Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casa Nationala de Pensii: Formatul si continutul adeverintei privind vechimea in munca in grupa I/II de munca

17-Feb-2020
8434

Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) a publicat o serie de informatii privind formatul si continutul adeverintei care atesta incadrarea unor perioade in conditii de grupa I si/sau a II-a de munca. Pentru vechimea in munca in grupa I si/sau a II-a de munca, realizata anterior datei de 1 aprilie 2001, in general, dovada se va face cu carnetul de munca intocmit cu respectarea prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca.

Cei ale caror perioade de vechime in munca realizate in grupa I si/sau a II-a de munca nu sunt inregistrate in carnetul de munca pot face dovada acestora cu adeverinte eliberate de angajatori sau detinatorii legali de arhive. Acelasi lucru este valabil si in cazul in care inregistrarea acestor perioade este efectuata incorect ori incomplet.

“Adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca sunt valorificate numai in situatia in care au fost emise conform legii, pe baza documentelor verificabile intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001”, subliniaza CNPP in informarea adresata contribuabililor.

Iata care sunt documentele verificabile intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001, pe baza carora se pot elibera adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca

  • actul administrativ de nominalizare a persoanelor incadrate in grupe superioare de munca sau, in lipsa acestuia, actul administrativ privind incadrarea locurilor de munca/activitatilor/categoriilor profesionale in grupe superioare de munca;
  • contractul individual de munca;
  • contractul colectiv de munca;
  • decizii interne;
  • act administrativ de modificare a locului de munca sau a sarcinilor de serviciu;
  • extras din statele de plata din care sa rezulte sectia/atelierul/locul de munca, precum si orice alte documente justificative.

Angajatorii sau orice alti detinatori legali de arhive sunt obligati sa puna la dispozitia CNPP si/sau a caselor teritoriale de pensii, dupa caz, la solicitarea acestora, documentele intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001 pe baza carora s-au eliberat adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca. Aceste documente sunt necesare pentru verificarea respectarii legislatiei in domeniu (art. 158 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice).

Daca verificarile scot la iveala nerespectarea legislatiei privind incadrarea in grupe superioare de munca sau lipsa documentelor verificabile pe baza carora s-au eliberat adeverintele, atunci perioadele respective sunt valorificate ca vechime in munca/stagiu de cotizare in conditii normale de munca.

Mai jos veti regasi Modelul de Adeverinta prin care se atesta faptul ca in anumite perioade persoanele si-au desfasurat activitatea in locuri de munca incadrate in grupele I si/sau a II-a de munca (potrivit modelului prevazut in anexa nr. 14, la normele de aplicare a Legii nr. 263/2010 aprobate prin HG 257/2011). Eliberarea acestei adeverinte se va face numai pe baza documentelor, verificabile, aflate in evidentele angajatorilor sau ale detinatorilor legali de arhive.

Adeverintele intocmite si eliberate anterior datei de 24 septembrie 2008, data intrarii in vigoare a Ordinului ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 590/2008, care nu au fost valorificate la stabilirea si/sau recalcularea pensiilor, se utilizeaza la stabilirea si/sau modificarea drepturilor de pensie daca indeplinesc conditiile legale de valabilitate, chiar daca nu sunt conforme cu modelul anexei 14.

Adeverintele intocmite in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 590/2008, pana la data de 31 decembrie 2010, vor putea fi valorificate la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie daca indeplinesc conditiile de fond si forma prevazute de acesta.
 
Model - Anexa 14 la norme


UNITATEA ..................................
C.U.I. ............ /Cod fiscal ..........
Adresa .........., telefon ................
Nr. .........../data ......................

ADEVERINTA

Se adevereste prin prezenta ca domnul/doamna ............, nascut/nascuta la data de ......... in localitatea ............., judetul ........, sectorul ...., avand codul numeric personal ..........., a fost angajat/angajata cu contract individual de munca la societatea*) ............, in perioada de la .......... pana la ......... .
in perioada de la .......... pana la ............, avand meseria/functia de ..........., a fost incadrat/incadrata in grupa**) ............. de munca, in procent de ......%, conform nominalizarii efectuate prin .........***)
Temeiul juridic al incadrarii in grupa**) ............ de munca il reprezinta .........****)
OBSERVATII: .......................................................

Mentionam ca prezenta adeverinta s-a eliberat in baza documentelor, verificabile, aflate in arhiva societatii, cunoscandu-se atat prevederile Codului penal referitoare la falsul in inscrisuri oficiale, cat si prevederile legislatiei de reglementare a pensiilor din sistemul public, potrivit carora angajatorul poarta intreaga raspundere pentru valabilitatea si corectitudinea actelor doveditoare utilizate la stabilirea drepturilor de pensie.

Conducatorul unitatii,
.........................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
Directia/Serviciul cu atributii salarizare personal
..................................................
(numele, prenumele si semnatura)
intocmit
.........................................
(numele, prenumele si semnatura)

*) Se completeaza denumirea societatii sau, dupa caz, eventualele denumiri anterioare.

**) Se completeaza I sau II.

***) Se completeaza actul administrativ emis de unitate, conform prevederilor Ordinului ministrului muncii si ocrotirilor sociale, al ministrului sanatatii si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Protectia Muncii nr. 50/1990 pentru precizarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite care se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii (proces-verbal, decizie, tabel, hotararea consiliului de administratie si a sindicatului privind nominalizarea persoanelor incadrate in grupe superioare de munca, pontajele lunare, registrul de evidenta a intrarilor in subteran etc.).

****) Se completeaza actul normativ (nr., data, pozitie, anexa etc.) care anterior datei de 1 aprilie 2001 a constituit temei juridic pentru incadrarea in grupa superioara de munca:
- pentru perioada anterioara datei de 18 martie 1969, incadrarea in grupa I sau II de munca s-a facut cu respectarea Instructiunilor Ministerului Muncii nr. 1.040/1967 care cuprind meseriile si functiile prevazute in grupele I si II de munca;- pentru perioada lucrata dupa data de 18 martie 1969 pana la data de 1 aprilie 2001, incadrarea in grupe superioare de munca s-a facut conform Ordinului ministrului muncii si ocrotirilor sociale, al ministrului sanatatii si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Protectia Muncii nr. 50/1990, ordin ce a inlocuit ordinele Ministerului Muncii si Ministerului Sanatatii nr. 59/1969, nr. 105/1976 si nr. 210/1977;
- pentru perioada lucrata dupa data de 1 martie 1990 pana la data de 1 aprilie 2001, incadrarea in grupele I si II de munca s-a facut conform Ordinului ministrului muncii si protectiei sociale, al ministrului sanatatii si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Protectia Muncii pentru precizarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite care se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii, pentru perioada lucrata dupa 1 martie 1990;
- alte acte normative in vigoare la data respectiva.

OBSERVATII: Se va completa cu precizari suplimentare, dupa caz, in situatia persoanelor care au lucrat in aceleasi conditii cu muncitorii. Campurile marcate cu asterisc sunt obligatoriu de completat.

ATENTIE!

La rubrica “OBSERVAtII" se pot detalia toate aspectele care au existat la momentul respectiv:
- legatura dintre meseria/functia titularului cu activitatea proriu-zisa si temeiul juridic de incadrare in grupa I si /sau a II-a de munca;
- activitatile desfasurate in aceleasi conditii de munca cu ceilalti angajati, ale caror meserii se regasesc in actul juridic;
- timpul de realizare a activitatii ce face obiectul incadrarii in conditii superioare de munca;
- alte particularitati care sa comfirme ca persoana a realizat vechime in grupe de munca.

ATENTIE!

Pentru a putea fi valorificata, adeverinta mentionata la anexa 14 se completeaza in mod obligatoriu la toate rubricile prevazute.

Sursa: CNPP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016