Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Diferenta dintre facturile emise pentru refacturare si facturile de decontare

24-Dec-2019
19363

Tu stii care este diferenta dintre facturile emise pentru refacturare si facturle de decontare? Pentru a intelege mai bine cum se inregistreaza ele in contabilitate si cand se folosesc, vom lua de exemplu cazul unei societati platitoare de TVA si impozit micro cu obiect de activitate contabilitate si audit. Aceasta societate doreste sa emita factura privind refacturarea si cheltuieli de decontare catre client.

Deci, cum trebuie sa emita factura catre client privind refacturarea si factura aferenta cheltuielilor de decontare care contin TVA si cele care nu contin TVA?

Iata ce spune consultantul nostru fiscal, Amelia Dumitras, despre diferenta dintre factura de refacturare si factura de decontare:

Factura emisa pentru recuperarea cheltuielilor efectuate este diferita de factura de decontare deoarece:
- factura de refacturare este emisa pentru recuperarea costurilor efectuate pentru alte persoane;
- factura de decontare este emisa pentru recuperarea sumelor platite in numele altor persoane. 

Operatiunea de refacturare a cheltuielilor este detaliata prin normele de aplicare ale art. 286 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si servicii efectuate in interiorul tarii”, la pct. 30, alin. (5) din care rezulta ca “Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:


a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata. ”

Astfel, la refacturare, societatea din Romania aplica structura de comisionar, deoarece primeste facturi emise pe numele sau si emite facturi pe numele clientului. In acest caz, la refacturare, prin aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre societatea din Romania, fiind aplicabil regimul fiscal al operatiunilor refacturate in ceea ce priveste:
- locul prestarii;
- cotele;
- scutirile.

Toate aceste aspecte sunt reglementate in mod expres la pct. 31 alin. (6) din normele de aplicare ale art. 286 “ (6) In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate. ”

Astfel, referitor la regimul fiscal al operatiunii refacturate, in situatia in care furnizorul/prestatorul factureaza o operatiune taxabila, dar nu colecteaza TVA doar fiindca se afla in regimul special de scutire reglementat prin art. 310 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici" din Codul fiscal, persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA care refactureaza costurile efectuate, trebuie sa colecteze, efectiv TVA deoarece:
- operatiunea este taxabila din punct de vedere al TVA;
- este platitoare de TVA in regim normal. 

Spre deosebire de operatiunea de refacturare care intra in baza de impozitare a TVA, plata in contul altei persoane nu intra in baza de impozitare a TVA deoarece facturile de achizitii sunt emise pe numele beneficiarului, nicidecum pe numele persoanei care emite o factura de decontare. Acest aspect reglementat in mod expres prin art. 286 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal 
"(4) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:.....e) sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia, inclusiv atunci cand locatorul asigura el insusi bunul care face obiectul unui contract de leasing financiar sau operational si refactureaza locatarului costul exact al asigurarii, .... "

Intr-o factura de decontare se inscrie doar: 
- suma de recuperat rezultate din insumarea valorii totale a facturilor atasate, emise de catre diversi furnizori/prestatori pe numele clientului, fara a se inscrie denumirea bunurilor si serviciilor a caror contravaloare a fost achitata in contul beneficiarului;
- baza legala art. 286 alin. (4) lit. e).

Din punct de vedere fiscal, valoarea facturilor de decontare emise trebuie evidentiata in jurnalul pentru vanzari, intr-o coloana distincta, denumita de exemplu "Facturi de decontare" sau "Exclus din B.I. (baza de impozitare TVA)", chiar daca valoarea acestora nu se raporteaza, nici prin decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia informativa cod 394. 

Este recomandabil sa se aloce o plaja distincta de numere pentru facturile de decontare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Diferenta dintre facturile emise pentru refacturare si facturile de decontare":
Rating:

Nota: 4.94 din 9 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?

    • Un PFA, cod CAEN 0149 - Cresterea altor animale, realizeaza venituri in cursul unui an sub 36.000 lei. Doreste sa fie asigurat la sanatate. Intrebare: care este baza de calcul pentru asigurari de sanatate aferente anului 2022? Multumesc. PFA si baza de calcul CASS – raspunsul specialistului: Pentru anul 2022 , baza de calcul este de 30.600 lei (2550*12), astfel: Potrivit art. 170 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la...» citeste mai departe aici

  • Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei

    • Termenul de depunere a D101 este data de 26 iunie 2023. Contribuabilii trebuie sa stie ca dacaa nu se incadreaza la timp vor fi santionati cu amenda de 5.000 lei, conform legislatiei in vigoare. Impozit pe profit 2023 Ordinul ANAF nr. 310/2023 a adus reguli noi privind declararea impozitului pe profitul anului 2022. Practic, acest act normativ a modificat formularul si regulile de completare pentru D101, dar a introdus totodata Declaratia 101 consolidata, pentru firmele care fac parte dintr-un...» citeste mai departe aici

  • MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing

    • Societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit achizitioneaza in leasing pe 3 ani o masina. Va rog daca se poate o monografie contabila. Multumesc. Monografie contabila leasing financiar – raspunsul specialistului: Potrivit punctului 321 alin. (1) al OMFP 1802/2014, in cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii. In situatia in care data...» citeste mai departe aici

  • Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA

    • Conform legislatiei în vigoare, miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor, persoane impozabile care sunt inregistrate in Romania pentru utilizarea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, prevazut la art. 3152 din Codul fiscal, ca trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, declaratia...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile

    • Prin Ordinul 1447/2023 au fost aduse 3 modificari importante in ceea ce priveste documentele financiar-contabile. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiare a fost modificat si completat cu urmatoarele prevederi: Reconstituirea documentelor financiar contabile este obligatorie pentru toate documentele pierdute, sustrase sau distruse care se afla in termenul de...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus

    • ANAF a pus recent in dezbatere publica un Proiect de Ordin privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus. Este vorba, mai exact, de Proiectul de ordin privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, precum si pentru modificarea si completarea Ordinului nr.587/2016 pentru...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016