Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 25/2021. Noi prevederi in domeniul achizitiilor publice. Persoane fizice si juridice excluse din procedurile de atribuire

06-Apr-2021
4147

Ordonanta de urgenta nr. 25/2021 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul achizitiilor publice a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 346 din 05 aprilie 2021.


Actul normativ care a intrat in vigoare din data de 5 aprilie 2021 modifica Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016 si Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016.

Astfel, au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 68, in calitate de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici- adica orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:

(i) un stat membru al Uniunii Europene;

(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);

(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul de achizitie publica atribuit intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;

(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;".

Autoritatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de mai sus.

Redam continutul OUG 25/2021:

Art. I. -
Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 3 alineatul (1), litera jj) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
jj) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:

(i) un stat membru al Uniunii Europene;

(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);

(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul de achizitie publica atribuit intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;

(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;".

2. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 49. -
(1) Autoritatile contractante au obligatia sa acorde operatorilor economici un tratament egal si nediscriminatoriu si sa actioneze intr-o maniera transparenta si proportionala.

(2) In masura in care intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la AAP si a celorlalte acorduri internationale care prevad obligatii in sarcina Uniunii Europene, autoritatile contractante acorda lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament egal cu cel acordat lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici din Uniunea Europeana."

3. La articolul 53, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 53. -
(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 68, in calitate de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 3 alin. (1) lit. jj)."4. La articolul 53, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:

"
(11) Autoritatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 3 alin. (1) lit. jj), fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 164, 165 si 167."

Art. II. -
Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul 3 alineatul (1), litera ii) va avea urmatorul cuprins:

"
ii) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:

(i) un stat membru al Uniunii Europene;

(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul sectorial atribuit intra sub incidenta anexelor 3, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;

(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;

(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;".

2. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 62. -
(1) Entitatile contractante au obligatia sa respecte toate principiile conform art. 2 alin. (2), in mod special un tratament egal si nediscriminatoriu, si sa actioneze intr-o maniera transparenta si proportionala.

(2) In masura in care intra sub incidenta anexelor 3, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la AAP si a celorlalte acorduri internationale care prevad obligatii in sarcina Uniunii Europene, entitatile contractante prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) si b) acorda lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament egal cu cel acordat lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici din Uniunea Europeana."

3. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:

"Art. 66. -
(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 82 alin. (1), in oricare dintre calitatile de ofertant/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 3 alin. (1) lit. ii).

(2) Entitatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 3 alin. (1) lit. ii), fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 177, 178 si 180."

Art. III. -
Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul 5 alineatul (1), litera x) va avea urmatorul cuprins:

"
x) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:

(i) un stat membru al Uniunii Europene;

(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul de concesiune de lucrari si contractul de concesiune de servicii atribuit intra sub incidenta anexelor la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;

(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;

(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;"

2. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 39. -
(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 50 alin. (1) si (2), in oricare dintre calitatile de ofertant/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 5 alin. (1) lit. x).

(2) Autoritatea/Entitatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 5 alin. (1) lit. x), fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 79-81."

Art. IV. -
(1) in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin ordin comun al ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, se aproba lista tarilor care se incadreaza in categoriile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. jj) pct. (iii) - (v) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 3 alin. (1) lit. ii) pct. (iii) - (v) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 5 alin. (1) lit. x) pct. (iii) - (v) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) se actualizeaza anual sau ori de cate ori este necesar, in termen de 30 de zile de la aparitia oricarei situatii de modificare.

Art. V. -
Procedurile de atribuire in cadrul carora operatorii economici au depus oferte la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se supun legislatiei in vigoare la data initierii acestora.

*

Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile art. 25 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, si, respectiv, art. 43 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile efectuate de entitatile care isi desfasoara activitatea in sectoarele apei, energiei, transporturilor si serviciilor postale si de abrogare a Directivei 2004/17/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014.

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016