Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Calculul corect al amortizarii fiscale si contabile a unui imobil dupa doua reevaluari

14-Mar-2013
49362
O societate comerciala detine in patrimoniu un imobil a carui valoare de intrare a fost de 798.510 lei, achizitionata in luna noiembrie 2004. In luna decembrie 2007 are loc prima reevaluare, iar valoare dupa reevaluare a fost de 997.129 lei. In luna decembrie 2010 a avut loc cea de a doua reevaluare, iar valoarea de reevaluare a fost de 727.230 lei, rezultand astfel o diminuare de valoare. Durata ramasa de amortizat dupa cea de a doua reevaluare este de 527 luni.

Vom vedea care este valoarea lunara, atat a amortizarii fiscale, cat si contabile, incepand cu ianuarie 2011, precum si in ce mod se procedeaza in acest caz in care au avut loc doua reevaluari ale imobilului, tinand cont de precizarile Codului fiscal conform carora, atunci cand are loc o diminuare de valoare, amortizarea fiscala se calculeaza pornind de la valoarea de intrare a activului.

Se observa ca achizitia are loc in luna noiembrie 2004, fapt ce conduce la opinia ca luna decembrie 2014 este prima luna de calcul a amortizarii.

Deoarece in luna ianuarie 2011 mai sunt de amortizat 527 luni, prin insumarea perioadelor decembrie 2004 - decembrie 2010 cu cele 527 luni, observam ca durata normata de amortizare este 600 de luni ce corespunde unei perioade de 50 ani.

Astfel, prima amortizare are valoarea lunara de 798510 lei /600 luni = 1330,85 lei. Inregistrare contabila lunara:

6811 = 2812 1330,85 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Aceasta este suma la care se inregistreaza amortizarea fiscala, avand in vedere notiunea de valoare fiscala a activelor, pe care o avem in vedere inclusiv in cazul unei reevaluari mai mici decat costul istoric de achizitie, conform art. 7 alin. (1) pct. 33 din Codul fiscal, situatie de altfel observata corect si in descrierea intrebarii.

De asemenea, consideram ca procedura de inregistrare in contabilitate, adopta in 2007 si 2010 este metoda de evaluare de piata a imobilului fapt ce conduce la eliminarea amortizarii din valoarea imobilului, conform art. 109 alin. (2) lit. b) din O.M.F.P. nr. 1.752/2005 privind contabilitatea, cu aplicare in anul 2007 si art 122 alin. (2) lit. b) din O.M.F.P. nr. 3.055/2009 privind contabilitatea, cu aplicare in 2010, fapt pentru care prezentam inregistarile contabile, deoarece tratamentul contabil ales este definitoriu in emitere solutiei la intrebare.

La data de 31.12.2007 cand are loc prima reevaluare, amortizarea este calculata pentru 37 luni (01.12.2004 - 31.12.2007) si are valoarea de 37 x 1330,85 lei = 49241, 45 lei.

Inregistrare reevaluare decembrie 2007:
A) eliminare amortizare din valoarea imobilului:
2812 = 212 49241, 45 lei
"Amortizare cladiri" "Cladiri"
B) inregistrare diferente din reevaluare:
212 = 105 247860,45 lei
"Cladiri" "Diferente din reevaluare"

Perioda ramasa de amortizare este 600 - 37 luni = 563 luni. Amortizarea lunara in urma reevaluarii din 2007 este 997.129 lei / 563 luni = 1.771,09 lei.

Aceasta suma este amortizarea contabila lunara ce se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
6811 = 281 1771,09 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Din punct de vedere fiscal, diferenta de amortizare provenita pe seama reevaluarii este o suma nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform art. 22 alin. (51) din Codul fiscal. Prevederea este valabila incepand cu mai 2009, prin intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 34/2009 privind modificarea Codului fiscal.

Practic, incepand cu luna mai 2009 suma de 440,64 lei, (1.771,09, amortizare dupa reevaluare - 1330,85 lei, amortizare inainte de reevaluare) este o suma lunara impozabila la calculul impozitului pe profit si se inregistreaza in declaratia 101 privind impozitul pe profit anual, la rubrica "alte sume similare veniturilor".

La data reevaluarii din decembrie 2010, cunoastem datele: Valoarea de intrare in urma reevaluarii din 2007 este suma de 997.129 lei. Valoare reevaluata in 2010, conform raportului de reevaluare suma de 727.230 lei.

Amortizare calculata 1.771,09 x 36 luni = 63.759,24 lei

Inregistrare reevaluare la decembrie 2010:

A) eliminare amortizare din valoarea imobilului:
2812 = 212 63.759,24 lei
"Amortizare cladiri" "Cladiri"
B) stornare partiala din diferenta de reevaluare constituita in 2007:
105 = 212 206139,76 lei
"Diferente din reevaluare" "Cladiri"
Verificare: 997.129 - 63.759,24 - 206.139,76 = 727.230 lei

Amortizarea lunara calculata in urma reevaluarii din decembrie 2010 este suma de 727.230 lei / 527 luni = 1.379,94 lei. Suma ce reprezinta amortizarea contabila lunara ce se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
6811 = 2812 1379,94 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Se observa ca in acest caz, valoarea amortizarii lunare este mai mare decat amortizarea corespunzatoare costului initial de achizitie cu suma de 49, 09 lei. Din punct de vedere fiscal, pana la noi reglementari si aceasta suma lunara de 49,09 lei, diferenta de amortizare provenita pe seama reevaluarii este o suma nedeductibila la calculul impozitului pe profit conform art. 22 alin. (51) din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 300: Cine o depune, termen si model de formular

    • Declaratia 300 „Decontul de TVA” este un document fiscal esential pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA din Romania. Prin aceasta declaratie, persoanele juridice informeaza autoritatile fiscale asupra TVA-ului colectat si a celui deductibil, pentru a determina diferenta de plata sau suma de recuperat. In acest articol vom discuta in detaliu despre declaratia 300, cine are obligatia sa o depuna, care este termenul de depunere si cum se completeaza formularul!» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016