Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrie

04-Nov-2024
1090
Amnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrie

Amnistia fiscala pentru anul 2024 a fost implementata prin OUG 107/2024 si prevede mai multe facilitati fiscale, atat pentru persoanele juridice, cat si pentru cele fizice. Termenul limita pentru a beneficia de acestea este data de 25 noiembrie 2024.

Amnistie fiscala 2024 - ce facilitati se acorda

1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;

2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Aceasta facilitate se acorda si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare;

3. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data;

4. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024;

5. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020;

6. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care esalonarea la plata acordata potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost finalizata pana la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in functie de cuantumul acestora cuprins in certificatul de atestare fiscala, in cazul debitorilor persoane fizice.

Amnistie fiscala 2024 – ce conditii trebuie sa indeplineasca debitorii

Facilitatea mentionata la pct. 7 se acorda debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 astfel:

a) Daca cuantumul obligatiilor bugetare principale este mai mic de 5.000 lei inclusiv persoanele fizice pot beneficia de anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante, cu conditia sa fie stinse in procent de 50% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

b) in cazul in care cuantumul obligatiilor bugetare principale este mai mai mare de 5.000 lei - persoanele fizice pot beneficia de anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale, restante, cu conditia ca acestea sa fie stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024.

Pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor in oricare dintre situatiile prezentate anterior, independent sau cumulat, debitorii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

1. toate obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

2. sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

3. debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central.

4. debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute de OUG nr. 107/2024, pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, altfel nu mai poate beneficia de facilitate.

Pentru facilitatea privind anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pe langa conditiile de la pct. 2-4, trebuie indeplinite si urmatoarele conditii:

- declaratia rectificativa este depusa incepand cu data de 1 septembrie 2024 pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

- toate obligatiile bugetare principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024.

Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- toate diferentele de obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;

- cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii.

Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) toate obligatiile bugetare principale individualizate in decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;

b) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sanctiunea decaderii.

Facilitatile fiscale prevazute de OUG 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori:

  • persoane fizice;
  • persoane juridice, de drept public sau privat;
  • asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
  • persoane fizice care desfasoara activitati economice in
  • mod independent sau exercita profesii liberale;
  • unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ- teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.


In categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligatii bugetare se includ si urmatorii debitori:

a) debitorii declarati insolvabili, potrivit legii;

b) persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014, sau potrivit Legii nr. 85/2006, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii;

c) debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare;

Pentru debitorii aflati in procedura insolventei, administratorii speciali/judiciari sunt obligati sa solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru accesarea facilitatilor fiscale si respectarea prevederilor art. I - XVIII din OUG 107/2024 de catre debitorul insolvent.

d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv pana la data de 6 septembrie 2024;

e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici