Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Realizarea in comun a unei lucrari regie proprie servicii terti si vanzarea ulterioara

16-Nov-2011
7525
Pentru realizarea unei instalatii electrice, o societate comerciala A contracteaza serviciile unei alte societati X pentru valoarea de 90% din instalatie , iar pentru realizarea unei mici parti a acestei instalatii (10%), cumpara materiale si foloseste salariatii proprii.

La finalizarea lucrarilor, societatea A semneaza cu furnizorul X procesul verbal de receptie si punere in functiune a instalatiei. Ulterior, la finalizarea instalatiei, societatea A vinde instalatia societatii B.
  • Chiar daca marea majoritate a costurilor sunt facturate de tertul X, consumurile efectuate de societatea in cauza sunt costuri de productie si nu simple cheltuieli ale perioadei. O alta situatie ce trebuie retinuta este faptul ca societatea A cunoaste de la inceput faptul ca va refactura catre un client instalatia electrica efectuata, astfel vom avea un cost de productie al unui bun propriu si nu realizarea unei imobilzari.
  • Inregistrarea costului lunar se efectueaza prin articolul contabil:
331 ?Produse in curs de executie? = 711 ?Venituri aferente costurilor stocurilor de produse?.

Presupunem ca societatea a avut un aport propriu de un salariat cu salariul brut de 2.000 lei si a achizitionat si dat in consum cabluri electrice in valoare de 5.000 lei. Serviciile facturate de furnizor pentru lucrarea executata sunt in valoare de 30.000 lei. Articole contabile:
  • Inregistrare salariu:
 641 ?Cheltuieli cu salariile personalului? = 421 ?Personal - salarii datorate? cu suma de 2.000 lei
  • Inregistrare asigurari sociale 30% :
645 ?Cheltuieli privind asigurarile si protectia socialã? = 431 ?Asigurãri sociale? cu suma de 600 lei
  • Inregistrare consum cabluri electrice:
6028 ?Cheltuieli privind alte materiale consumabile? = 3028 ?Alte materiale consumabile? cu suma de 5.000 lei

  • Inregistrare factura de la furnizor cu o parte din lucrare:
628 ?Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti? = 401 ?Furnizori? cu suma de 30.000 lei.

Totalul costurilor de productie este de 37.600 lei si se evidentiaza stocul in curs de executie prin articolul contabil:

331 ?Produse in curs de executie? = 711 ?Venituri aferente costurilor stocurilor de produse? cu suma de 37.600 lei.

La data receptiei in baza procesului verbal de receptie si punere in functiune se va intocmi Nota de receptie si se va efectua inregistrarea:
345 ?Produse finite? = 331 ?Produse in curs de executie? cu suma de 37.600 lei.

  • Pentru vanzarea instalatiei consideram ca aceasta se vinde la suma de 40.000 lei + TVA.
  • Inregistrare contabila:
4111 ?Clienti? = 701 ?Venituri din vanzarea produselor finite ? cu suma de 40.000 lei
4111 ?Clienti? = 4427 ?TVA colectat? cu suma de 9.600 lei.

  • Descarcarea din gestiune a instalatiei vandute:
711 ?Venituri aferente costurilor stocurilor de produse? = 345 ?Produse finite?cu suma de 37.600 lei.
  • La cumparator se inregistreaza o achizitie de mijloace fixe - echipamente, instalatii prin articolul contabil:
2131 ?Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)? = 404 ?Furnizori de imobilizãri? cu suma de 40.000 lei

4426 ? TVA deductibil? = 404 ?Furnizori de imobilizari? cu suma de 9.600 lei.
  • Aceasta societate are posibilitatea stabilirii duratei normate de amortizare conform catalogului privind duratele normate de utilizare a mijloacelor fixe conform HG nr. 2139/2004.
  • Pentru aceasta instalatie electrica, catalogul stabileste incadrarea la grupa 1.7.2.1 si permite societatii alegerea unei perioade de amortizare intre 9 si 15 ani. Societatea a decis efectuarea unui studio comparativ cu efectul asupra rezultatului financiar, in cazul utilizarii amortizarii liniare pentru perioada minima si maxima de amortizare. Se retine ca in acest caz amortizarea contabila este egala cu amortizarea fiscala.
  • Valoarea amortizarii cand perioada este minima, respectiv 9 ani intr-un an calendaristic:
Valoare amortizare anuala cu perioada minima de amortizare = 40.000 lei / 9 ani = 4.444,44 lei / an.

Inregistrare in evidenta contabila:

6811 ?Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizãrilor? = 2813 ? Amortizarea instalatiilor, mijloacelor de transport, animalelor si plantatiilor? cu suma de 4.444,44 lei / an.

  • Valoarea amortizarii cand perioada este maxima, respectiv 15 ani intr-un an calendaristic:
Valoare amortizare anuala cu perioada maxima de amortizare = 40.000 lei / 15 ani = 2.666,67 lei / an.

Inregistrare in evidenta contabila:

6811 ?Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizãrilor? = 2813 ? Amortizarea instalatiilor, mijloacelor de transport, animalelor si plantatiilor? cu suma de 2.666,67 / an.

Din ratiuni fiscale, societatea decide perioada de amortizare de 9 ani.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016