Achizitiile publice s-au modificat prin noua Directiva europeana
In
Strategia Europa 2020 a fost inclusa o comunicare prin care se aminteste necesitatea adaptarii textelor comunitare la cerintele actuale.
Intr-o analiza realizata pentru Business24.ro, avocatul Oana Stratula, Partner Stratula Mocanu & Asociatii, aminteste care sunt aceste modificari si in ce fel a modificat
achizitiile publice Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice de lucrari, de bunuri si de servicii.
Astfel,
sunt impuse noi praguri valorice, dupa cum urmeaza:
"Noua directiva instituie norme aplicabile procedurilor de achizitie utilizate de catre autoritatile contractante in legatura cu contractele de achizitie publica si concursurile de proiecte, a caror valoare estimata fara TVA este egala sau mai mare decat:
- 5.186.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de lucrari; - 134.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de produse si de servicii atribuite de autoritatile guvernamentale centrale si a concursurilor de proiecte organizate de aceste autoritati;
- 207.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de produse si de servicii atribuite de autoritatile contractante regionale si locale;
- 750.000 euro, in cazul contractelor de achizitii publice de servicii pentru servicii sociale si alte servicii specifice".
Pe langa principiile egalitatii, nediscriminarii si transparentei, se impune odata cu noua Directiva si
principiul proportionalitatii: "autoritatile contractante ii trateaza pe operatorii economici in mod egal si fara discriminare si actioneaza intr-o maniera transparenta si proportionata". In ce priveste procedurile de artibuire, Oana Stratula aminteste ca acestea sunt procedura deschisa, procedura restransa si procedura competitiva cu negociere. De asemenea, se aminteste de
dialogul competitiv "in care orice operator economic poate depune o cerere de participare ca raspuns la un anunt de participare, urmand ca la dialog sa participe exclusiv operatorii economici invitati de autoritatea contractanta, dupa evaluarea informatiilor furnizate".
Totodata, se poate utiliza si
procedura de negociere fara publicare prealabila pentru contractele de achizitii publice de lucrari, de produse si de servicii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
-daca nu a fost depusa nicio oferta sau nicio oferta adecvata sau nicio cerere de participare sau nicio cerere adecvata de participare ca raspuns la o procedura deschisa sau restransa, atat timp cat conditiile initiale ale contractului nu sunt modificate in mod substantial si se transmite un raport Comisiei, la cererea acesteia;
- daca lucrarile, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de catre un anumit operator economic pentru unul dintre motivele urmatoare: scopul achizitiei este crearea sau achizitionarea unei opere de arta sau reprezentatii artistice unice; concurenta lipseste din motive tehnice; protectia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturile de proprietate intelectuala;
- in masura in care este absolut necesar atunci cand, din motive de extrema urgenta determinate de evenimente care nu puteau fi prevazute de catre autoritatea contractanta si care nu sunt atribuibile acesteia, termenele pentru procedurile deschise sau restranse sau procedurile competitive cu
negociere nu pot fi respectate.
De asemenea, aminteste avocatul Oana Stratula, se prevede in noua Directiva ca autoritatile contractante pot decide sa atribuie un contract sub forma de loturi separate si pot stabili dimensiunea si obiectul unor astfel de loturi.
Atentie contabili!
Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme
Multumesc pentru informare...Astept nout??i!