Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calculul corect al amortizarii fiscale si contabile a unui imobil dupa doua reevaluari

14-Mar-2013
25766
O societate comerciala detine in patrimoniu un imobil a carui valoare de intrare a fost de 798.510 lei, achizitionata in luna noiembrie 2004. In luna decembrie 2007 are loc prima reevaluare, iar valoare dupa reevaluare a fost de 997.129 lei. In luna decembrie 2010 a avut loc cea de a doua reevaluare, iar valoarea de reevaluare a fost de 727.230 lei, rezultand astfel o diminuare de valoare. Durata ramasa de amortizat dupa cea de a doua reevaluare este de 527 luni.

Vom vedea care este valoarea lunara, atat a amortizarii fiscale, cat si contabile, incepand cu ianuarie 2011, precum si in ce mod se procedeaza in acest caz in care au avut loc doua reevaluari ale imobilului, tinand cont de precizarile Codului fiscal conform carora, atunci cand are loc o diminuare de valoare, amortizarea fiscala se calculeaza pornind de la valoarea de intrare a activului.

Se observa ca achizitia are loc in luna noiembrie 2004, fapt ce conduce la opinia ca luna decembrie 2014 este prima luna de calcul a amortizarii.

Deoarece in luna ianuarie 2011 mai sunt de amortizat 527 luni, prin insumarea perioadelor decembrie 2004 - decembrie 2010 cu cele 527 luni, observam ca durata normata de amortizare este 600 de luni ce corespunde unei perioade de 50 ani.

Astfel, prima amortizare are valoarea lunara de 798510 lei /600 luni = 1330,85 lei. Inregistrare contabila lunara:
6811 = 2812 1330,85 lei
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii

"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Aceasta este suma la care se inregistreaza amortizarea fiscala, avand in vedere notiunea de valoare fiscala a activelor, pe care o avem in vedere inclusiv in cazul unei reevaluari mai mici decat costul istoric de achizitie, conform art. 7 alin. (1) pct. 33 din Codul fiscal, situatie de altfel observata corect si in descrierea intrebarii.

De asemenea, consideram ca procedura de inregistrare in contabilitate, adopta in 2007 si 2010 este metoda de evaluare de piata a imobilului fapt ce conduce la eliminarea amortizarii din valoarea imobilului, conform art. 109 alin. (2) lit. b) din O.M.F.P. nr. 1.752/2005 privind contabilitatea, cu aplicare in anul 2007 si art 122 alin. (2) lit. b) din O.M.F.P. nr. 3.055/2009 privind contabilitatea, cu aplicare in 2010, fapt pentru care prezentam inregistarile contabile, deoarece tratamentul contabil ales este definitoriu in emitere solutiei la intrebare.

La data de 31.12.2007 cand are loc prima reevaluare, amortizarea este calculata pentru 37 luni (01.12.2004 - 31.12.2007) si are valoarea de 37 x 1330,85 lei = 49241, 45 lei.

Inregistrare reevaluare decembrie 2007:
A) eliminare amortizare din valoarea imobilului:
2812 = 212 49241, 45 lei
"Amortizare cladiri" "Cladiri"
B) inregistrare diferente din reevaluare:
212 = 105 247860,45 lei
"Cladiri" "Diferente din reevaluare"

Perioda ramasa de amortizare este 600 - 37 luni = 563 luni. Amortizarea lunara in urma reevaluarii din 2007 este 997.129 lei / 563 luni = 1.771,09 lei.

Aceasta suma este amortizarea contabila lunara ce se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
6811 = 281 1771,09 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Din punct de vedere fiscal, diferenta de amortizare provenita pe seama reevaluarii este o suma nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform art. 22 alin. (51) din Codul fiscal. Prevederea este valabila incepand cu mai 2009, prin intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 34/2009 privind modificarea Codului fiscal.

Practic, incepand cu luna mai 2009 suma de 440,64 lei, (1.771,09, amortizare dupa reevaluare - 1330,85 lei, amortizare inainte de reevaluare) este o suma lunara impozabila la calculul impozitului pe profit si se inregistreaza in declaratia 101 privind impozitul pe profit anual, la rubrica "alte sume similare veniturilor".

La data reevaluarii din decembrie 2010, cunoastem datele: Valoarea de intrare in urma reevaluarii din 2007 este suma de 997.129 lei. Valoare reevaluata in 2010, conform raportului de reevaluare suma de 727.230 lei.

Amortizare calculata 1.771,09 x 36 luni = 63.759,24 lei

Inregistrare reevaluare la decembrie 2010:

A) eliminare amortizare din valoarea imobilului:
2812 = 212 63.759,24 lei
"Amortizare cladiri" "Cladiri"
B) stornare partiala din diferenta de reevaluare constituita in 2007:
105 = 212 206139,76 lei
"Diferente din reevaluare" "Cladiri"
Verificare: 997.129 - 63.759,24 - 206.139,76 = 727.230 lei

Amortizarea lunara calculata in urma reevaluarii din decembrie 2010 este suma de 727.230 lei / 527 luni = 1.379,94 lei. Suma ce reprezinta amortizarea contabila lunara ce se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
6811 = 2812 1379,94 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Se observa ca in acest caz, valoarea amortizarii lunare este mai mare decat amortizarea corespunzatoare costului initial de achizitie cu suma de 49, 09 lei. Din punct de vedere fiscal, pana la noi reglementari si aceasta suma lunara de 49,09 lei, diferenta de amortizare provenita pe seama reevaluarii este o suma nedeductibila la calculul impozitului pe profit conform art. 22 alin. (51) din Codul fiscal.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calculul corect al amortizarii fiscale si contabile a unui imobil dupa doua reevaluari":
Rating:

Nota: 4.11 din 14 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"