Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

15-Ian-2025
1626
Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile
Cuprins
Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom prezenta un studiu de caz practic pentru a ilustra modul in care se aplica aceasta ajustare in practica.

Ce inseamna ajustarea de TVA

Ajustarea de TVA reprezinta procesul de corectare a taxei pe valoarea adaugata raportate initial, determinat de diversi factori care influenteaza TVA colectata sau TVA dedusa. Aceasta operatiune este strict reglementata prin prevederile Codului fiscal si permite contribuabililor sa modifice valoarea TVA declarata anterior pentru a reflecta situatia reala a tranzactiilor efectuate. 

Cu alte cuvinte, ajustarea de TVA este o rectificare la ceea ce ai raportat deja catre stat in materie de TVA, fie ca trebuie sa platesti mai mult, fie ca ai dreptul sa primesti bani inapoi.

Iata doua exemple concrete pentru a intelege mai usor acest proces: 

1. Sa presupunem ca ai cumparat un utilaj pentru firma si ai dedus TVA pentru el. Dupa doi ani, decizi sa-l vinzi. In acest caz, trebuie sa ajustezi (sa dai inapoi) o parte din TVA-ul pe care l-ai dedus initial.

2. Daca ai un client care nu ti-a platit factura timp de 1 an si tu ai platit TVA la stat pentru aceasta factura, legislatia fiscala iti permite sa ajustezi (sa recuperezi) TVA-ul platit pentru factura neincasata.

In ce situatii intervine ajustarea de TVA

Exista mai multe situatii in care se fac ajustari de TVA, inclusiv:
  • Atunci cand se modifica destinatia bunurilor (de exemplu de la uz comercial la uz personal)
  • Cand nu se mai incaseaza facturile de la clienti 
  • Cand se modifica regimul de TVA al unei activitati 
  • Cand se fac corectii la facturi (retururi de marfa, reduceri de pret) 

Reglementarile legale cu privire la situatiile in care se efectueaza ajustarile de TVA sunt prevazute in Codul Fiscal, astfel:

1. Ajustarea TVA-ului colectat. Conform art. 287 din Codul Fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in urmatoarele situatii:

a) In cazul desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea acestora, dar pentru care au fost emise facturi in avans;

b) In cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj;

c) In cazul in care se acorda reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;

d) In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

e) In cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.

f) In cazul in care contravaloarea totala sau partiala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu a fost incasata de la beneficiarii persoane fizice in termen de 12 luni de la termenul de plata stabilit de parti, ori in lipsa acestuia, de la data emiterii facturii, cu exceptia situatiei in care furnizorul/prestatorul si beneficiarul sunt parti afiliate in sensul art. 7 pct. 26.

Cartea Verde a TVA - o lucrare esentiala care explica INTREAGA legislatie pe TVA! Contine inclusiv solutii pentru problemele sensibile create de e-TVA!


2. Ajustarea TVA-ului deductibil in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital. In conformitate cu art. 305 din Codul Fiscal, in conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:

a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;

b) daca exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite dupa depunerea decontului de taxa, inclusiv in cazurile prevazute la art. 287 

c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate. 

NU se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:

a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;

b) situatiilor prevazute la art. 270 alin. (8) si la art. 271 alin. (5).

Citeste si:  Noutati fiscale 2025. Care este regimul amenzilor in sistemul e-TVA

3. Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital. Art. 305 din Codul Fiscal specifica faptul ca ajustarea TVA-ului deductibil se realizeaza in urmatoarele situatii:

a) daca bunul de capital este folosit de persoana impozabila:
1. integral sau partial, pentru alte scopuri decat activitatile economice, cu exceptia bunurilor a caror achizitie face obiectul limitarii la 50% a dreptului de deducere potrivit prevederilor art. 298 ;
2. pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei;
3. pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere a taxei intr-o masura diferita fata de deducerea initiala;

b) daca apar modificari ale elementelor folosite la calculul taxei deduse;

c) in situatia in care un bun de capital al carui drept de deducere a fost integral sau partial limitat face obiectul oricarei operatiuni pentru care taxa este deductibila. In cazul unei livrari de bunuri, valoarea suplimentara a taxei de dedus se limiteaza la valoarea taxei colectate pentru livrarea bunului respectiv; 

d) atunci cand bunul de capital isi inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii:
1. bunul de capital a facut obiectul unei livrari sau unei livrari catre sine pentru care taxa este deductibila;
2. bunul de capital este pierdut, distrus sau furat, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
3. situatiile prevazute la art. 270 alin. (8);
4. in cazul casarii unui bun de capital; 
e) in cazurile prevazute la art. 287. 

4. Ajustarea TVA in cazul trecerii in categoria neplatitorilor de TVA. In conformitate cu prevederile art. 310 din Codul Fiscal si Normele metodologice, persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:

a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (4) lit. c) si art. 304 din Codul fiscal;

b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;

c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;

d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

Valoarea rezultata ca urmare a efectuarii ajustarilor de taxa se evidentiaza in ultimul decont de taxa sau, dupa caz, in declaratia prevazuta la art. 324 alin. (9) din Codul fiscal. 

Studii de caz cu privire la ajustarea de TVA

Va prezentam mai jos doua studii de caz cu privire la situatiile si modul in care se realizeaza ajustarea de TVA.

Ajustare TVA la PFA


Intrebare: 
O PFA depaseste pragul de 300.000 lei in octombrie, astfel ca devine platitoare de TVA incepand cu 01.12.2024.

Cum fac calculul pentru ajustarea de TVA? Suma ajustata va deveni o cheltuiala nedeductibila la calculul venitului net? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Ian 2025 

Art. 310 alin. (6) din Codul fiscal prevede ca persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri este mai mare sau egala cu plafonul de scutire (300.000 lei) trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA.

Pentru stocurile existente la data inregistrarii in scop de TVA entitatea poate ajusta TVA aferenta acestora conform art. 310 din Codul fiscal si pct 83. Alin. (11) lit a) din Normele la Codul fiscal.

Normele Codului fiscal prevad la pct 83 alin. (11) ca persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare.

Presupunand ca la 01.12.2024 detineti stocuri in valoare de 200.000 lei, trebuie sa faceti:

Inventarierea stocurilor – pentru a cunoaste exact cantitatile aflate in stoc pentru care vei face ajustare.Se vor evidentia si totaliza pe listele de inventar stocurile in functie de cota de TVA de la achizitie:19%,9%,5% precum si cele achizitionate de la entitati neplatitoare de TVA (pentru acestea din urma in mod firesc nu se poate opera ajustarea taxei).

Calcularea TVA -ului de dedus prin procedeul sutei marite.TVA dedus se determina astfel: 200.000 lei *19/119 = 31.933 lei. Daca TVA a fost 5% formula este X* 5/105; daca TVA a fost de 9% formula este x*9 /109.

Depuneti decontul de TVA si suma se declara in functie de cota de TVA. Conform punctului 83 alin. (11) din Codul fiscal, TVA dedusa in acest fel se declara in primul decont de TVA (D 300) care se depune dupa inregistrare sau intr-un decont ulterior, dupa caz

Inregistrare: 4426 TVA deductibila = cont de stoc

Ajustarea TVA nu se regaseste mentionata la cheltuielile deductibile prevazute la Art. 68 alin. (4) din Codul fiscal-Conditii generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse. 

Ajustare TVA avans leasing la inscrierea in scopuri de TVA


Intrebare: 
Firma neplatitoare de TVA incheie un contract de leasing in noiembrie 2024, pentru care societatea de leasing emite factura de Capital in valoare de 47.000 lei + 8.930 lei TVA = 55.930 lei. Masina urmeaza sa fie livrata in martie 2025, iar prima rata de leasing va fi emisa dupa livrare. Suma de 55.930 lei a fost inregistrata in contul 167. In luna februarie 2025, firma devine platitoare de TVA.

Avand in vedere ca livrarea bunului se efectueaza in luna martie 2025, cand se va inregistra in imobilizari ca bun de capital, se poate face ajustarea pentru 50% din TVA facturii emise in noiembrie de catre societatea de leasing? Daca da, care este baza legala si care este monografia contabila? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Ian 2025 

Conform art. 271 din codul fiscal:
(3) Prestarile de servicii cuprind operatiuni cum sunt:
a) inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing;

Asadar, avand in vedere prevederile legale de mai sus, facturarea avansului reprezinta o prestare de servicii pentru societatea neplatitoare de TVA la data facturarii avansului.

Conform art. 304 alin. (1) lit. c) din codul fiscal
(1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate

Conform pct.78 din normele de aplicare
78. (1) In situatia in care intervin situatiile prevazute la art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie. Ajustarea reprezinta exercitarea dreptului de deducere, atunci cand persoana impozabila castiga dreptul de deducere potrivit legii, denumita in continuare ajustare pozitiva, sau anularea totala sau partiala a deducerii exercitate initial in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa. Ajustarea se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea.

2) In sensul alin. (1), prin servicii neutilizate se intelege imobilizarile necorporale care nu sunt complet amortizate la momentul la care intervine obligatia sau dreptul de ajustare a taxei. Serviciile de alta natura se considera utilizate in perioada fiscala in care au fost achizitionate. Ajustarea se efectueaza in cazul serviciilor neutilizate numai pentru taxa aferenta valorii ramase neamortizate.

(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:
c)in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul bunurilor/serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal.

Avand in vedere prevederile legale de mai sus, in opinia mea, avansul facturat aferent contractului de leasing reprezinta o prestare de servicii pentru care nu aveti dreptul la ajustarea TVA deoarece serviciul nu poate fi considerat neutilizat.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016