Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regim fiscal-contabil pentru sumele decontate conform OUG 30/2020 si pentru amortizarea in perioada de inchidere/suspendare a activitatii

25-Sep-2020
3239

Ministerul Finantelor Publice a publicat recent, pe site-ul oficial, un document cu informatii referitoare la regimul contabil si fiscal privind amortizarea in perioada de inchidere/suspendare a activitatii ca urmare a instituirii starii de urgenta/de alerta si sumele decontate angajatorilor potrivit OUG nr. 30/2020 si Legii nr. 19/2020. 

1. Referitor la amortizare se vor avea in vedere urmatoarele reguli: 

tratament contabil 

Conform pct. 1391 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada neutilizarii activului, amortizarea nu este nici intrerupta, nici diminuata in functie de utilizarea redusa a acestuia, cu exceptia cazului in care activul este complet amortizat. Cu toate acestea, in cazul utilizarii metodei de amortizare calculata pe unitate de produs sau serviciu, cheltuielile de amortizare pot fi zero atunci cand nu exista productie, amortizarea bazandu-se in acest caz pe utilizarea activului. 

Avand in vedere cele men?ionate mai sus, rezulta ca amortizarea nu inceteaza atunci cand activul nu este utilizat din cauza reducerii par?iale sau totale a activita?ii care include utilizarea acestuia.

De asemenea, potrivit pct. 238 alin. (4) din reglementarile contabile, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata. 

Ca urmare, pentru imobilizarile corporale trecute in conservare, entitatea recunoaste pe seama cheltuielilor perioadei contravaloarea ajustarilor – permanente (cheltuielile cu amortizarea) sau provizorii (cheltuielile cu ajustarile pentru depreciere) – aferente acestora. 

tratament fiscal 

Potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ?i completarile ulterioare, rezultatul fiscal se calculeaza ca diferen?a intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31. Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala. 

Potrivit pct. 12 lit. k) din normele de aplicare a art. 28 din Codul fiscal, amortizarea fiscala nu se poate deduce pe perioada trecerii mijloacelor fixe amortizabile in regim de conservare. 

Astfel, „In cazul in care mijloacele fixe amortizabile sunt trecute in regim de conservare, in func?ie de politica contabila adoptata, valoarea fiscala ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare se recupereaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala;”. 

In baza cadrului legal invocat mai sus, sunt deductibile fiscal cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe neutilizate ca urmare a reducerii sau inchiderii activita?ii in situa?ia in care acestea nu sunt trecute in regim de conservare. In situa?ia in care sunt trecute in conservare amortizarea fiscala se calculeaza incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a mijloacelor fixe prin recalcularea cotei de amortizare fiscala aplicabila valorii fiscale ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare. 

Referitor la sumele decontate angajatorilor potrivit Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unita?ilor de inva?amant, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor avea in vedere urmatoarele reguli: 

tratament contabil 

Conform pct. 392 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale ?i situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, subventiile guvernamentale reprezinta asisten?a acordata de guvern sub forma unor transferuri de resurse catre o entitate in schimbul conformarii, in trecut sau in viitor, cu anumite conditii referitoare la activitatea de exploatare a entitatii.

Subventiile guvernamentale sunt uneori denumite in alte moduri, cum ar fi: subsidii, alocatii, prime sau transferuri. 

Potrivit pct. 398 alin. (1) si pct. 395 din aceleasi reglementari, subventiile se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze. 

Subventiile pentru venituri cuprind toate subventiile, altele decat cele pentru active.

Conform prevederilor pct. 404 alin. (2) din reglementarile contabile mentionate, restituirea unei subventii aferente veniturilor se efectueaza prin reducerea veniturilor amanate, daca exista, sau, in lipsa acestora, pe seama cheltuielilor.

Subliniem ca recunoasterea din punct de vedere contabil a unor sume cuvenite, pe seama veniturilor din subventii, presupune indeplinirea de catre entitatea beneficiara a unor conditii.

Avand in vedere ca atat OUG nr. 30/2020, cat si Legea nr. 19/2020 prevad indeplinirea anumitor conditii, din punct de vedere contabil, drepturile banesti acordate in temeiul celor doua acte normative men?ionate reprezinta pentru angajatori venituri din subventii, care compenseaza cheltuielile cu salariile. 

 

tratament fiscal 

In ceea ce priveste tratamentul fiscal al veniturilor din subven?ii care compenseaza cheltuielile cu salariile aferente drepturilor banesti acordate potrivit OuG nr. 30/2020 si Legii nr. 19/2020, este aplicabil urmatorul regim fiscal:

-in cazul societatilor platitoare de impozit pe profit, veniturile din subventii acordate in temeiul OuG nr. 30/2020 si al Legii nr. 19/2020 sunt impozabile, iar cheltuielile cu salariile aferente drepturilor banesti acordate in temeiul legal men?ionat sunt deductibile; 

-in cazul microintreprinderilor, veniturile din subventii nu sunt cuprinse in baza impozabila a impozitului pe venit, potrivit art. 53 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal. 

 

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016