Cand ANAF respinge corectarea decontului de TVA: Pasi si strategii de urmat
In luna ianuarie 2023 am omis inscrierea la randul 14 din decontul de TVA a livrarilor de bunuri scutite cu drept de deducere, reprezentand exporturi de marfuri. Valoarea livrarilor a fost inregistrata in evidenta contabila si preluata in evidenta fiscala intocmita in baza jurnalului pentru vanzari, dar nu a fost raportata prin decontul de TVA cod 300.
Am solicitat organului fiscal competent corectarea decontului aferent lunii ianuarie 2023 conform procedurii reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3604/2015. ANAF a emis decizie de respingere motivand ca omisiunea nu se incadreaza in tipurile de erori materiale prevazute de ordin. Va rog sa ma sfatuiti cum sa fac corectia.
Nu sunt influente fiscale, dar dupa depunerea situatiilor financiare 2023 ANAF o sa constate diferente intre veniturile din exploatare declarate prin situatiile financiare si bazele impozabile din deconturile de TVA 2023 si vor incadra societatea la o clasa de risc fiscal, pentru ca diferenta este mare - 2.520.000 lei. Multumesc.
Corectare decont de TVA – raspunsul specialistului:
Daca ANAF a respins corectarea decontului de TVA pe motiv ca omisiunea nu se incadreaza in tipurile de erori materiale prevazute de O.P.A.N.A.F. nr. 3604/2015, aceasta inseamna ca va trebui sa urmati un alt traseu pentru a rezolva aceasta situatie.
Iata cateva optiuni pe care le-ati putea lua in considerare:
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
1. REANALIZAREA RESPINGERII:
Intrucat aceasta omisiune se incadreaza in tipurile de erori materiale prevazute de ordinul mentionat, ar trebui sa redepuneti cererea, sau sa contestati decizia ANAF.
Impotriva acelei decizii, puteti formula contestatie la organul fiscal emitent, in termen de 45 de zile de la data comunicarii, in conformitate cu dispozitiile art. 270 alin. 1) si art. 272 alin. 6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Omisiunea din luna ianuarie 2023 se incadreaza in categoria erori de transcriere (cum ar fi preluarea eronata a sumelor din jurnale) deci ar trebui sa aveti dreptul de a solicita corectarea.
Daca nu mai sunteti in termenul de contestatie, pasii pe care i-ati mai putea urma sunt:
- Redepunerea cererii: Pregatiti si depuneti din nou solicitarea de corectare, explicand detaliat de ce considerati ca omisiunea se incadreaza in categoria erorilor de transcriere prevazute in instructiuni.
- Furnizarea de dovezi: Anexati orice documente care arata ca a fost vorba de o eroare de transcriere. De exemplu, puteti prezenta jurnalul de vanzari, inregistrarile contabile si orice alta documentatie care ar putea justifica omisiunea.
- Comunicarea directa cu ANAF: Luati legatura direct cu organul fiscal pentru a discuta situatia. Explicati-le problema, prezentati-le argumentele si dovezi, si aratati-le de ce considerati ca omisiunea ar trebui sa fie corectata conform instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata (Anexa 1 la Ordinul presedintelui ANAF nr. 3604/2015 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata:
1. Deconturile de taxa pe valoarea adaugata depuse de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri taxa pe valoarea adaugata pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de catre organul fiscal competent, la initiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
2. Organul fiscal competent pentru aplicarea prezentei proceduri este organul fiscal in evidenta caruia persoana impozabila este inregistrata in scopuri de TVA.
3. Prin prezentele instructiuni pot fi corectate erori materiale de tipul:
a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute in decont; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;
2. REGULARIZAREA TAXEI:
Daca omisiunea nu mai poate fi corectata prin procedura stabilita prin O.P.A.N.A.F. nr. 3604/2015 (nu mai sunteti in termen) si daca nu doriti sa redepuneti cererea, o alta optiune ar fi sa evidentiati in decontul de TVA urmator, suma omisa din ianuarie 2023, la rubrica 16 Regularizari taxa colectata, completand doar prima coloana (valoare de 2.520.00 lei) fara a completa coloana de TVA.
Raspuns oferit in luna august 2023 de catre specialistii site-ului
PortalCodulFiscal.ro. Dati click
AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Profit reinvestit cladire industriala
Intrebare: O persoana juridica A achizitioneaza o cladire industriala de la o persoana juridica B, in scopul utilizarii acesteia in activitatea de productie. Se mentioneaza ca persoana juridica B nu a utilizat cladirea in perioada in care a detinut-o. Totusi, anterior datei la care cladirea a fost achizitionata de catre persoana juridica B, aceasta a fost utilizata in trecut. In aceasta situatie, persoana juridica A poate aplica facilitatea de scutire a impozitului pe profitul reinvestit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Taxare cu TVA producator agricol si II
Intrebare: Sunt producator, impozitat pe norma de venit pentru activitatea de apicultura si, din anul 2022, sunt inregistrata ca platitor de TVA datorita faptului ca am depasit plafonul de 300.000 lei, vanzand productia mea proprie intracomunitar. (In tot acest timp, am facut achizitii de masini intracomunitare noi pentru folosul activitatii si am dedus TVA pentru activitati de amenajare a spatiului destinat extragerii produselor apicole), iar anual am vandut productia mea proprie, care a depasit 300.000...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Acordare masa calda salariatilor
Intrebare: Societatea noastra doreste sa acorde masa calda salariatilor. Nu acordam tichete de masa. 1. Este corect sa aplicam aceasta facilitate in limita plafonului de 5% cheltuieli sociale aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile, asa cum este prevazut la art. 25 alin. (3) lit. b) punctul 4? Aceasta facilitate de acordare a unei mese calde angajatilor, din punctul dvs. de vedere, se incadreaza la punctul 4 ?alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Norma de venit. Inchiriere camera pentru 8 zile din luna
Intrebare: Va rog sa imi spuneti, in cazul in care am o pensiune cu 5 camere, pe norma de venit: am inchiriat o camera in perioada 01.11.2024 - 05.11.2024 (4 zile) si mai inchiriez in perioada 25.11.2024 - 29.11.2024 (4 zile), astfel ca, in total, camera este inchiriata 8 zile. Cum trebuie sa consider: jumatate de luna inchiriata sau intreaga luna, pentru stabilirea impozitului datorat in luna respectiva?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<