Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilitate PFA. Ce operatiuni trebuie completate in Registrul de incasari si plati in 2025

10-Mar-2025
751
Contabilitate PFA. Ce operatiuni trebuie completate in Registrul de incasari si plati in 2025

Indiferent de faptul ca esti PFA, SRL, II, IF, microintreprindere sau firma mare, contabilitatea este foarte importanta, mai ales pentru a evita eventuale sanctiuni si amenzi de la autoritati. Iar in cazul PFA, un act care trebuie completat corespunzator si in 2025 este Registrul de incasari si plati.

In acest articol vom vedea ce este mai exact Registrul de incasari si plati, ce operatiuni trebuie completate in document, ce alte acte sunt necesare, dar si cateva intrebari si raspunsuri punctuale cu privire la completarea unor situatii pe care le intampina PFA-urile in acest registru.

Ce este Registrul de incasari si plati

Registrul-jurnal de incasari si plati este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla.

Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.

In lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii vei gasi explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata, care acopera absolut toate aspectele functionarii unei PFA sau unui II ori IF: venituri, cheltuieli, impozite, contributii, plafoane, dar si depunerea Declaratiei unice – procedura care se schimba in 2025, desi nu exista baza tehnica - si gestionarea relatiei cu organele de control. Detalii AICI>>

In Registrul-jurnal de incasari si plati, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative se realizeaza distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata, in mod cronologic, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata, in numerar sau prin banca.

Ce operatiuni sunt trecute in Registrul de incasari si plati

Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati

Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- sumele incasate din desfasurarea activitatii;
- aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia;
- sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
- sumele primite ca despagubiri;
- sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
- sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile (subventii);
- alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalitati).

Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati

Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;


- sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
- sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
- alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).

Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.

Astfel, din punct de vedere contabil, continutul minimal obligatoriu de informatii al Registrului-jurnal de incasari si plati este urmatorul:

In lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii vei gasi explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata, care acopera absolut toate aspectele functionarii unei PFA sau unui II ori IF: venituri, cheltuieli, impozite, contributii, plafoane, dar si depunerea Declaratiei unice – procedura care se schimba in 2025, desi nu exista baza tehnica - si gestionarea relatiei cu organele de control. Detalii AICI>>

- data efectuarii operatiunii de incasare/plata;
- denumirea si numarul documentului justificativ care sta la baza inregistrarii operatiunii;
- explicatii privind natura operatiunii;
- suma incasata in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ;
- suma platita in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ.

Chiar daca nu sunt realizate incasari in numerar in perioada de referinta, PFA poate inregistra plati in numerar.

Registrul de incasari si plati - documente justificative


In situatia in care plata a fost efectuata din contul personal, important este ca PFA sa detina documente justificative emise pe numele PFA.

Factura conform prevederilor din Codul fiscal si al Normelor generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP 2634/2015, reprezinta documentul justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice. Extrasul de cont de cont va fi utilizat pentru evidentierea platilor efectuate.

Pentru operatiunile economice pentru care, conform prevederilor Codului fiscal, nu exista obligatia intocmirii facturii, inregistrarea in contabilitate a acestora se efectueaza pe baza contractelor incheiate intre parti si a documentelor financiar-contabile sau bancare care sa ateste acele operatiuni, cum sunt: aviz de insotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupa caz, urmand a fi inregistrate.

PFA are posibilitatea sa intocmeasca un decont de cheltuieli la care se anexeaza copie a documentului justificativ care atesta plata. In temeiul acestuia PFA intocmeste Dispozitie de plata catre casierie. Aceasta va reprezenta documentul justificativ pentru a putea inregistra plata in numerar in Registrul jurnal de incasari si plati.

Astfel, din punct de vedere contabil, relevante sunt sumele incasate in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ si sumele platite in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ si care sunt reflectate in Registrul-jurnal de incasari si plati. 

Din punct de vedere fiscal insa, relevante sunt venitului brut anual si cheltuielile deductibile anual care se evidentiaza in Registrul de evidenta fiscala cu scopul determinarii venitului net anual. 

Completare Registru de incasari si plati - spete utile

In continuare vom vedea cateva raspunsuri la inrebari punctuale cu privire la completarea Registrului de incasari si plati, asa cum au fost explicate de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro. 

Referitor la Registrul de incasari si plati ca document obligatoriu de intocmit pentru un PFA care utilizeaza contabilitatea in partida simpla am urmatoarele intrebari:

In lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii vei gasi explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata, care acopera absolut toate aspectele functionarii unei PFA sau unui II ori IF: venituri, cheltuieli, impozite, contributii, plafoane, dar si depunerea Declaratiei unice – procedura care se schimba in 2025, desi nu exista baza tehnica - si gestionarea relatiei cu organele de control. Detalii AICI>>


a) depunere numerar / retragere numerar ATM
Se inregistreaza da/nu?

b) transfer din cont PFA in cont personal titular (nu ca si creditare ci pur si simplu titularul isi ia sumele provenite din activitatea sa economica)
Se inregistreaza da/nu?

c) transfer din cont titular in cont PFA cu titlul de creditare si invers, restituire creditare
Se inregistreaza?

d) taxele si impozitele titularului platite din contul PFA (impozit, CAS, CASS)
Sunt cheltuieli deductibile/nedeductibile si daca se inregistreaza in registrul de incasari si plati, da/nu?

e) TVA de plata
Se inregistreaza plata catre buget in registru, da/nu?

Specialistul ne spune urmatoarele:

a) depunere numerar / retragere numerar ATM - se inregistreaza da/nu

DA (aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia)

b) transfer din cont PFA in cont personal titular (nu ca si creditare ci pur si simplu titularul isi ia sumele provenite din activitatea sa economica) - se inregistreaza da/nu

NU

c) transfer din cont titular in cont PFA cu titlul de creditare si invers, restituire creditare -se inregistreaza

DA (sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi)

d) taxele si impozitele titularului platite din contul PFA (impozit, CAS, CASS)- sunt cheltuieli deductibile/nedeductibile si daca se inregistreaza in registrul de incasari si plati , da/nu

Daca taxele si impozitele respective sunt platite din contul PFA pentru titularul acesteia, acestea sunt cheltuieli nedeductibile, nu sunt facute in scopul desfasurarii activitatii economice a PFA. NU se inregistreaza in RJIP.

e)TVA de plata - se inregistreaza plata catre buget in registru, da/nuVa multumesc!

DA, se inregistreaza TVA efectiv platita.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016