Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitiile publice s-au modificat prin noua Directiva europeana

14-Mai-2014
3847
In Strategia Europa 2020 a fost inclusa o comunicare prin care se aminteste necesitatea adaptarii textelor comunitare la cerintele actuale.

Intr-o analiza realizata pentru Business24.ro, avocatul Oana Stratula, Partner Stratula Mocanu & Asociatii, aminteste care sunt aceste modificari si in ce fel a modificat achizitiile publice Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice de lucrari, de bunuri si de servicii.

Astfel, sunt impuse noi praguri valorice, dupa cum urmeaza:

"Noua directiva instituie norme aplicabile procedurilor de achizitie utilizate de catre autoritatile contractante in legatura cu contractele de achizitie publica si concursurile de proiecte, a caror valoare estimata fara TVA este egala sau mai mare decat:

- 5.186.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de lucrari;


- 134.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de produse si de servicii atribuite de autoritatile guvernamentale centrale si a concursurilor de proiecte organizate de aceste autoritati;

- 207.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de produse si de servicii atribuite de autoritatile contractante regionale si locale;

- 750.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de servicii pentru servicii sociale si alte servicii specifice".

Pe langa principiile egalitatii, nediscriminarii si transparentei, se impune odata cu noua Directiva si principiul proportionalitatii: "autoritatile contractante ii trateaza pe operatorii economici in mod egal si fara discriminare si actioneaza intr-o maniera transparenta si proportionata".

In ce priveste procedurile de artibuire, Oana Stratula aminteste ca acestea sunt procedura deschisa, procedura restransa si procedura competitiva cu negociere.

De asemenea, se aminteste de dialogul competitiv "in care orice operator economic poate depune o cerere de participare ca raspuns la un anunt de participare, urmand ca la dialog sa participe exclusiv operatorii economici invitati de autoritatea contractanta, dupa evaluarea informatiilor furnizate".

Totodata, se poate utiliza si procedura de negociere fara publicare prealabila pentru contractele de achizitii publice de lucrari, de produse si de servicii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:

-daca nu a fost depusa nicio oferta sau nicio oferta adecvata sau nicio cerere de participare sau nicio cerere adecvata de participare ca raspuns la o procedura deschisa sau restransa, atat timp cat conditiile initiale ale contractului nu sunt modificate in mod substantial si se transmite un raport Comisiei, la cererea acesteia;

- daca lucrarile, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de catre un anumit operator economic pentru unul dintre motivele urmatoare: scopul achizitiei este crearea sau achizitionarea unei opere de arta sau reprezentatii artistice unice; concurenta lipseste din motive tehnice; protectia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturile de proprietate intelectuala;

- in masura in care este absolut necesar atunci cand, din motive de extrema urgenta determinate de evenimente care nu puteau fi prevazute de catre autoritatea contractanta si care nu sunt atribuibile acesteia, termenele pentru procedurile deschise sau restranse sau procedurile competitive cu negociere nu pot fi respectate.

De asemenea, aminteste avocatul Oana Stratula, se prevede in noua Directiva ca autoritatile contractante pot decide sa atribuie un contract sub forma de loturi separate si pot stabili dimensiunea si obiectul unor astfel de loturi.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016