
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou Proiect de ordin pentru aprobarea Procedurii privind recalcularea din oficiu, de catre organul fiscal, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a modelului si continutului formularului „Referat privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate”.
Prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea:
a) procedurii privind recalcularea din oficiu, de catre organul fiscal, a contributiei de asigurari sociale de sanatate;
Procedura prevede la pct.12 faptul ca, in situatia in care succesiunea persoanei fizice
decedate a fost acceptata de mostenitori, la solicitarea acestora, organul fiscal emite si comunica o decizie catre persoanele care devin debitori, in conditiile art.23 din Codul de procedura fiscala.
Institutia mentioneaza ca, la momentul actual, preluarea obligatiilor fiscale se face prin emiterea si comunicarea deciziei de impunere prevazute in Anexa nr.60 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
b) modelului si continutului formularului „Referat privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate”.
Prin Legea nr.296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1269 din 21 decembrie 2020, prevederile art.183 din Codul fiscal au fost completate cu dispozitii referitoare la incetarea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care au decedat in cursul anului fiscal.
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
Potrivit art.183 alin.(2) si (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice care au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si care au decedat in cursul anului fiscal, contributia datorata este cea aferenta perioadei de pana la luna decesului.
Recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza din oficiu.
Avand in vedere aceste prevederi legale, este necesara elaborarea unei proceduri privind recalcularea din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate. Procedura se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2021.
Pentru a vedea DOCUMENTUL, click AICI>>
Procedura privind recalcularea din oficiu, de catre organul fiscal, a contributiei de
asigurari sociale de sanatate
1. (1) Prezenta procedura se aplica, incepand cu data de 1 ianuarie 2021, persoanelor
fizice prevazute la art.180 din Codul fiscal care au optat pentru plata contributiei de asigurari
sociale de sanatate prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile
sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II (denumita in continuare declaratie unica
estimativa) si care au decedat in cursul aceluiasi an fiscal/celor 12 luni pentru care datoreaza
contributia, dupa caz.
(2) Persoanele fizice prevazute la art.180 din Codul fiscal sunt persoanele care se incadreaza in urmatoarele categorii si au optat pentru plata contributiei:
a) persoanele fizice care au estimat pentru anul fiscal venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 lit. b) - h) din Codul fiscal, sub nivelul plafonului minim anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative;
b) persoanele fizice care nu au realizat venituri de natura celor prevazute la art.155 din Codul fiscal si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din cod;
c) persoanele fizice care au realizat venituri de natura celor prevazute la art.155 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
2. Prezenta procedura nu se aplica persoanelor prevazute la art.180 din Codul fiscal, care anterior survenirii decesului, si-au recalculat obligatia de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru anul in curs intrucat au inceput sa realizeze venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau s-au incadrat in categoriile de persoane nexceptate de la plata contributiei.
3. In sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta este inregistrata persoana fizica ca platitor de impozite, taxe si contributii.
4. Recalcularea din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza de catre compartimentul cu atributii in administrarea impozitului pe venit si contributiilor sociale din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
5. Identificarea contribuabililor de la pct.1 se face de catre compartimentul de specialitate, pe baza urmatoarelor surse de informatii:
a) datele existente in registrul contribuabililor, furnizate de serviciul de evidenta a populatiei, precum si pe baza constatarilor proprii, potrivit starii de fapt reale;
b) ultima declaratie unica estimativa depusa de contribuabil pentru anul fiscal sau cele 12 luni in care s-a constatat decesul, avand bifata la subsectiunea „Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata” de la Capitolul II, una din lit.B, C sau D, dupa caz.
6. Recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se face pana la data de 31 decembrie a anului fiscal in care contribuabilul a decedat sau ori de cate ori se constata indeplinirea conditiilor pentru efectuarea recalcularii, potrivit legii.
7. Recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se face dupa cum urmeaza:
a). se recalculeaza baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, proportional cu perioada de pana la luna in care survine decesul;
b). se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, prin aplicarea cotei de 10%, prevazute la art.156 din Codul fiscal, asupra bazei de calcul recalculate de la lit.a).
8. Recalcularea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se face proportional cu perioada de pana la luna in care survine decesul, dupa cum urmeaza:
(1) Pentru persoanele care au bifat lit.B, C sau D de la Capitolul II si care au declarat contributia calculata la o baza de calcul reprezentand echivalentul a 6 salarii de baza minime brute pe tara:
Baza de calcul recalculata =(6 salarii de baza minime brute pe tara/12 luni) x Numar luni, unde Numar luni se calculeaza incepand cu luna depunerii declaratiei unice estimative, inclusiv, pana la luna in care survine decesul, exclusiv.
(2) Pentru persoanele care au bifat lit.B de la Capitolul II si care au declarat contributia calculata la o baza de calcul in functie de numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art.122 din Codul fiscal, intrucat au depus declaratia estimativa peste termenul legal:
Baza de calcul recalculata =salariul de baza minim brut pe tara x Numar luni, unde Numar luni se calculeaza incepand cu luna depunerii declaratiei unice estimative, inclusiv, pana la luna in care survine decesul, exclusiv.
9. Baza de calcul recalculata, precum si contributia de asigurari sociale de sanatate aferenta, se stabilesc prin „Referatul privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate”, prevazut in anexa nr.2 la ordin. Referatul se intocmeste in doua exemplare, care se verifica si se avizeaza de catre conducatorul organului fiscal competent, precum si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare.
10. In baza referatului, CASS recalculata se prelucreaza in aplicatia informatica prin care se gestioneaza declaratiile fiscale depuse de contribuabilul care a decedat, urmand ca ulterior, aceste informatii sa fie transferate in aplicatia informatica prin care se gestioneaza evidenta
analitica pe platitori a acestui contribuabil.
11. Sumele transferate in evidenta fiscala pe platitori potrivit pct.10, se mentioneaza in certificatul de atestare fiscala eliberat la solicitarea notarului public cu ocazia dezbaterii succesiunii persoanei fizice decedate.
12. In situatia in care, succesiunea persoanei fizice decedate a fost acceptata de mostenitori, organul fiscal emite si comunica decizia prevazuta la art. 23, alin.(4) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, catre persoanele care devin debitori, utilizand modelul prevazut in Anexa nr. 60 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Adminstrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.”
13. Toate documentele primite si emise de organul fiscal in aplicarea prezentei proceduri se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului decedat.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Ordinul 3942/2020. ANAF a modificat modelul unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscalePROIECT DE ORDIN ANAF. Organizarea si operationalizarea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare cu IBANE-Transport in 2024. Care este cursul valutar folosit pentru declararea bunurilor in sistem?ANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)ANAF propune modificarea declaratiilor 208, 209 si 253. Cum arata noile documenteleUltimele articole
Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalProiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205Proiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteProiect: Formularele utilizate in activitatea de verificare si control a institutiilor financiare raportoare vor avea un nou modelANAF va publica lista persoanelor fizice cu averi mari. Cine se incadreaza in aceasta categorie?Sfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA