In cazul unui control fiscal care se deruleaza de la 29.01.2018 pana la 08.08.2018, este corect ca anul 2012 sa fie verificat si sa fie calculate impozite suplimentare pentru acesta? Sau a intervenit prescriptia pentru acest an? In cele ce urmeaza vom vedea ce spune specialistul nostru despre prescrierea datoriilor fiscale.
Accesoriile datorate de catre contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de produra fiscala, atat cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si cel valabil dupa aceasta data.
Incepand cu anul 2012 - anul inregistrarii datoriilor fiscale de catre societate - in Codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 sunt prevazute urmatoarele aspecte legate de accesorii:
"Art. 119: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere
(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.
(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.
(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6) (adica sunt calculate de catre organul de executare silita – n.n.)."
Examen Consultant Fiscal 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
"Art. 131: Inceperea termenului de prescriptie
(1) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.
(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) se aplica si creantelor provenind din amenzi contraventionale.
Art. 132: Suspendarea termenului de prescriptie
Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 133: Intreruperea termenului de prescriptie
Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) in alte cazuri prevazute de lege."
Conform art. 110 alin. (3) din codul de procedura fiscala valabil pana la 01 ianuarie 2016, "titlul de creanta fiscala este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii".
La lit. c) a acestui articol se rata ca titlu de creanta poata fi “c) decizia referitoare la obligatii de plata accesorii;"
Legea 207/2015 referitoare la Codul de procedura fiscala valabil de la data de 01 ianuarie 2016 mentioneaza urmatoarele la art.110:
1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.
Deci termenul de prescriere - pentru datoriile fiscale din anul 2012 sau anterior acestui an, cand s-a aplicat vechiul cod - s-a implinit la data de 31 decembrie 2017.
Daca in termenul de prescriere, pe numele societatii dumneavoastra au fost emise decizii privind accesoriile, precum si titluri de executare silita, trebuie retinut faptul ca executarea silita si emiterea oricarui titlu executoriu se fac pe baza unui titlu de creanta (declaratii fiscale depuse de societate, inclusiv declaratii rectificative), care, la data scadenta a creantei fiscale neachitate, genereaza transformarea lui, prin procedura executarii silite, din titlu de creanta in titlu executoriu (art. 141 alin. (2) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 si art. 226 alin. (4) din codul de procedura fiscala in varianta de dupa 01 ianuarie 2016).
Pe de alta parte, referitor la decizia de calcul pentru accesorii mentionate intr-un titlul executoriu, atata timp cat acest titlu nu a fost desfiintat (contestat) pe calea contenciosului fiscal sau pe calea contenciosului administrativ, acestea sunt reale si datorate de societate.
Insa odata inceputa executarea silita, termenul de prescriere este intrerupt, conform art. 2537 din noul cod civil (care reprezinta dreptul comun si in materie de prescriptie):
"Art. 2537: Cazurile de intrerupere a prescriptiei
Prescriptia se intrerupe:
4. prin orice act prin care cel in folosul caruia curge prescriptia este pus in intarziere;"
De asemenea, potrivit art. 142 alin. (4) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, "(4) Executarea silita a creantelor fiscale nu se perimeaza."
Deci, chiar daca cei 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere datoria fiscala s-au implinit, daca in acest interval organul fiscal a emis, pentru fiecare creanta in parte, pe langa decizia de accesorii, titlu executoriu si somatie, termenul de prescriere este intrerupt si, mai mult, executarea nu are limita de timp in care sa fie operabila de catre autoritatea fiscala. Prin depunerea unei declaratii rectificative termenul de prescriptie initial este intrerupt (conform prevederilor art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedura fiscala), astfel ca din acel moment incepe sa curga un nou termen de prescriptie de 5 ani
Societatea datoreaza sumele respective, atat creantele fiscale ca atare, cat si accesoriile aferente.
In ceea ce priveste plata obligatiilor fiscale, inclusiv a accesoriilor, catre organul fiscal, in codul de procedura fiscala - in varianta valabila incepand cu data de 01 ianuarie 2016 - exista doua modalitati privind inlesnirea platii acestora: prin esalonare - conform procedurilor stabilite la art. 184 - 207 - si prin amanare - conform procedurilor stabilite la art. 208.
Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala-potrivit art.112 al C.P.F.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ministrul Finantelor anunta o reducere de 10% a datoriilor catre stat, in cazul platii lor pana la finalul anuluiConditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societatiTermenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscaleArticole similare
SRL debutant. Pierde calitatea de microintreprindere. Se achita bugetul CAS angajator pentru perioada de scutire?Ce consecinte apar cand se pierde calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant?Inspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscaleDepunerea formularului 101- Declaratie privind impozitul pe profit pentru anul 2016Ultimele articole
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Colectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Notificarea autoritatilor se poate face optional, insa cererea este obligatorieDeclaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA