^1 din Codul fiscal)


Calculul impozitului pe profit si al cheltuielilor nedeductibile se efectueaza extracontabil, in Registrul de evidenta fiscala. Limitarea deductibilitatii cheltuielilor nu implica efectuarea unor inregistrari contabile, insa conturile de cheltuieli (666 "Cheltuieli privind dobanzile", 628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti" s.a.) se pot dezvolta pe analitice distincte pentru cheltuielile deductibile si cele nedeductibile (art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal).

Conform Normelor metodologice de aplicare a art. 21 alin. (4) lit. t), in cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, inclusiv cele inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, cum sunt: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata, dobanzile, comisioanele, diferentele de curs valutar etc.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra taxei pe valoarea adaugata pentru care nu s-a acordat drept de deducere. Cheltuielile cu amortizarea nu fac obiectul limitarii la 50%.

In explicatia de mai sus, am presupus ca masina nu este folosita exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, dar utilitatea ei pentru firma este cel putin una in scopuri administrative.
Daca scopul pentru care societatea cumpara masina nu are absolut nicio legatura cu activitatea economica, atunci:
- ea nu va fi considerata mijloc fix - definitia mijlocului fix din Codul fiscal fiind "orice imobilizare
corporala, care este detinuta pentru a fi utilizata in productia sau livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriata tertilor sau in scopuri administrative, daca are o durata normala de utilizare mai mare de un an si o valoare mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului;"
- societatea nu va inregistra cheltuieli cu amortizarea;
- societatea nu are dreptul sa deduca TVA;
- cheltuielile sunt nedeductibile integral conform art. 21 alin. (1) lit. a): "Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare".




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016