Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistarea corecta a unei facturi de decontare

18-Sep-2012
27692
Intrebare: Care este modul de facturare corect precum si inregistrarea in contabilitate al unei prestatii de consultanta, astfel:
- societatea - incaseaza prin banca de la client o suma, ce reprezinta onorariu + cheltuieli diverse (registrul comertului, notar, etc.)

- societatea factureaza suma integral clientului ca avans;
- in urma sustinerii cheltuielilor efectuate in contul clientului, societatea, detine chitante si facturi in numele acestuie, pentru care se intocmeste decont de cheltuieli;
- societatea storneaza intreaga suma si refactureaza doar onorariul fara suma care s-a folosit la sustinerea cheltuielilor diverse, conform decont.

Va rog sa-mi spuneti daca e corecta facturarea si care sunt inregistrarile contabile, pentru a nu ramane agatat cu sume nejustificate.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Societatea va trebui sa plateasca impozit pe intreaga suma sau doar strict pe onorariul.

Raspuns: In situatia prezentata, avand in vedere faptul ca toate sumele sunt achitate in contul clientului conform facturilor emise pe numele sau, societatea pe care o reprezentati poate intocmi doua facturi, din care:

- optional, o factura de decontare care se emite pentru o valoare totala formata din insumarea facturilor achitate in contul beneficiarului serviciului de consultanta.

La factura astfel emisa se anexeaza toate documentele justificative emise pe numele clientului iar pe documentul emis se inscrie mentiunea "factura de decontare", fara a se inscrie o mentiune de genul "avans"asa cum mentionati prin intrebarea formulata.

Sumele astfel facturate prin factura de decontare nu se inregistreaza in evidenta contabila pe cheltuieli de exploatare, ci prin debitul contului 461 "Debitori" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori". Aceasta factura nu intra in sfera de aplicare a TVA deoarece este efectul unei relatii de decontare, fara a reprezenta contravaloarea unui bun sau a unui serviciu.

Pentru aplicarea acestui tratament fiscal aduc drept argument prevederile art. 137 alin. (3) lit. e) conform caruia nu intra in baza de imozitare " sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia, precum si sumele incasate de o persoana impozabila in numele si in contul unei alte persoane.".

- obligatoriu, o factura de prestari servicii consultanta la un tarif negociat prin contractul incheiat sau stabilit prin comanda formulata in scris. Valoarea serviciului prestat reprezinta baza de impozitare TVA, motiv pentru care trebuie colectata TVA prin aplicarea cotei standard TVA de 24%. D.p.d.v. al impozitului pe profit, tariful negociat, exclusiv TVA reprezinta un venit impozabil pentru firma pe care o reprezentati.

Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt urmatoarele:
1. pentru factura de decontare:
- efectuarea achizitiei unui serviciu, conform facturii emise pe numele clientului, de exemplu pentru inregistrarea la O.N.R.C.:
461 = 401 75
"Debitori" "Furnizori"
- efectuarea platii catre O.N.R.C.:
401 = 5131 75
"Furnizori" "Casa"
- achizitia unui serviciu notarial, conform facturii emise pe numele clientului:
461 = 401 320
"Debitori" "Furnizori"

Suma de 320 lei reprezinta valoarea totala a facturii emise de catre notar pe numele clientului, din care baza de impozitare TVA 258,06 lei si TVA aferenta 61,94 lei. Deoarece factura este emisa pe numele clientului, societatea dvs. nu exercita dreptul de deducere a sumei TVA de 61,94 lei. Dreptul de deducere se exercita de catre clientul pe numele caruia s-a emis factura.
- plata notarului:
401 = 5121 320
"Furnizori" "Conturi curente la banci"

In acest caz, valoarea facturii de decontare este in suma de 395 lei si corespunde soldului debitor al contului 461 "Debitori". Factura de decontare nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza prin decontul de TVA cod 300.
- incasarea facturii de decontare emise in suma de 395 lei:
5121 = 461 395
"Conturi curente la banci" "Debitori"

In situatia in care se primeste un avans pentru decontarea cheltuielilor efectuate in numele clientului, este recomandabil sa efectuati urmatoarele inregistrari contabile:
- incasarea avansului:
5121 = 462
"Conturi curente la banci" "Creditori"

Pentru avansul incasat in aceste conditii nu trebuie emisa factura deoarece operatiunea nu se incadreaza in sfera de aplicare a TVA.
- inchiderea avansului incasat prin factura de decontare:
462 = 461
"Creditori" "Debitori"


2. pentru factura de prestari servicii:
- facturarea comisionului negociat si a sumei TVA colectate:
411 = % 558
"Clienti" 704 450
"Venituri din servicii prestate"
4427 108
"TVA colectata"

Factura emisa pentru serviciul prestat se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%" si prin declaratia cod 394 in situatia in care beneficiarul este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA.

Astfel, la venituri impozabile supuse impozitului pe profit se incadreaza doar suma de 450 lei.
- incasarea contravalorii facturii de prestari servicii:
5121 = 411 558
"Conturi curente la banci" "Clienti"
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistarea corecta a unei facturi de decontare":
Rating:

Nota: 3.35 din 10 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

20-Sep-2012

Este mai corect sa se inregistreze direct debitorul si plata 461=% 5311 sau 5121, fara a mai trece si prin furnizori, pentru ca, practic, nici ONRC si nici Notarul nu au emis vreo factura pe numele societatii care a platit, deci NU sunt furnizorii acesteia. Si ca sa completez tema, daca insa facturile se emit pe numele biroului de consultanta si apoi se recupereaza de la terti costurile, atunci aceta inregistreaza 628 si 4426=401, iar cand recupereaza si emite factura inregistreaza 4111=708 si 4427, considerand corecta utilizarea contului 708, caci nu sunt servicii 704-care se reflecta in obiectul de activitate, ci doar venituri anexe acesteia.

19-Sep-2012

cred ca, oarecum va complicati, prin incasarea sumelor in contul dvs. evident ca impozit se plateste, numai la onorariu minus cheltuielile dvs.tonere, rechizite, sal, etc. mai simplu ar fi sa lasati sumele pe seama societatii pentru care efectuati serviciul dvs facturandu-i onorariul si incasandu-va suma aferente onorariului. Restul sunt operatiuni ale societatii. Evident ca mai sunt si alte solutii. Cu spor,





Subiectele saptamanii

  • Cum procedam la stornarea unor facturi din exercitii anterioare?
    • In randurile de mai jos, stabilim procedura pe care o urmam in cazul unui furnizor extern extracomunitar care vrea sa storneze cumulat facturi din 2007 pana in 2012. Vom vedea daca acest lucru este posibil si cum se vor inregistra aceste facturi in contabilitate in 2014. Daca motivul pentru care se doreste stornarea facturilor este unul valid si legal, atunci da, se pot storna mai multe facturi pe o singura factura in conditiile in care se fac referiri foarte clare la facturile care se...» citeste mai departe aici

  • Creanta detinuta asupra unei entitati afiliate nerezidente. Care e rezolvarea propusa de expertul contabil?
    • In analiza urmatoare, dezbatem un punct care se refera la creanta de incasat de la o societate "X nerezidenta, afiliata". Societatea X deschide procedura de dizolvare in luna iunie 2015, firma e instiintata si nu are posibilitatea de a plati datoria. Daca se constituie provizion nedeductibil deoarece nu indeplineste una din conditii: sunt personae afiliate, provizionul va fi nedeductibil 100%: 4118=4111 si 6814 nedeductibil=491. Daca se renunta la creanta de incasat inainte de pronuntarea...» citeste mai departe aici

  • Corectia erorilor din raportarea contabila semestriala
    • In materialul de astazi vom analiza situatia unei companii care se confrunta cu situatia urmatoare: in raportarilor semestriale la 30.06.2018, din greseala, au fot preluate eronat in F20 si F30 sumele din coloana 1 (din anul precedent), in sensul ca au fost preluate sumele din raportarea la 31.12.2017 si nu de la 30.06.2017. Care este procedura de corectie, daca exista? Ce se poate face in acest sens (adresa ANAF, prezentarea situatiei in notele explicative ale raportarilor viitoare etc.)? Iata...» citeste mai departe aici

  • In atentia operatorilor de transport rutier de persoane ? schimbari preconizate privind utilizarea caselor de marcat
    • Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, in sectiunea Transparenta decizionala, a fost publicat un Proiect Lege pentru abrogarea alin.(1), (2) si (4) ale art.40 din Ordonanta Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Dupa cum se arata in Expunerea de motive, prin masurile propuse se urmareste o...» citeste mai departe aici

  • Intrerupere temporara activitate PFA si prelungirea suspendarii activitatii
    • O persoana fizica autorizata care si-a suspendat activitatea pentru o perioada de 3 ani (termen care se implineste in decembrie 2018) mai poate prelungi suspendarea? Ce presupune aceasta procedura? Cand se va dori inchiderea PFA ce pasi trebuie urmati? Iata intrebarile la care vor raspunde, in cele ce urmeaza, specialistii nostri. Rasunsul specialistului Conform informatiilor obtinute de la ONRC, pentru a prelungi perioada de intrerupere temporara a activitatii PFA-ului trebuie sa va prezentati...» citeste mai departe aici

  • Solicitarea numarului unic de identificare a noilor case de marcat - Formularul C801
    • Intrucat se apropie termenul de la care se vor aplica sanctiuni pentru nedotarea cu aparatele de marcat electronice (1 septembrie pentru contribuabilii mari si mijlocii si 1 noiembrie pentru ceilalti contribuabili) reamintim ca utilizatorii caselor de marcat electronice fiscale trebuie sa solicite directiei generale regionale a finantelor publice/ directiei generale de administrare a marilor contribuabili in a carei raza se va instala aparatul, atribuirea numarului unic de identificare din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016