Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intocmirea registrului de evidenta fiscala. Ce obligatii fiscale se mentin?

27-Oct-2016
1455

Prin cele ce urmeaza, stabilim in ce masura mai este obligatorie achizitionare de la ANAF a registrului de evidenta fiscala in cazul unei platitoare de impozit pe profit? Care sunt conditiile minime pe care trebuie sa le indeplineasca tinerea doar in format electronic a registrului de evidenta a platii? Exista amenzi pentru neachizitionarea registrului de evidenta fiscala in cazul unei firme platitoare de impozit pe profit?

Registrul de evidenta fiscala a fost introdus pentru prima data in anul 2005 conform prevederilor Omfp nr. 870/2005.

La art. 10 din acest act normativ se prevedea ca este un document cu regim special de tiparire si distribuire care se executa de Compania Nationala "Imprimeria Nationala - S.A.", cu utilizarea unor elemente de securizare si cu respectarea prevederilor HG nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, cu modificarile si completarile ulterioare.

Registrul se elibera de la unitatile fiscale teritoriale.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Tot in anul 2005, prin Omfp nr. 949/2005, la art. 12 se introduce o derogare privind tinerea acestui registru si in forma electronica. Derogarea se acorda, conform competentelor, de ”directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) si (10) paragraful 2 din Hotararea Guvernului nr. 831/1997."

In anul 2006, conform Omfp nr. 1857/2006 se reconfirma posibilitatea tinerii registrului de evidenta fiscala in forma electronica cu respectarea modelului si continutului prevazuta la anexa nr. 1 din Ordin. De aceasta data se face trimitere la Omfp nr. 1850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile.

In anul 2013 HG nr. 84/2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004, includ obligatia intocmirii registrului de evidenta fiscala la pct. 15 din norme.

Se prevede ca registrul se tine in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii contabilitatii referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

In anul 2016, conform prevederilor pct. 8 din Normele metodologice emise in aplicarea art. 19 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 se dispune ca pentru calculul rezultatului fiscal este obligatorie intocmirea registrului de evidenta fiscala, document care poate fi tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

La art. 23 din Legea contabilitatii se prevede ca persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice, timp de 10 ani. Totodata, aceste persoane au obligatia sa asigure autoritatilor fiscale accesul la datele pastrate pe suporturi tehnice.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratiile fiscale sunt obtinute ca urmare a prelucrarii datelor din evidenta contabila.

Acestea se refera la: calculul deductibilitatii dobanzilor si al diferentelor de curs valutar, amortizarea fiscala, reduceri si scutiri de impozit pe profit, valoarea fiscala a mijloacelor fixe, limitele cheltuielilor deductibile - protocol, sociale, deprecieri/provizioane, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile.

Modul de completare a registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecaruia, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii.

Modelul si continutul registrului de evidenta fiscala stabilit initial in anexa nr. 1 din Omfp nr. 870/2005 pot fi mentinute in continuare sau registrul poate fi completat si cu alte informatii care vin in ajutorul utilizatorului, cum este de ex. simbolul contului in care au fost inregistrate sumele respective.

NR. crt.
Explicatii privind operatiunile efectuate si calculul impozitului pe profit
Valoarea - lei -

Mentionam ca legislatia in vigoare nu mai prevede in mod imperios achizitionarea registrului de evidenta fiscala de la organele fiscale competente, dar, intocmirea lui este obligatorie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intocmirea registrului de evidenta fiscala. Ce obligatii fiscale se mentin?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.