Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documentar fiscal: Contractul de leasing. Deducerea cheltuielilor

06-Dec-2012
5283
O alta situatie special reglementata privind deductibilitatea cheltuielilor si a TVA este cazul achizitiilor efectuate prin contractele de leasing. Pentru aplicarea unui trata ment fiscal corect, se impune analizarea fiecarui contract de leasing in functie de natura mijlocului fix preluat, pentru care se formuleaza optiunea de achizitie la momentul inchiderii contractului.

Suma TVA se limiteaza la deducere numai in cazul autoturismelor preluate in regim de leasing, fara a aplica acest tratament fiscal contractelor de leasing pentru diverse vehicule si utilaje. Asadar, dreptul de deducere a TVA nu se limiteaza in situatia in care obiectul contractului de leasing il reprezinta autoutilitarele, utilajele si echipamentele.

Conform O.U.G. nr. 34/2009, daca valoarea reziduala nu este inclusa in valoarea ratelor, nu se limiteaza dreptul de deducere a sumei TVA aferenta ratelor reprezentand contravaloarea dreptului de utilizare a vehiculului respectiv, deoarece se considera ca societatea nu achizitioneaza vehiculul, ci doar il utilizeaza pe o perioada determinata, iar societatea nu are calitatea de cumparator, ci aceea de utilizator. in calitate de utilizator, societatea are doar calitatea de beneficiar al unui serviciu furnizat de proprietarul vehiculului, respectiv firma de leasing, astfel, in cadrul unui contract de leasing in curs de derulare, societatea are drept de deducere a taxei aferente ratelor de leasing facturate lunar de catre locator numai daca valoarea ratelor nu cuprinde si o cota-parte din valoarea reziduala. Faptul ca ratele de leasing cuprind si valoarea reziduala transforma societatea in cumparator cu plata in rate a acelui bun si din aceasta cauza se pierde dreptul de deducere a TVA
aferente ratelor lunare, motiv pentru care acest drept de deducere a TVA facturate de catre locator trebuie limitat.

Astfel, in baza facturii primite de la locator este obligatorie inregistrarea sumei TVA deductibile (4426 = 404) si, concomitent, limitarea dreptului de deducere (2133 = 4426). Astfel, pentru limitarea dreptului de deducere pentru achizitia unui autoturism, nu se efectueaza inregistrarea 635 = 4426, ci 2133 = 4426.

In conformitate cu art. 1451 din Codul fiscal, s-a limitat dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile de autoturisme destinate exclusiv transportului rutier de persoane, a caror greutate este sub 3.500 kg si a caror capacitate este de maximum 9 persoane, deductibilitatea fiind limitata la 50% din valoarea TVA aferenta valorii de achizitie. Deci, din cele prezentate mai sus rezulta faptul ca prevederile privind limitarea dreptului de deducere a TVA nu vor fi aplicabile pentru ratele de leasing platite de utilizatori societatilor de leasing pe perioada derularii contractelor de leasing, intrucat acestea reprezinta din punctul de vedere al TVA prestari de servicii in sensul art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, dar se vor aplica pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate la sfarsitul contractului de leasing, aceasta fiind considerata o livrare de bunuri. Astfel, daca avem un contract de leasing financiar cu optiune de cumparare, care se finalizeaza in anul 2012, in situatia in care autoturismul nu este destinat exclusiv activitatilor exceptate, pentru valoarea reziduala la care se face transferul dreptului de proprietate in anul 2012, vom avea drept de deducere a TVA in proportie de 50%.

In situatia in care contractele prevad o plata in avans si o plata finala care reprezinta valoarea reziduala, iar vehiculele sunt utilizate pentru scopuri care ar permite deducerea in proportie de 50% a TVA conform art. 1451 din Codul fiscal, si pentru aceste plati reprezentand valoarea reziduala se va deduce TVA in proportie de 50%.

Pentru achizitionarea de utilaje in leasing, societatea are dreptul sa deduca integral TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator, precum si valoarea reziduala stabilita in contract. Singura conditie care trebuie indeplinita este ca utilajele sau echipamentele achizitionate sa fie folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, pentru realizarea de operatiuni taxabile, operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA si neimpozabile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016